De auto die je nu hebt gespot op marktplaats is wel een heel mooi voorbeeld van een goede 343. Ik persoonlijk zou het alleen zonde vinden om een 'oud neusje' door de pekel te moeten rijden. Mijn eigen 340 van 1991 kan daar een stuk beter tegen.
Voor latere auto's betaal je weliswaar belasting, maar mijn ervaring is dat ze ook een stuk comfortabeler en stiller zijn. Ik rijd een variomatic en dan is het op de snelweg toch wel fijn als de isolatie in orde is.
Wat beschikbaarheid van onderdelen betreft: de Volvo 300 Club heeft geen eigen magazijn, maar wel diverse leden die er hun eigen voorraad op na houden. Voor oer-343's als VolvoMafia's ex-auto is alles redelijk moeilijk, maar na 1979 en zeker na 1982 zijn de voorzieningen wel beter. In technisch opzicht is eigenlijk alles voor een eenvoudige 340 1.4 wel te krijgen. Een site als
www.dafhobby.nl kan heel veel verbruiksartikelen voor de 300-serie leveren, laat staan de onderdelen voor de variomatic!
De 1.4 van de 340 is een eenvoudig Renault-stotenstangermotortje. Niet heel verfijnd maar wel redelijk duurzaam, en vindt het ook niet erg om wat meer toeren te maken. Ze zijn wel gevoelig voor temperatuuroverschrijdingen (koppakking). De Weber-carburateur is vrij eenvoudig, en er zijn ook servicekits voor beschikbaar. Vanaf pakweg 1984 zit er ook elektronische ontsteking op, hoef je niet met contactpuntjes te zooien. Het verbruik is erg afhankelijk van staat van onderhoud, het bouwjaar van de auto (pre-1982 heeft een vrij matige stroomlijn) en de transmissie. De vijfbak is vooral erg prettig voor het verbruik bij hogere snelheden; de vierbak mist dat voordeel; de variomatic heeft door het concept meer wrijvingsverlies en zal dus altijd iets meer verbruiken. Toch kun je ook met zo'n ding (zeker de latere versies) de 1 op 12 wel halen.
Ik rijd zelf al drie jaar in een 91'er 340 GL Special met variomatic en ondanks dat mijn ding de auto met de meeste gedocumenteerde narigheid in de club is, ben ik er erg blij mee. En ja het kreng moet ook gewoon aan de slag als ik een auto nodig heb. Maar ik zit wel heerlijk in de zeer goede (verwarmde) stoelen, met een dijk van een kachel en comfortdingetjes als elektrische ramen. En die vario natuurlijk, want zelf schakelen is zo 1934.
Zoek anders de V3C-stand op tijdens de komende Volvo Klassieker Beurs. Genoeg gekken aldaar die je wel wegwijs kunnen maken en misschien nog meer tips kunnen geven. En anders die site hè:
www.volvo300club.nl (inkloeding forum)