Hoi Allemaal,
Een week of wat geleden gekocht (ongeziens) en de 15e aanstaande ga ik bovenstaande auto ophalen uit Belgie. Een redelijk uniek exemplaar in Nederland want dit type is nooit in dat bouwjaar geleverd hier. Het zou, volgens mijn info, de 7e rijdende hier zijn.
Wie heeft er wat bruikbare info over zo'n ding want de 7 serie is qua sleutelwerk mij vrij onbekend. Een 850 heeft geen geheimen meer voor me en heb ik ook altijd wel zat onderdelen van liggen, maar dit is even een nieuw project.
Alle info is bruikbaar, ook waar ik een ander hemeltje en CC kan scoren voor zo'n ding. Ben vooral op zoek naar meer info over de D24T motor en hoe betrouwbaar deze zijn.
Even ter info, auto is dus van 1983 heeft 136000 echte km's gelopen, staat nu een kleine 8 jaar stil, 4jaar geleden verplaatst en de automatische bak is 8.5 jaar geleden vernieuwd (geen sloop of revisiebak) door Volvo zelf deze heeft er nu een kleine 12500 opzitten.
Mijn bedoeling is om de auto rijdend naar Nijmegen te halen. Expres omdat ik dan ook meteen weet hoe het motortje zich houd.
760 Turbodiesel Intercooler uit 1983
- oudevolvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12
Gaaf! Heb je ook al een fototje?
Zelf zou ik hem in zo'n geval nooit terugrijden.
De kans dat de remmen het fatsoenlijk doen is vrij klein.
Daarnaast zou ik hem eerst even vertroetelen met nieuwe vloeistoffen, remmen vervangen en de distributieriem vervangen.
Daarnaast is een Belgisch export kenteken relatief prijzig.
Zie http://www.delcopa.be/transit_nl.html
Ik kreeg een aanbieding voor een maand voor 200 euro.
Heb onlangs namelijk een 244GLE uit België gehaald, maar uiteindelijk op de trailer.
Zelf zou ik hem in zo'n geval nooit terugrijden.
De kans dat de remmen het fatsoenlijk doen is vrij klein.
Daarnaast zou ik hem eerst even vertroetelen met nieuwe vloeistoffen, remmen vervangen en de distributieriem vervangen.
Daarnaast is een Belgisch export kenteken relatief prijzig.
Zie http://www.delcopa.be/transit_nl.html
Ik kreeg een aanbieding voor een maand voor 200 euro.
Heb onlangs namelijk een 244GLE uit België gehaald, maar uiteindelijk op de trailer.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 07.10.2008 - 10:34
- Locatie: Nijmegen
Een export kenteken / transit kenteken is in deze situatie niet nodig omdat ik het op een andere manier ga doen, dus heb daar helemaal niets van doen.
Wat betreft het rijden, dit is dus een keuze die ik gemaakt hebt om meteen te zien of de motor in orde is. Auto heeft uiteraard wel een aantal keren gelopen in die stilstandperiode dus eigenlijk zou het allemaal goed gangbaar moeten zijn. Hier maak ik me dan ook niet zo druk over. Foto's heb ik nog niet van de auto.
Maar heb je specifieke info, betreffende deze modellen / motoren ?
Wat betreft het rijden, dit is dus een keuze die ik gemaakt hebt om meteen te zien of de motor in orde is. Auto heeft uiteraard wel een aantal keren gelopen in die stilstandperiode dus eigenlijk zou het allemaal goed gangbaar moeten zijn. Hier maak ik me dan ook niet zo druk over. Foto's heb ik nog niet van de auto.
Maar heb je specifieke info, betreffende deze modellen / motoren ?
Volvo for Life ! 854 1992, 855 T-5 1996, 760 DTIC 1983
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Weet je zeker dat het een vrijloper is dan?Dirk342 schreef:EAuto heeft uiteraard wel een aantal keren gelopen in die stilstandperiode dus eigenlijk zou het allemaal goed gangbaar moeten zijn. Hier maak ik me dan ook niet zo druk over.
Daar zou ik niet te hard op rekenen.
Toch zonde, als je er in een omwenteling of 4 een stuk of 12 kromme kleppen aan overhoud als ie knapt.
De interval bij een benzine is 60000 of 75000 kms, of 6 jaar.
Die 6 jaar is vanwege uitdroging.
Vooral dat laatste lijkt me bij jouw auto zeker niet ondenkbaar, wel.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 07.10.2008 - 10:34
- Locatie: Nijmegen
Klopt helemaal, maar dat is de gok die ik wel durf te nemen. Is ook allemaal nog niet zo erg als het onverhoopt mocht gebeuren want dan trek ik de kop er wel van af.
Volvo for Life ! 854 1992, 855 T-5 1996, 760 DTIC 1983
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24664
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
die riemen willen wel eens knappen Dirk... En de remmen, hoe weet je zeker dat na 40 km de remmen niet koken omdat de klauwen vastzitten?
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Euh, ja, dat kan je natuurlijk doen.
Aan de andere kant, heb je nu een auto met een werkend blok, waar je voor (wat kost zo'n riem? 5 tientjes) zeker bent van veilige thuiskomst, daar waar een stel nieuwe kleppen en pakkingset alleen al de 200 euro overstijgen, laat staan de moeite die het kost.
Maar enfin, je hebt er over nagedacht.
Succes ermee, en als ie er onverhoopt nog eentje heeft staan, hou ik me aanbevolen...
Aan de andere kant, heb je nu een auto met een werkend blok, waar je voor (wat kost zo'n riem? 5 tientjes) zeker bent van veilige thuiskomst, daar waar een stel nieuwe kleppen en pakkingset alleen al de 200 euro overstijgen, laat staan de moeite die het kost.
Maar enfin, je hebt er over nagedacht.
Succes ermee, en als ie er onverhoopt nog eentje heeft staan, hou ik me aanbevolen...

940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10663
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
PICS?
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 07.10.2008 - 10:34
- Locatie: Nijmegen
Weet ik natuurlijk nooit zeker Walter, maar dat is een gok die ik wel aandurf. Bovendien zal er toch om de zoveel tijd even gestopt moeten worden om te kijken of alles nog goed is met het beestje. Ik heb hier wel vertrouwen in omdat ik een goed gevoel erbij heb. Ook zeer zeker dat gevoel gekregen tijdens het gesprek met de huidige eigenaar.VolvoMafia schreef:die riemen willen wel eens knappen Dirk... En de remmen, hoe weet je zeker dat na 40 km de remmen niet koken omdat de klauwen vastzitten?
Uiteraard gaat het ding eerst helemaal uit elkaar om zeker te zijn dat alles goed is zodra die hier is. Maar dit is 'mijn' manier om oldtimers op te halen. heb hier ook nog een 'antiek' peugeotje staan welke op dezelfde manier is gehaald.
Het enigste wat een mens zeker weet is dat je moet sch**ten en dood gaat, de rest is allemaal een gok

Volvo for Life ! 854 1992, 855 T-5 1996, 760 DTIC 1983
- biadman
- 4th Gear member
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
- Locatie: hilversum
linkje naar pics?
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 07.10.2008 - 10:34
- Locatie: Nijmegen
Volvo for Life ! 854 1992, 855 T-5 1996, 760 DTIC 1983
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21419
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Gewoon op een ambulance naar Nederland brengen.
Een gebroken riem en je bent 4 duizend euro verder, als het al meevalt.
Een gebroken riem en je bent 4 duizend euro verder, als het al meevalt.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Exeres
- 6th Gear member
- Berichten: 2762
- Lid geworden op: 26.09.2007 - 15:09
- Locatie: Het rustige Waasland
Waar ergens staat hij hier in België...lijkt me zo bekend voor te komen met die vierkante stralers... (kan natuurlijk ook altijd h'r tweelingzusje zijn)
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Wel lullig voor degene tegen wie je mogelijk aanrijdt als je remmen toch niet zo goed werken als verwacht.Dirk342 schreef: Het enigste wat een mens zeker weet is dat je moet sch**ten en dood gaat, de rest is allemaal een gok
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 07.10.2008 - 10:34
- Locatie: Nijmegen
Jongens toch, schei nu toch eens even allemaal met die goedbedoelde adviezen etc. Ik weet echt wel hoe ik met een auto om dien te gaan. Indien men hierover twijfelt, kijk dan even op de andere fora waar ik actief ben. Bovendien is al dit gekwats absoluut off-topic.
Nieuwe poging m het weer ontopic te krijgen:
Ervaringen met die dieselmotor die erin ligt ? Goede of slechte ?
Wie heeft er wat bruikbare info over zo'n ding want de 7 serie is qua sleutelwerk mij vrij onbekend. Een 850 heeft geen geheimen meer voor me en heb ik ook altijd wel zat onderdelen van liggen, maar dit is even een nieuw project.
Nieuwe poging m het weer ontopic te krijgen:
Ervaringen met die dieselmotor die erin ligt ? Goede of slechte ?
Wie heeft er wat bruikbare info over zo'n ding want de 7 serie is qua sleutelwerk mij vrij onbekend. Een 850 heeft geen geheimen meer voor me en heb ik ook altijd wel zat onderdelen van liggen, maar dit is even een nieuw project.
Volvo for Life ! 854 1992, 855 T-5 1996, 760 DTIC 1983
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20775
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Goed zo Dirk, blijf on Topic. 
Mooie bak man.
Nu even over dat blok: In feite is het blok onverwoestbaar. Daar moet wel heel gek mee gedaan zijn wil dat kapot gaan.
Het is idd de kop en de koppakking waar het probleem schuilt. Zoals op het 850 forum al gezegd is.
Maar indien er goed mee omgegaan wordt (lees warmrijden) dan is regelmatig (preventief) onderhoud voldoende.
Ik heb ooit op het punt gestaan een 780 TD intercooler te kopen. Het was in dat geval niet het blok dat mij weerhield maar de overige kostenposten, en het feit dat ik een direct rijdende auto nodig had. Het blok was goed.
En qua sleutelwerk? Het is nog een "ouderwetse" motor. Dus dat komt wel goed.
Veel plezier met ophalen.

Mooie bak man.
Nu even over dat blok: In feite is het blok onverwoestbaar. Daar moet wel heel gek mee gedaan zijn wil dat kapot gaan.
Het is idd de kop en de koppakking waar het probleem schuilt. Zoals op het 850 forum al gezegd is.
Maar indien er goed mee omgegaan wordt (lees warmrijden) dan is regelmatig (preventief) onderhoud voldoende.
Ik heb ooit op het punt gestaan een 780 TD intercooler te kopen. Het was in dat geval niet het blok dat mij weerhield maar de overige kostenposten, en het feit dat ik een direct rijdende auto nodig had. Het blok was goed.
En qua sleutelwerk? Het is nog een "ouderwetse" motor. Dus dat komt wel goed.

Veel plezier met ophalen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- v700r
- 5th Gear member
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Jaha Dirk zo gaat dat hier, valt me nog mee dat je geen verwensingen krijgt hahaha. Ik weet alleen dat het zo'n VAGmotor is die ook in LT bussen zat, weinig por veel geluid.
Gaan met dat ding!!
Gaan met dat ding!!
Groeten van Frans.
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24664
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
inderdaad. Zeker in combi met een turbo en intercooler (D24TIC) is het een lekkere auto. Alleen als je 'm start denk je dat de 3e wereldoorlog is begonnen hahaha. Blok komt uit de LT, zonder turbo dan. Sterk, kan veel km's hebben maar de koppakking en de riem zijn zwakke punten. Daarbij weet ik niet hoe het met de beschikbaarheid van de onderdelen zit, door de hoge aanschafprijs zijn er volgens mij niet heel veel verkocht in NL
Voel onderweg een paar maal aan je wielen of ze heet worden.
Voel onderweg een paar maal aan je wielen of ze heet worden.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 07.10.2008 - 10:34
- Locatie: Nijmegen
Thnx jongens ! Op het andere forum heb ik in me Blog al een behoorlijk stuk staan over de 'nieuwe' dus moet wel goed gaan komen. Juist omdat het motortje en de bak zo weinig gelopen hebben was deze dus super interessant voor me. En ja, dat het tractors zijn was me wel bekend
Geeft ook absoluut niet, heb ik alleen maar meer plezier ervan.
Als ik het goed heb begrepen Walter, zijn deze dingen helemaal niet in Nederland geleverd in dat bouwjaar. Dit zou de 7e rijdende dan worden volgens de verhalen ?? En zijn allemaal imports.


Als ik het goed heb begrepen Walter, zijn deze dingen helemaal niet in Nederland geleverd in dat bouwjaar. Dit zou de 7e rijdende dan worden volgens de verhalen ?? En zijn allemaal imports.
Volvo for Life ! 854 1992, 855 T-5 1996, 760 DTIC 1983