S80 2.9 1999 motor valt spontaan uit

Plaats reactie
Gripen
1st Gear member

Hoi Allemaal,

Afgelopen donderdag avond moest ik naar Utrecht en op de snelweg merkte ik ineens dat ik geen vermogen meer had. Ongeveer 1/2 seconden daarna is de motor weer uitgevallen en moest ik naar de vluchtstrook :(
De portier verlichting gaat aan en alle lampjes daarna net zoals je hem in het contact I zet. Het is best gevaarlijk, vooral als er geen vluchtstrook is op dat moment.

Op de vluchtstrook de sleutel er uitgehaald en weer aangezet, na 2 meter rijden sloeg hij weer af, nog een keer, weer hetzelfde toen even 2 minuten laten staan, en toen ging het weer. Ik heb toen met zweet in mijn handen de laatste 30km 90km/u gereden. De terugweg ging wel goed met +- 100Km/u.

Goed, dit is nu de tweede keer in 1500Km dat het voorkomt. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik neem aan dat het meerdere dingen kunnen zijn?

Wat ik ook merk is dat het lijkt dat bij gewoon rijden hij soms echt moeite heeft met flink optrekken. Het is ook net alsof het stuk voor de kickdown heel traag is en pas bij de kickdown wat gebeurd.

Ik ken een Volvo monteur die hier naar gaat kijken en al heeft gekeken, hij heeft mij eerder verteld dat er iets in de katalysator was afgebroken en was doorgeschoten in de eind demper, hij kon zich voorstellen dat dit vermogen doet afnemen.
Hij vond echter de auto niet raar rijden de vorige keer maar ik zelf wel :)

Soms geeft hij ook aan dat de portier open is, terwijl dat niet zo is (het rode portierlampje gaat dan ook branden, is net van de buitenkant te zien). Deze knipperde ook even bij het uitvallen van de motor, ik heb toen de portier open en dichtgedaan op de vluchtstrook en toen kon ik wel verder rijden, geen idee of het met elkaar te maken heeft of dat het toeval is.

- Elektronisch gaskleppenhuis is vervangen (gele sticker).
- Nieuwe software er in voor meten van uitstoot, iets minder nauw dan de oude.

Iemand enig idee wat dit kan zijn, ik ben bang voor heel veel kosten ondanks dat ik een Volvo monteur ken.
Volvo S80 2.9 AUT4 - 1999 - 218.000Km
Morgenstond
5th Gear member

Wat betreft de melding dat de deur geopend zou zijn, wellicht is de microswitch in het deurslot niet helemaal jofel meer. Is een bekend probleem bij onder meer deze serie.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gripen
1st Gear member

Morgenstond schreef:Wat betreft de melding dat de deur geopend zou zijn, wellicht is de microswitch in het deurslot niet helemaal jofel meer. Is een bekend probleem bij onder meer deze serie.
Hoi morgenstond, bedankt voor je reactie! Ok, ben dus niet de enigste :) Ik heb eerder gehad dat de auto ook niet meer op slot wilde een paar keer, dit zal misschien ook met deze switch/sensor te maken hebben..? Ik zal het vanavond ook meteen doorgeven. Het klinkt waarschijnlijk heel raar, maar ik heb het gevoel dat dit de rest van de computer in de war maakt... we zullen zien.
Morgenstond
5th Gear member

Gripen schreef:Hoi morgenstond, bedankt voor je reactie! Ok, ben dus niet de enigste :) Ik heb eerder gehad dat de auto ook niet meer op slot wilde een paar keer, dit zal misschien ook met deze switch/sensor te maken hebben..? Ik zal het vanavond ook meteen doorgeven.
Daar durf ik geen uitspraak over te doen, want zo ver reikt mijn technische kennis niet. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk. Maar je binnenverlichting ging niet branden op het moment dat de portierverlichting wel ging branden, dat vind ik dan wel weer raar.
Gripen schreef:Het klinkt waarschijnlijk heel raar, maar ik heb het gevoel dat dit de rest van de computer in de war maakt... we zullen zien.
Ook hier durf ik geen uitspraak over te doen. Ik zou in de eerste plaats de auto maar eens uit laten lezen! Er zijn immers zo veel onderdelen waarmee iets aan de hand kan zijn, zoals de luchtmassameter, ontsteking of lambdasonde(s).
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gripen
1st Gear member

Ja de monteur heeft hem bij de officiele dealer gewoon uitgelezen, daar werkt hij ook. Hij heeft mij ook een blaadje overhandigd met de codes er op. Hij zei, nou eigenlijk komen er geen rare storingscodes uit behalve 2 maar die zijn niet actief op dat moment. Hij heeft toen software geupdate en zei me dat hij de max en min waardes, ik geloof van de uitstoot of voor de katalysator oid toen wat heeft opgerekt en zei dat als ik het weer had ik hem moest bellen dan zou hij hem nog een keer uitlezen. Dus ik ga vragen of hij dat weer wil doen. Ik zal straks de codes hier eens plaatsen.

Ik bel hem vanavond en dan zal ik nog wat informatie geven over wat hij zei dat was afgebroken en de einddemper was ingeschoten.
Gripen
1st Gear member

Gister de monteur gebeld, hij kwam met een aparte theorie... Het uitvallen van de motor had volgens hem te maken met de sleutel, daar schijnt een chip in te zitten, hij dacht dat die door slijting/ouderdom waarschijnlijk geen goed contact met de ontvanger maakt waardoor hij denkt dat er geen sleutel in het contact zit, dan zou hij de motor afzetten. Zijn advies was even tijdelijk de andere sleutel te proberen.

Voor het erg inhouden van de motor word hij dinsdag bij de dealer uitgelezen en nagekeken. Ik houd jullie op de hoogte!

Verder nog een kleine vraag, ik heb een aantal dingen gelezen op dit forum en problemcar, kan ik de carterontluchting zelf bekijken of die dichtgekoold is? Zo ja, waar zit deze en hoe werkt dat? Ben zelf redelijk handig met electronica/hardware maar heb geen auto techniek gestudeerd...
EVV
5th Gear member

Wel een beetje een raar verhaal, aangezien de communicatie tussen sleutel (waar inderdaad een chip in zit) en contactslot draadloos gaat, aan die verbinding kan weinig slijten. Maar goed, proberen kan geen kwaad natuurlijk. Het kan wel zijn dat het slot zelf versleten is, dan zou je met wat heen en weer bewegen of draaien van de sleutel hetzelfde probleem moeten kunnen veroorzaken.

Bij het wegvallen van het vermogen, reageerde de motor niet meer op gas maar draaide nog wel?
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gripen
1st Gear member

EVV schreef:Wel een beetje een raar verhaal, aangezien de communicatie tussen sleutel (waar inderdaad een chip in zit) en contactslot draadloos gaat, aan die verbinding kan weinig slijten. Maar goed, proberen kan geen kwaad natuurlijk. Het kan wel zijn dat het slot zelf versleten is, dan zou je met wat heen en weer bewegen of draaien van de sleutel hetzelfde probleem moeten kunnen veroorzaken.

Bij het wegvallen van het vermogen, reageerde de motor niet meer op gas maar draaide nog wel?
Ja ik vond het eerlijk gezegd zelf ook een beetje vaag maargoed hij was heel serieus en ik heb wel het idee dat hij er erg veel van af weet/ervaring heeft, dus dat ga ik proberen.

Wel interessant trouwns wat je zei, ik ga dat vanavond eens proberen met een lopende motor en dan de sleutel een beetje bewegen.

Bij het wegvallen van het vermogen tijdens dat de motor uitvalt niet, dan is het gewoon afgelopen met gas geven en de motor valt gewoon uit.

Bij gewoon optrekken heb ik ook zo goed als altijd dat hij dus erg inhoud. Dan trekt ie gewoon niet goed door en de motor klinkt alsof hij heel veel moeite heeft, alsof het hem allemaal te zwaar is, zo voelt het ook aan.

Vooral het stuk vanaf dat je de gaspedaal intrapt tot voor de kickdown is het gewoon net alsof je heel diep in moet trappen wil je een beetje normaal optrekken. En ik ga niet elke keer de kickdown gebruiken, dat probeer ik sowieso te vermijden, zeker als ie niet warm is.

De persoon waar ik hem van gekocht heb heeft mij verteld dat het hem ook 2x was gebeurd, hij heeft toen de ETM vervangen en een relais, welke dat is heb ik wel op een factuur staan. Blijkbaar heeft dit niet geholpen ;)

Verder verbruikt hij ook een stuk meer, ik had nu de laatste 80 km ongeveer 15 liter terwijl ik dus tussen 80km/u en 120 heb gereden, veel N-weg.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Laat hem even goed uitlezen,dan weet je wat er aan de hand is en het scheelt je een hoop getyp.:)
Gripen
1st Gear member

*stopt met typen* ff dinsdag afwachten dan maar.
Gast

Lees hier even: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=37432
Massa probleem/storing.
Oplossing was: alle bouten, ook bij de versnellingsbak, even los en weer vast draaien.
Gripen
1st Gear member

Ik heb zo'n beetje alle mogelijkheden opgeschreven, ook die jij hebt gepost AlexV70, dank daarvoor. Ik denk dat het enigste wat ik nu nog kan doen is wachten op de uitslag van uitlezen en onderzoek dinsdag.
Gripen
1st Gear member

Ok hij is gisteren uitgelezen en nagekeken.

- Bobine van cylinder 2 lijkt niet goed
- Slot kapot

Die worden volgende week vervangen.
Hij (Volvo monteur) vond de auto helemaal niet anders rijden dan overige S80 2.9's waar hij in heeft gereden en zij dat er niks mee aan de hand lijkt, hij loopt ook mooi stationair...
Hij dacht dat omdat ik heel rustig rijd de automaat/motor zo is ingeleerd dat ie wat inhoud bij intrappen gaspedaal (niet kickdown)...
Zou kunnen... misschien maar eens een beetje testen...
Ik hoop dat het uitvallen snel opgelost is. Dan moet ik vrijdag maar mijn ouders V40 1.8 mee naar Limburg... zucht :D
Gripen
1st Gear member

In oktober het volgende vervangen:
- Bobine van cylinder 4
- Slot in bestuurders deur

Inmiddels wat KM's verder, volgende:
- Melding dat portier open is (nog steeds)
- Lambdasonde icoon op dashboard is sinds vorige week aan, constant en altijd (geen meldingen in boordcomputer).
- Een keer is me weer het vermogen weggevallen op de snelweg, omdat ik het herkende meteen naar de vluchtstrook gegaan. Tot me opviel, HE! de motor loopt nog, gas bij en ineens deed ie het weer.

Verder:
- Auto loopt prachtig stationair 700rpm
- Schakelt prima
- Mijn monteur (werkt bij Volvo Furness, daar neemt ie ook de auto mee naar toe) zegt dat in de katalysator wat is afgeknapt en is doorgeschoten in de einddemper (zo rijd ik al maanden rond..).

Conclusie?
- Verkeerde slot vervangen? Slot had niet vervangen hoeven worden? Connector los?
- Motor is nog niet weer afgeslagen maar wel een keer vermogen weg gevallen. Uitvallen opgelost? Motor in tijdelijke noodloop oid op de snelweg?

Hoe zouden jullie dit verder oppakken om de huidige problemen te verhelpen...?
Plaats reactie

Terug naar “S80”