Is een 340 / 343 iets voor mij?

En een DAFje 33 of 44 mag hier ook wel langskomen
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Ik ben half-half op zoek naar een andere auto, vooral omdat ik een wat praktischere auto wil. praktisch in de zin van; ietsjes kleiner, hatchback, minder onderhoud / kosten.

En dus viel mijn oog op de 340 van Volvo. Alleen ken ik deze autootjes helemaal niet. Ik vraag me af wat ik moet verwachten in vergelijking met bv de Opel Kadett-D (waar ik ook wel naar kijk).
- Hoe is de 1.4 motor? Betrouwbaar en wat verbruikt ie gemiddeld? Valt er nog wat aan te klussen zelf?
- Ik had gelezen dat de variomatic minder sterk is dan de handgeschakelde, klopt dat? En dat de automaat (te) veel toeren maakt bij hogere snelheden?
- Ik kan het nergens vinden, maar; de achterbank kan toch wel plat he?
- Zijn er nog andere dingen die ik zou moeten weten bij een zoektocht? Bv welk model / jaar minder aan te raden is.

Alvast erg bedankt voor de informatie :)
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ik raad je deze club aan www.volvo300club.nl
Daar zit veel know-how van deze mooie en goede auto's.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24368
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

achterbank kan plat, behalve bij sommige Winners. Die zijn kaler dan kaal... verder is de 340 een ondergewaardeerde auto in mijn ogen. Rijdt goed, zit is subliem, rijcomfort en rijgedrag is ook goed. Het is geen sportieve auto maar wel stabiel. Vario wil wel eens geluid gaan maken maar verder is er niet echt een probleem mee. rijdt juist lekker makkelijk. Motorgeluid (toeren) is alleen bij de 5 bak wat minder, 4 bak is vergelijkbaar met de vario en vergelijkbaar met andere auto's uit die tijd. Technisch zijn de auto's goed, zeker de 1400's. die kunnen hoge km standen aan. Met de vario kun je best relatief zuinig rijden, exacte getallen weet ik niet. Bouwjaren voor 1985 zijn nu gewild ivm belastingvrij. Maar jaren erna zijn ook goed, alleen wat roest bij de deuren, dorpels en voorruit. De versie's voor 1982 zijn nog gevoeliger voor roest.

Hier staat een nette te koop volgens mij.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gast

Is inderdaad een hele comfortabele auto, ik heb 2 jaar een 340 variomatic van '89 erbij gehad. Stoelen zaten erg goed en reed ook lekker. Leuke auto!
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Bedankt voor de reacties tot dusver! Zitcomfort en veiligheid zijn inderdaad grote voordelen van deze Volvo boven een Kadett. Ik ben inderdaad op zoek naar een belastingvrije. Zal rekening houden met de pre-'82 modellen, bedankt voor de tip!

Even voor de duidelijkheid, automaat is hetzelfde als variomatic, toch? En is dus niet om een of andere reden af te raden?
Weet iemand wat een 1.4 gemiddeld verbruikt?

Ik heb mijn oog op deze laten vallen: http://link.marktplaats.nl/376628131
Chroom en ronde koplampen geven hem toch nog een oldtimer-look (waar ik wel van hou).
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24368
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Ik heb een '78-er gehad. Ken het gevoel van de koplampen. Hou er wel rekening mee dat het comfort van deze lager ligt dan bij de latere versies. En dat ze erg gevoelig zijn voor roest, zou willen afraden ze dagelijks te gebruiken en te zorgen dat ze in ieder geval binnen staan. Voor je het weet is ie krokant. Hou ook rekening met de zeer slechte beschikbaarheid van onderdelen zoals een koplamp ed. Wat als die dof worden? En nagemaakt wordt het niet. Rubbers zijn er ook niet bv

Automaat is hetzlefde als de vario, meer smaken zijn er niet. Mijn advies is om voor dagelijks gebruik een jongere te pakken, zoals die ik eerder noemde. Met het geld dat je bespaard aan aanschaf kun je voorlopig wegenbelasting betalen
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Oei, goed dat je dat zegt. Roest op zich vind ik wel acceptabel (dat heb je nu eenmaal met oldtimers), maar dat er zo lastig onderdelen voor te krijgen zijn is wel erg onhandig! Dat is bij de Kadett anders. Vanaf welk jaar zijn die wel weer makkelijk te krijgen?
Het is niet alleen dat ik geen belasting wil betalen, ik vind oude auto's ook gewoon aantrekkelijker en je kan er nog wat aan klussen.
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24368
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

van alles na 84 is veel uitwisselbaar, zeker vanaf 1987. Daar zijn er ook nog eens veel van gemaakt. Die oude neus bv roest nogal eens weg en áls je die in goede staat vind is ie onbetaalbaar. nog een voorbeeld: ik heb veel moeite gehad een set remschijven te vinden voor mijn 78-er, was allemaal anders dan normaal. Daarbij is de 300 van 1987 in basis gelijk aan die uit 1976 dus technisch kun je veel sleutelen. Zit ook veel Renault techniek in. Zou wel de 1400 pakken, verbruik zal gemiddeld zijn. De 1700 schijnen de carburateurs van te scheuren, zijn ook niet veel verkocht. De 360 is een ander verhaal, zit een 2 liter Volvo motor in. Das wel lol :-0
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Nogmaals bedankt voor je info. Ga nog eens goed bedenken wat ik wil.
Valt me echt tegen die beschikbaarheid van onderdelen. Ik dacht hoe moderner de auto, hoe makkelijker, maar voor mijn '70 164 heb ik meestal geen probleem onderdelen te vinden.
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24368
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Voor die 164 zijn de onderdelen bewaard, ook van gedemonteerde auto's. En er wordt vast veel nagemaakt omdat die auto een echte klassiekerstatus heeft. De 300 is natuurlijk afgezeken tot aan de ventieldopjes zijn hele carriere. dat dat gel*l was bewijzen de meer dan 1 miljoen geproduceerde 300's. Maar goed, ik heb het idee dat men niet verwachtte dat de 300 de klassiekerstatus zou gaan krijgen. dus de auto's zijn gewoon weggerot. Jammer, want zoals ik al zei zijn de kwaliteiten van de 300 altijd onderschat
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
nvdw
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 04.06.2006 - 17:50

De auto die je nu hebt gespot op marktplaats is wel een heel mooi voorbeeld van een goede 343. Ik persoonlijk zou het alleen zonde vinden om een 'oud neusje' door de pekel te moeten rijden. Mijn eigen 340 van 1991 kan daar een stuk beter tegen.

Voor latere auto's betaal je weliswaar belasting, maar mijn ervaring is dat ze ook een stuk comfortabeler en stiller zijn. Ik rijd een variomatic en dan is het op de snelweg toch wel fijn als de isolatie in orde is.

Wat beschikbaarheid van onderdelen betreft: de Volvo 300 Club heeft geen eigen magazijn, maar wel diverse leden die er hun eigen voorraad op na houden. Voor oer-343's als VolvoMafia's ex-auto is alles redelijk moeilijk, maar na 1979 en zeker na 1982 zijn de voorzieningen wel beter. In technisch opzicht is eigenlijk alles voor een eenvoudige 340 1.4 wel te krijgen. Een site als www.dafhobby.nl kan heel veel verbruiksartikelen voor de 300-serie leveren, laat staan de onderdelen voor de variomatic!

De 1.4 van de 340 is een eenvoudig Renault-stotenstangermotortje. Niet heel verfijnd maar wel redelijk duurzaam, en vindt het ook niet erg om wat meer toeren te maken. Ze zijn wel gevoelig voor temperatuuroverschrijdingen (koppakking). De Weber-carburateur is vrij eenvoudig, en er zijn ook servicekits voor beschikbaar. Vanaf pakweg 1984 zit er ook elektronische ontsteking op, hoef je niet met contactpuntjes te zooien. Het verbruik is erg afhankelijk van staat van onderhoud, het bouwjaar van de auto (pre-1982 heeft een vrij matige stroomlijn) en de transmissie. De vijfbak is vooral erg prettig voor het verbruik bij hogere snelheden; de vierbak mist dat voordeel; de variomatic heeft door het concept meer wrijvingsverlies en zal dus altijd iets meer verbruiken. Toch kun je ook met zo'n ding (zeker de latere versies) de 1 op 12 wel halen.

Ik rijd zelf al drie jaar in een 91'er 340 GL Special met variomatic en ondanks dat mijn ding de auto met de meeste gedocumenteerde narigheid in de club is, ben ik er erg blij mee. En ja het kreng moet ook gewoon aan de slag als ik een auto nodig heb. Maar ik zit wel heerlijk in de zeer goede (verwarmde) stoelen, met een dijk van een kachel en comfortdingetjes als elektrische ramen. En die vario natuurlijk, want zelf schakelen is zo 1934.

Zoek anders de V3C-stand op tijdens de komende Volvo Klassieker Beurs. Genoeg gekken aldaar die je wel wegwijs kunnen maken en misschien nog meer tips kunnen geven. En anders die site hè: www.volvo300club.nl (inkloeding forum)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Bedankt voor de uitgebreide reactie. Misschien moet ik het oldtimer idee een beetje laten varen als het om een dagelijkse auto gaat. Ik ga gewoon eens kijken naar een wat modernere.

Bedankt voor alle info :)
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Wat denken jullie van deze:

http://auto.marktplaats.nl/volvo/366225 ... inner.html

Heb wat meer foto's ontvangen. Er zit wat roest onder de ramen, maar is wel te overzien. Verder werkt alles volgens de verkoper. Een Winner is basic had ik al gelezen, maar dat maakt mij niets uit (een Kadett is nog meer basic). In ieder geval kan de achterbank plat.
Oh, en het is een handgeschakelde wat ik toch wel prettiger vind.
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Zou die roest ook nog te overzien zijn als je met je schroevendraaier een beetje gaat rommelen in de roestplekjes? Onder een blaasje kan een hoop ellende zitten..
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24368
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

volgens staat deze al een tijdje stil... Heb het idee dat er nog geen nieuwe kentekenplaten opzitten. En dan kun je ook rekening houden met een apk, droge banden, haarscheurtjes in de 3 remslangen (2 voor, 1 achter), vastzittende remklauwen, etc etc.

edit: hij is wel gekeurd maar ze hebben 'm sinds juli:
Kenteken LB79LG
Voertuigsoort personenauto
Merk Volvo
Handelsbenaming 340 Winner
Brandstof Benzine
Vervaldatum APK 15-07-2011
Datum aanvang tenaamstelling 12-07-2010

Overigens vind ik het veel geld met een auto waar werk aan zit en die best kans op bovenstaande gebreken heeft door de lage km stand.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

945i, klopt achter zo'n blaasje kan veel zitten, maar de foto's die ik kreeg toegestuurd tonen vooral oppervlakteroest en 1 of 2 kleine blaasjes. Ik ben erger gewend zegmaar :D
Verder vind ik dat hij er best netjes uitziet.

VolvoMafia, hij is inderdaad gewoon gekeurd. Hoe kom je erbij dat hij lang heeft stilgestaan (zou goed kunnen hoor)? Stilstaan is voor een auto niet veel goeds inderdaad en dat zou een reden zijn het niet te doen.

Hoe zit het eigenlijk met de distributieriem? Ik ben auto's met een ketting gewend, maar deze heeft een riem neem ik aan. Om de hoeveel km moet die vervangen worden en is dat erg duur?
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Deze heeft een ketting :)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Plus 1 voor de Volvo 340! :)
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Gebruikersavatar
nvdw
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 04.06.2006 - 17:50

Auto heeft gewoon GAIK-platen.

De motor in een Winner is een zogeheten 'Economy'-versie met enkele Solex-carburateur, dus 64 pk in plaats van 72 maar wel ietsje zuiniger.

Blaasjes onder het voorruitrubber betekenen dat het staal van de daadwerkelijke ruitomlijsting aan het roesten is. Dat is een bekende kwaal.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24368
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

het leek me dat op de foto nog geen GAIK platen gemonteerd zijn, kijk maar naar de B. Dan moet of de foto van voor 2000 zijn of de auto stil hebben gestaan. Daarbij is er weinig mee gereden en hebben ze 'm zelf net, vlak voor de keuring.

Die voorruitblaasjes zou ik wel in de gaten houden. Is inderdaad een bekend euvel wat ongemerkt best ver door kan gaan.

verwacht van een '84-er niet te veel qua geluidsisolatie, zeker een Winner met 4 bak .
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Plaats reactie

Terug naar “De 66 - 340 - 360 series”