760 Turbodiesel Intercooler uit 1983

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Dirk342
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 07.10.2008 - 10:34
Locatie: Nijmegen

Hoi Allemaal,

Een week of wat geleden gekocht (ongeziens) en de 15e aanstaande ga ik bovenstaande auto ophalen uit Belgie. Een redelijk uniek exemplaar in Nederland want dit type is nooit in dat bouwjaar geleverd hier. Het zou, volgens mijn info, de 7e rijdende hier zijn.

Wie heeft er wat bruikbare info over zo'n ding want de 7 serie is qua sleutelwerk mij vrij onbekend. Een 850 heeft geen geheimen meer voor me en heb ik ook altijd wel zat onderdelen van liggen, maar dit is even een nieuw project.

Alle info is bruikbaar, ook waar ik een ander hemeltje en CC kan scoren voor zo'n ding. Ben vooral op zoek naar meer info over de D24T motor en hoe betrouwbaar deze zijn.

Even ter info, auto is dus van 1983 heeft 136000 echte km's gelopen, staat nu een kleine 8 jaar stil, 4jaar geleden verplaatst en de automatische bak is 8.5 jaar geleden vernieuwd (geen sloop of revisiebak) door Volvo zelf deze heeft er nu een kleine 12500 opzitten.

Mijn bedoeling is om de auto rijdend naar Nijmegen te halen. Expres omdat ik dan ook meteen weet hoe het motortje zich houd.
Volvo for Life ! 854 1992, 855 T-5 1996, 760 DTIC 1983
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Gaaf! Heb je ook al een fototje?
Zelf zou ik hem in zo'n geval nooit terugrijden.
De kans dat de remmen het fatsoenlijk doen is vrij klein.
Daarnaast zou ik hem eerst even vertroetelen met nieuwe vloeistoffen, remmen vervangen en de distributieriem vervangen.

Daarnaast is een Belgisch export kenteken relatief prijzig.
Zie http://www.delcopa.be/transit_nl.html
Ik kreeg een aanbieding voor een maand voor 200 euro.

Heb onlangs namelijk een 244GLE uit België gehaald, maar uiteindelijk op de trailer.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Dirk342
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 07.10.2008 - 10:34
Locatie: Nijmegen

Een export kenteken / transit kenteken is in deze situatie niet nodig omdat ik het op een andere manier ga doen, dus heb daar helemaal niets van doen.

Wat betreft het rijden, dit is dus een keuze die ik gemaakt hebt om meteen te zien of de motor in orde is. Auto heeft uiteraard wel een aantal keren gelopen in die stilstandperiode dus eigenlijk zou het allemaal goed gangbaar moeten zijn. Hier maak ik me dan ook niet zo druk over. Foto's heb ik nog niet van de auto.

Maar heb je specifieke info, betreffende deze modellen / motoren ?
Volvo for Life ! 854 1992, 855 T-5 1996, 760 DTIC 1983
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Dirk342 schreef:EAuto heeft uiteraard wel een aantal keren gelopen in die stilstandperiode dus eigenlijk zou het allemaal goed gangbaar moeten zijn. Hier maak ik me dan ook niet zo druk over.
Weet je zeker dat het een vrijloper is dan?
Daar zou ik niet te hard op rekenen.
Toch zonde, als je er in een omwenteling of 4 een stuk of 12 kromme kleppen aan overhoud als ie knapt.
De interval bij een benzine is 60000 of 75000 kms, of 6 jaar.
Die 6 jaar is vanwege uitdroging.
Vooral dat laatste lijkt me bij jouw auto zeker niet ondenkbaar, wel.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Dirk342
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 07.10.2008 - 10:34
Locatie: Nijmegen

Klopt helemaal, maar dat is de gok die ik wel durf te nemen. Is ook allemaal nog niet zo erg als het onverhoopt mocht gebeuren want dan trek ik de kop er wel van af.
Volvo for Life ! 854 1992, 855 T-5 1996, 760 DTIC 1983
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

die riemen willen wel eens knappen Dirk... En de remmen, hoe weet je zeker dat na 40 km de remmen niet koken omdat de klauwen vastzitten?
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Euh, ja, dat kan je natuurlijk doen.
Aan de andere kant, heb je nu een auto met een werkend blok, waar je voor (wat kost zo'n riem? 5 tientjes) zeker bent van veilige thuiskomst, daar waar een stel nieuwe kleppen en pakkingset alleen al de 200 euro overstijgen, laat staan de moeite die het kost.

Maar enfin, je hebt er over nagedacht.

Succes ermee, en als ie er onverhoopt nog eentje heeft staan, hou ik me aanbevolen...;-)
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10665
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

PICS?
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Dirk342
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 07.10.2008 - 10:34
Locatie: Nijmegen

VolvoMafia schreef:die riemen willen wel eens knappen Dirk... En de remmen, hoe weet je zeker dat na 40 km de remmen niet koken omdat de klauwen vastzitten?
Weet ik natuurlijk nooit zeker Walter, maar dat is een gok die ik wel aandurf. Bovendien zal er toch om de zoveel tijd even gestopt moeten worden om te kijken of alles nog goed is met het beestje. Ik heb hier wel vertrouwen in omdat ik een goed gevoel erbij heb. Ook zeer zeker dat gevoel gekregen tijdens het gesprek met de huidige eigenaar.

Uiteraard gaat het ding eerst helemaal uit elkaar om zeker te zijn dat alles goed is zodra die hier is. Maar dit is 'mijn' manier om oldtimers op te halen. heb hier ook nog een 'antiek' peugeotje staan welke op dezelfde manier is gehaald.

Het enigste wat een mens zeker weet is dat je moet sch**ten en dood gaat, de rest is allemaal een gok :)
Volvo for Life ! 854 1992, 855 T-5 1996, 760 DTIC 1983
Dirk342
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 07.10.2008 - 10:34
Locatie: Nijmegen

Hans oet Twent schreef:PICS?
Andere forum staan de pics al :)
Volvo for Life ! 854 1992, 855 T-5 1996, 760 DTIC 1983
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

linkje naar pics?
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Dirk342
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 07.10.2008 - 10:34
Locatie: Nijmegen

biadman schreef:linkje naar pics?
Zie hier:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... .1050.html
Volvo for Life ! 854 1992, 855 T-5 1996, 760 DTIC 1983
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21424
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Gewoon op een ambulance naar Nederland brengen.

Een gebroken riem en je bent 4 duizend euro verder, als het al meevalt.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Exeres
6th Gear member
Berichten: 2762
Lid geworden op: 26.09.2007 - 15:09
Locatie: Het rustige Waasland

Waar ergens staat hij hier in België...lijkt me zo bekend voor te komen met die vierkante stralers... (kan natuurlijk ook altijd h'r tweelingzusje zijn)
Maarten

Volvo V60

Volvo V50
Volvo 940
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Dirk342 schreef: Het enigste wat een mens zeker weet is dat je moet sch**ten en dood gaat, de rest is allemaal een gok :)
Wel lullig voor degene tegen wie je mogelijk aanrijdt als je remmen toch niet zo goed werken als verwacht.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Dirk342
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 07.10.2008 - 10:34
Locatie: Nijmegen

Jongens toch, schei nu toch eens even allemaal met die goedbedoelde adviezen etc. Ik weet echt wel hoe ik met een auto om dien te gaan. Indien men hierover twijfelt, kijk dan even op de andere fora waar ik actief ben. Bovendien is al dit gekwats absoluut off-topic.

Nieuwe poging m het weer ontopic te krijgen:

Ervaringen met die dieselmotor die erin ligt ? Goede of slechte ?

Wie heeft er wat bruikbare info over zo'n ding want de 7 serie is qua sleutelwerk mij vrij onbekend. Een 850 heeft geen geheimen meer voor me en heb ik ook altijd wel zat onderdelen van liggen, maar dit is even een nieuw project.
Volvo for Life ! 854 1992, 855 T-5 1996, 760 DTIC 1983
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Goed zo Dirk, blijf on Topic. 8)

Mooie bak man.
Nu even over dat blok: In feite is het blok onverwoestbaar. Daar moet wel heel gek mee gedaan zijn wil dat kapot gaan.
Het is idd de kop en de koppakking waar het probleem schuilt. Zoals op het 850 forum al gezegd is.
Maar indien er goed mee omgegaan wordt (lees warmrijden) dan is regelmatig (preventief) onderhoud voldoende.

Ik heb ooit op het punt gestaan een 780 TD intercooler te kopen. Het was in dat geval niet het blok dat mij weerhield maar de overige kostenposten, en het feit dat ik een direct rijdende auto nodig had. Het blok was goed.
En qua sleutelwerk? Het is nog een "ouderwetse" motor. Dus dat komt wel goed. 8)

Veel plezier met ophalen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
v700r
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Jaha Dirk zo gaat dat hier, valt me nog mee dat je geen verwensingen krijgt hahaha. Ik weet alleen dat het zo'n VAGmotor is die ook in LT bussen zat, weinig por veel geluid.
Gaan met dat ding!!
Groeten van Frans.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

inderdaad. Zeker in combi met een turbo en intercooler (D24TIC) is het een lekkere auto. Alleen als je 'm start denk je dat de 3e wereldoorlog is begonnen hahaha. Blok komt uit de LT, zonder turbo dan. Sterk, kan veel km's hebben maar de koppakking en de riem zijn zwakke punten. Daarbij weet ik niet hoe het met de beschikbaarheid van de onderdelen zit, door de hoge aanschafprijs zijn er volgens mij niet heel veel verkocht in NL

Voel onderweg een paar maal aan je wielen of ze heet worden.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Dirk342
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 07.10.2008 - 10:34
Locatie: Nijmegen

Thnx jongens ! Op het andere forum heb ik in me Blog al een behoorlijk stuk staan over de 'nieuwe' dus moet wel goed gaan komen. Juist omdat het motortje en de bak zo weinig gelopen hebben was deze dus super interessant voor me. En ja, dat het tractors zijn was me wel bekend :) :) Geeft ook absoluut niet, heb ik alleen maar meer plezier ervan.

Als ik het goed heb begrepen Walter, zijn deze dingen helemaal niet in Nederland geleverd in dat bouwjaar. Dit zou de 7e rijdende dan worden volgens de verhalen ?? En zijn allemaal imports.
Volvo for Life ! 854 1992, 855 T-5 1996, 760 DTIC 1983
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”