piotrV70 schreef:A3 (en zeker de Sportback) is een gezins auto, de C30 is er eentje in de catergorie Mini. De A3 is zeker motorisch niet de oudere auto, dat is de C30. Die had bij de introductie al een verouderde motor.
De A3 Sportback vergelijken met de C30 is appels met peren vergelijken, doe het eerlijk en pak de 3-deurs A3. Die is qua binnenruimte alleen qua kofferruimte groter dan de C30, verder absoluut niet. Ik heb ze naast elkaar gehad toen ik een nieuwe wagen ging bestellen, ruim 2,5 jaar terug. En toen was ook de C30 motorisch de nieuwste tov de A3 op het dieselfront. Op dit moment is op het benzinefront de A3 inderdaad de modernste, qua diesel echter (nog steeds) niet. Daarin loopt Audi (en het hele VW concern) achter op de rest van de autowereld, al hebben ze de achterstand het laatste jaar wel iets goed gemaakt.
En de C30 staat absoluut boven de MINI, op alle fronten, behalve dan het rijplezier. De MINI is meer kart. Ik heb voor de C30 een Cooper gehad, en daarvan is de afwerking enorm minder dan die van de C30. De C30 was een verademing tov de MINI voor de langere ritten, daarvoor is de C30 in mijn ogen de beste mix tussen comfort en rijplezier. De enige concurrent die vergelijkbaar is wat die mix betreft, is de BMW 1-serie. Dat is dan ook de enige concurrent die bij mij ook een glimlach oproept bij het rijden.