Distributieriem

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
bobbit73
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 10.01.2008 - 22:17
Locatie: Helmond

Hallo allemaal,

Ik heb een volvo V50 met 143000km op de teller. Zit hier een distributieriem op? Wanneer moet die vervangen worden? Ik neem aan dat een garage kan zien hoe lang de bestaande riem er al op zit.

Het gaat om een Volvo V50 Basic van januar 2005 met een 2.4 schakelmotor.

Groeten,

Bart.
Volvo V50 Zwart 2005 2.4 140pk R-velgen
Volvo S60 2.4 140pk automaat 2001
Ford Escort 1.6 CLS 16v 1994
Gebruikersavatar
motormuis1973
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 19.01.2010 - 17:43
Locatie: Kampen
Contacteer:

bij 180000 km moet hij vervangen worden
bij een diesel bij 240000
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

of 10 jaar volgens mij
Volvo for life
Gebruikersavatar
MauritsvdT
5th Gear member
Berichten: 1612
Lid geworden op: 23.09.2009 - 16:58
Locatie: Zeeuws Vlaanderen
Contacteer:

Beide juist.
Dus voorlopig hoef je je geen zorgen te maken.
Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....
Rooz
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 02.10.2010 - 14:14

Ik heb sinds kort een V50 1.8 benzine uit jan 2006. Volgens het service boekje is er geen vervanging van distributieriem nodig; enkel voor 1.6 diesel/1.6 benzine en de 5 cilinder benzine. Ik ga ervan uit dat er een ketting inzit? Klopt het boekje wel/niet? Ik twijfel of het boekje compleet is.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27502
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat boekje is dus niet compleet
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
ICEFOX
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 13.07.2005 - 10:46
Locatie: Wijhe

Of toch ook wel...

De discussie is al eens in een ander topic gevoerd of er op de 1.8 een ketting of een riem zit. VADIS wees toen uit dat er een ketting op zit.
V60 D3 GT Momentum 2011
XC90 2.5T MT Momentum 2005
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27502
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik mis in dat boekje zowieso nog wel 2 dieselmotoren die ook gewoon een riem hebben
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

ICEFOX schreef:Of toch ook wel...

De discussie is al eens in een ander topic gevoerd of er op de 1.8 een ketting of een riem zit. VADIS wees toen uit dat er een ketting op zit.
echt niet, 1.6B, 1.8B en 2.0B zijn qua constructie gelijk.
Volvo heeft op dit moment geen enkele motor met een ketting
Volvo for life
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Alle V50 modellen hebben inderdaad een riem en geen ketting,ook de diesels hebben een riem.
De 5 cilinder van 2005 gaat om de 160000km..
Gebruikersavatar
janpie
5th Gear member
Berichten: 1309
Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)

Alle V50 modellen hebben inderdaad een riem en geen ketting,ook de diesels hebben een riem.
De 5 cilinder van 2005 gaat om de 160000km..

Ik heb gehoord dat een V50 2.4 om de 180000 km moest of 10 jaar
Is het blok dan toch anders dan in een V70 2.4?

Die moet namelijk om de 160000 Km of 9 jaar.
V70 2.5T 209 pk 2007 175000

V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit

V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit

jan
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

het blok is idd anders
Volvo for life
Gebruikersavatar
janpie
5th Gear member
Berichten: 1309
Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)

Heeft dat ook met de koppel te maken.? V70 heeft 230/3700
V50 215 geloof ik bij 4400tpm
V70 2.5T 209 pk 2007 175000

V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit

V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit

jan
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27502
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Een ander blok levert andere prestaties, oftewel ja dus
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Nouja het is geen gevolg van het hogere koppel ofzo, het is gewoon een ander blok met de bijbehorende belastingen aan alle componenten. Aan de hand daarvan wordt er een interval bepaald die past bij het te verwachten slijtagepatroon.

Op die riem staat bij meer of minder (potentieel) motorvermogen niet meer of minder kracht. Hooguit meer kracht bij meer toeren, maar dat kan ook bij veel toeren met lage vermogensvraag (hoge snelheid cruisen). Het is meer (maar niet uitsluitend) de weerstand die de kleppen+klepveren geven die bepalen hoeveel kracht er op die riem komt.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
ICEFOX
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 13.07.2005 - 10:46
Locatie: Wijhe

bart simpson schreef:
ICEFOX schreef:Of toch ook wel...

De discussie is al eens in een ander topic gevoerd of er op de 1.8 een ketting of een riem zit. VADIS wees toen uit dat er een ketting op zit.
echt niet, 1.6B, 1.8B en 2.0B zijn qua constructie gelijk.
Volvo heeft op dit moment geen enkele motor met een ketting
Ramon&Ramon schreef:Alle V50 modellen hebben inderdaad een riem en geen ketting,ook de diesels hebben een riem.
De 5 cilinder van 2005 gaat om de 160000km..
@ Bart, Ramon&Ramon,

Wie helpt me dan met het volgende zoekplaatje klik

Deze motor krijg ik te zien als ik in VADIS voor een V50 de 1.8 motor kies. Nu geloof ik jullie direct, maar vroeg me toch af of er dan wel een 1.8 met ketting bestaat...
V60 D3 GT Momentum 2011
XC90 2.5T MT Momentum 2005
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Knap dat je dit wel kon vinden maar niet het kapje dat over de riem zit er even af kon peuteren om het de aanwezigheid van de riem te checken.

Misschien dat we 1.8 rijders het advies moeten geven om de riem niet te vervangen (er zit immers een ketting in) en dan gewoon de klap eens afwachten.
Volvo for life
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

@ ICEFOX,

Er staat zelfs in het verhaaltje:

The camshafts are driven by a crankshaft with a
chain which has a fixed guide on the slack side
and a hydraulic tensioner on the drive side to
maintain valve timing and reduce noise.


Je zou bijna denken dat het er dan ook echt in zit. Ik heb echter ook nog nooit een recente volvo met ketting gezien.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
ICEFOX
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 13.07.2005 - 10:46
Locatie: Wijhe

bart simpson schreef:Knap dat je dit wel kon vinden maar niet het kapje dat over de riem zit er even af kon peuteren om het de aanwezigheid van de riem te checken.

Misschien dat we 1.8 rijders het advies moeten geven om de riem niet te vervangen (er zit immers een ketting in) en dan gewoon de klap eens afwachten.
wow..geloof jullie ook wel..vroeg me alleen af wat deze info (inclusief een beschrijving voor het vervangen van de ketting) dan in VADIS doet.

Als ik een 1.8 had gehad, had ik natuurlijk wel ff gekeken. Zelf heb ik net 20K geleden mn riem laten vervangen van de 2.0D.
V60 D3 GT Momentum 2011
XC90 2.5T MT Momentum 2005
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Laat je niet afschrikken door Bart Simpsons onbehouwen manier van reageren op sommige dingen, hij schijnt het niet verkeerd te bedoelen.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”