Hoi,
wie kan me helpen , sinds vandaag brand bij mijn Volvo het oranje lampje op het Daschbord dit blijkt het waarschuwingslampje te zijn voor een storing in het uitlaatgassysteem.
Vraag welke weg kan ik behandelen om de juiste storing boven water te krijgen.
Ik lees op internet dat het uitlezen van de fourcode's niet altijd tot het juiste resultaat leiden dwz dat de garage's een aanwijzing geven waar je moet zoeken bv luchtmassameter, of gasklep, of lambdasonde of ........
dit kan dan leiden tot zomaar onderdelen vernieuwen/betalen.
Ik had dan ook graag een advies hoe ik de juiste diagnose kan stellen of welke controle/schoonmaak werkzaamheden ik zelf kan doen, voordat ik een garage er na laat kijken.
Als voorbeeld denk ik aan gasklepschoonmaken etc.
Groetjes
Volvo S-60 2001.
- FrankS60
- 5th Gear member
Nou het uitlezen kan je nooit de kop kosten en geeft een redelijk indicatie van het probleem. Als daar staat dat er een lambdasonde de geest heeft gegeven dan kun je er redelijk zeker van zijn dat dat het is. Gewoon duidelijk zijn bij de garage dat je hem alleen uit wil laten lezen en geen verdere reparaties.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- Oceanracer
- Geartronic member
Van het schoonmaken van je ETM gaat je lampje echt niet uit. Je zult toch de auto moeten laten uitlezen om gericht te werk te kunnen gaan.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 1st Gear member
FrankS60, Oceanracer, FrankS60,
Bedankt voor de info is er geen volvo monteurop dit forum die ik via een persoonlijke mail kan benaderen?
groetjes
Bedankt voor de info is er geen volvo monteurop dit forum die ik via een persoonlijke mail kan benaderen?
groetjes
- aertssenhjc
- 5th Gear member
jawel, maar die zal hetzelfde zeggen als deze heren boven. Gewoon uitlezen, kost bij mijn spec. €11,- daar moet je et nie om laten he...
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
- C70 Cabrio
- 1st Gear member
Ik had hetzelfde, dus ook laten uitlezen bij de Volvodealer .................conclusie lambda sonde vervangen. Helaas lampje ging weer aan.
Toen naar de niet Volvo dealer, deze kwam er al snel achter dat de luchtmassameter defect was.
Na het vervangen van de luchtmassameter was het lampje uit en ging ook niet meer aan.
Succes met je speurtocht.
Toen naar de niet Volvo dealer, deze kwam er al snel achter dat de luchtmassameter defect was.
Na het vervangen van de luchtmassameter was het lampje uit en ging ook niet meer aan.
Succes met je speurtocht.
-
- 1st Gear member
Oke duidelijk je verhaal mag ikvragen hoe je niet volvo dealer erachter kwam dat je luchtmassameter stuk was.
C70 Cabrio,
C70 Cabrio,
- steven460
- 5th Gear member
- Contacteer:
Met zijn glazenbol
LMM af koppelen, als dat geen verandering geeft is deze zeer waarschijnlijk defect.
FYI, De volvo LMM geeft een frequentie af afhankelijk van de gemeten hoeveelheid lucht. Hogere frequentie = meer lucht/seconde.

LMM af koppelen, als dat geen verandering geeft is deze zeer waarschijnlijk defect.
FYI, De volvo LMM geeft een frequentie af afhankelijk van de gemeten hoeveelheid lucht. Hogere frequentie = meer lucht/seconde.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
-
- 1st Gear member
ik steven460,
Hoi ik heb de stekker losgehaald van de luchtmassameter het toerental ging omlaag toen ik stekker erinstopte bleef toerental ongewijzigd.
Het lampje bleef branden.
Hoi ik heb de stekker losgehaald van de luchtmassameter het toerental ging omlaag toen ik stekker erinstopte bleef toerental ongewijzigd.
Het lampje bleef branden.
- steven460
- 5th Gear member
- Contacteer:
opnieuw gestart en weer hersteld ? Want als het signaal weg valt zal de computer terug vallen op (alleen) de map sensor & toerental.
-
- 1st Gear member
steven460,
Steven leg even uit wat je bedoelt ik heb stekkertje vanlmm erafgehaald toerental ging even naar beneden maar lampje bleef branden.
Stekkeertke erin lampje bleef branden.
kan ik misschien LMM reinigen
Steven leg even uit wat je bedoelt ik heb stekkertje vanlmm erafgehaald toerental ging even naar beneden maar lampje bleef branden.
Stekkeertke erin lampje bleef branden.
kan ik misschien LMM reinigen
- steven460
- 5th Gear member
- Contacteer:
Reinigen kan altijd, maar het verschil is meestal beperkt.
Met een spuitbusje Isopropanol Alcohol doorspoelen. Niet in de LMM gaan prikken oid. Goed doorspuiten met IPA. Doe dit buiten ivm de dampen.
Een uur laten drogen in de openlucht of een minuut of 10 droog blazen met een koude fohn.
Met "Oranje lampje", je bedoeld de gevaren driehoek midden tussen de tellers? Die gaat branden als er iets niet pluis is. Ik heb zojuist even gekeken in de auto of er ook een Lambda symbooltje op het dashboard zit, maar deze heb ik niet kunnen vinden.
Met een spuitbusje Isopropanol Alcohol doorspoelen. Niet in de LMM gaan prikken oid. Goed doorspuiten met IPA. Doe dit buiten ivm de dampen.
Een uur laten drogen in de openlucht of een minuut of 10 droog blazen met een koude fohn.
Met "Oranje lampje", je bedoeld de gevaren driehoek midden tussen de tellers? Die gaat branden als er iets niet pluis is. Ik heb zojuist even gekeken in de auto of er ook een Lambda symbooltje op het dashboard zit, maar deze heb ik niet kunnen vinden.
-
- 3rd Gear member
Hoi, ik heb hetzelfde: Gele motor check lampje.
Met een universele tester uitgelezen, dtc P0032.
Dit duidt op een defecte lambdasensor of een defect in een stekkerverbinding hiervan.
Reeds lambdasensoren losgehaald en een nacht in de FS-Cleaner van Innotec laten weken zodat alle aanslag los laat...niks geholpen.
Ik ga er van uit dat het de 1e lambdasensor is ( in het uitlaatspruitstuk ).
Immitatie sensor kan je beter niet monteren ivm bedrading die je dient door te solderen...lekker goedkoop maar probleem wordt er niet mee opgelost.
Orginele lambdasensor monteren...kost wel geld maar dan heb je het wel opgelost. Mijn ervaring
Succes!
Met een universele tester uitgelezen, dtc P0032.
Dit duidt op een defecte lambdasensor of een defect in een stekkerverbinding hiervan.
Reeds lambdasensoren losgehaald en een nacht in de FS-Cleaner van Innotec laten weken zodat alle aanslag los laat...niks geholpen.
Ik ga er van uit dat het de 1e lambdasensor is ( in het uitlaatspruitstuk ).
Immitatie sensor kan je beter niet monteren ivm bedrading die je dient door te solderen...lekker goedkoop maar probleem wordt er niet mee opgelost.
Orginele lambdasensor monteren...kost wel geld maar dan heb je het wel opgelost. Mijn ervaring

Succes!
In bezit :
Volvo S60 2.4 aut. drivers edition II, high performance audio + rti, 18"dezent tx, xenon, imola sportleder.
Suzuki Swift Shogun 17"piano black spaak wheels, pianolak dakspoiler, pianolak a-stylen, sierstuk. ( auto vrouw )
Niet meer in bezit :
Volvo S60 2.4 BSR intro edition, high performance audio, tethys 17"+ Heico Volution X 17".
Volvo V40 1.8 Phase II Dynamic+Spoiler-line. 2002 climate controle, cruise-controle, org.bassbox, HU-655 audio, blokgrille, xenon, roofrail, summer 17"; Bellini multiespaak wheels, Winter: 15' Orbit . ( auto vrouw )
Volvo S60 2.4 aut. drivers edition II, high performance audio + rti, 18"dezent tx, xenon, imola sportleder.
Suzuki Swift Shogun 17"piano black spaak wheels, pianolak dakspoiler, pianolak a-stylen, sierstuk. ( auto vrouw )
Niet meer in bezit :
Volvo S60 2.4 BSR intro edition, high performance audio, tethys 17"+ Heico Volution X 17".
Volvo V40 1.8 Phase II Dynamic+Spoiler-line. 2002 climate controle, cruise-controle, org.bassbox, HU-655 audio, blokgrille, xenon, roofrail, summer 17"; Bellini multiespaak wheels, Winter: 15' Orbit . ( auto vrouw )