wegliggingsset volvo

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
devnullT4
2nd Gear member

Ik heb verlaagde veren gehad van intrax, fantastisch maar met een LPG tank achterin niet handig, vooral omdat de auto ook wel eens lekker afgeladen is.

Vervolgens heb ik vooraan weer de originele T4 veren, achter verzwaarde veren van carsupport ( niet de progressieve maar de PER3901 voor pemanente belading ) Dit alles met rondom nieuwe monroe originals en nog het e.e.a. aan veerpoot onderdelen vernieuwd.

Helaas is het bekende stabiliteitsprobleem van de T4 ( vage besturing + slingeren soms bij volgas ) weer terug. Hier was ik juist vanaf met de intrax veren.
Bovendien hangt de auto nog steeds iets naar achteren en dat met verzwaarde veren!

situatie nu:
Afbeelding
hoogte voor: 190mm
hoogte achter: 180mm

Ik zit zelf te denken om vooraan de veren van de wegliggingsset van volvo eronder te zetten, die zijn 2cm lager en het zou er dan ongeveer zo uit zien:
Afbeelding

vraag: is dat aan te raden, of is het niet verstandig de wegliggingsset slechts gedeeltelijk te plaatsen (dus alleen voorveren icm met mijn huidige setup), dus zonder de bijbehorende schokdempers, evt stabilisatorstangen etc?

Schat zelf in dat die veren qua constante best passen bij de verzwaarde veren, die zijn ook vrij stug. Ben daar overigens erg tevreden mee!
devnullT4
2nd Gear member

iemand hier ervaring met die wegliggingsset en hoe bevalt/beviel deze ?
Bart Giesen
5th Gear member

Ik heb deze set gehad. Bestond uit schokdemper, veer en doorslagrubber. Heb toen ook meteen de stabilisatiestangen vervangen.

Hele veerpoot eronderuit gesloopt, waren lek en ik vond de speling tussen koets en wielen groot. Wegliggingset van Volvo gekocht:
Afbeelding

Close up, de stabilisatorstang heb ik gewoon doorgeslepen, balle ding krijg je niet heel eruit.
2 nieuwe gekocht...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het kraken van de veren, wat ik al vaak genoemd heb, komt inderdaad weg bij de stabilisator stang, kijk en luister wat er gebeurd als je daaraan rommelt;

Afbeelding

P.s.; het geluid wat je hoort is beetje bizar maar ik denk dat vele van jullie het herkennen

Mijn oude dempers waren ROT! Met 1 hand in te drukken en heeeeeeel langzaam komt die iets omhoog, maar niet veel.

Nieuw:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb alleen de voorkant gedaan. Achterkant gewoon standaard dempers, met stevigere veren (blauwe) ivm LPG tank.

Fase 1 blijft nooit opwegen tegen de rij-eigenschappen van de fase 2, maar het verbeterde de rij-eigenschappen wel wat, zonder teveel in te leveren op comfort
Bart Giesen
5th Gear member

P.s. dit waren 15" lichtmetalen. Had kort daarop dezelfde velgen als jou, dan valt die 'verlaging' beter op;

Afbeelding
devnullT4
2nd Gear member

had je topic gezien in projecten. Mooi verslag !

Dat je ook verzwaarde veren achter had, had ik er niet direkt uit opgemaakt maar goed om te weten. Het ziet er uit dat mijn 1e inschatting in photoshop zo ongeveer overeenkomt, van mij hoeft het ook niet te laag want wil de veren achter zo houden als ze nu zijn.

Ik snap dat de wegligging niet perfect wordt, maar heb dus al ervaren dat iets omlaag en goede banden een groot verschil kunnen maken...
Dan ga ik eens rondkijken voor enkel de voorveren van de set

:signthanks:

edit:
Bart Giesen schreef: Fase 1 blijft nooit opwegen tegen de rij-eigenschappen van de fase 2, maar het verbeterde de rij-eigenschappen wel wat, zonder teveel in te leveren op comfort
wat is overigens zo speciaal aan het phase 2 onderstel dan, voor zover ik weet is de wielbasis iets groter en vooraan ietsje breder. Dat ligt volgens mij enkel aan de maat draagarm voor. De veren zal het niet aan liggen en ik heb al vervangingsdempers van monroe, die zullen toch niet slechter zijn dan de stock phase 2 dempers
Bart Giesen
5th Gear member

Voor de grap zou jij eens moeten rijden in een Fase 2. Ik zeg dit niet om mijn auto de hemel in te prijzen (heb nu een fase 2), maar het verschil in rij-eigenschappen (vooral sturen) is enorm!

Maar met de Volvo wegliggingset rijdt de wagen zowieso beter!
devnullT4
2nd Gear member

ik heb inderdaad nooit in een phase 2 gereden, misschien ook maar niet doen want dan wil ik wel het allerlaatste model en weer een T4 en niet teveel km's. Terwijl ik nu een T4 met 130k op de teller heb, die kan ook nog wel een tijdje mee

Wordt tzt dan de voorveren van de wegliggingsset, ben benieuwd!
2011 V70 2.0T R-Design
2007 C30 2.0 SUMMUM
2005 XC90 T6 AWD
MY2001 V70 T5 geartronic "full-options-minus-2"
MY2000 V40 T4 LPi
devnullT4
2nd Gear member

helaas, volvo dealer gebeld en ze leveren die set niet meer.

Nu weet ik al wat het issue is, de verzwaarde veren die ik heb zijn niet voor mijn onderstel (dynamic) dus een setje voorveren van het sportonderstel zou ook al beter zijn. Iemand die nog liggen ? kleurcodes:
white/grey
white/light blue
white/orange
white/yellow
2011 V70 2.0T R-Design
2007 C30 2.0 SUMMUM
2005 XC90 T6 AWD
MY2001 V70 T5 geartronic "full-options-minus-2"
MY2000 V40 T4 LPi
Bart Giesen
5th Gear member

Leveren ze die niet meer?

Zal eens navragen hier.
devnullT4
2nd Gear member

Bart Giesen schreef:Leveren ze die niet meer?

Zal eens navragen hier.
dit is heel erg toevallig, via de volvo dealer hier had ik begrepen dat volvo garage in doetinchem deze veren nog had liggen. Bel ik ze, blijkt dat dat precies de garage is waar jij bovenstaande vraag open hebt staan!

waren erg behulpzaam, maar wat blijkt nu: voor model 2000 phase 1 is de bovenste veerschotel net een andere diameter. En aangezien de wegliggingsset nooit geproduceerd is voor model 2000 heb ik pech en zal ik dus een andere oplossing moeten verzinnen.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval :)
Bart Giesen
5th Gear member

TOP-garage is dat :)
Ramon&Ramon
7th Gear member

devnullT4
2nd Gear member

tja,voor een -3cm setje zou ik toch weer intrax nemen, nog iets goedkoper ook :D
-3cm aan de voorkant zou ie te veel naar voren hangen, en rondom werkt dus niet ivm. extra gewicht gastank.
Zal morgen eens bellen wat de voorveren van het v40 sportonderstel kosten. Waarschijnlijk komt dat per stuk in de buurt van zo'n verlagingssetje compleet!
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”