Dus ik ging van de voorkant uit.
Achter is ook wel te doen met wat kunstgrepen....

Zal eens gaan kijken, nooit geweten.Johan s60 schreef:De camber is wel af te stellen bij de V70/ S60, de twee bouten vd veerpoot/ fusee lichaam bevestiging oplossen en je kunt de camber (wielvlucht) instellen.
Juist gelezen945i schreef:Kan zijn hoor, maar hij had het over zijn aangedreven wielen"..
Dus ik ging van de voorkant uit.
Ook met sleufgaten? Heb je dit bij de hand gehad en waar maak je die dan?945i schreef:Achter is ook wel te doen met wat kunstgrepen....
Bij mij gaat het om de achterwielen. Die slijten scheef af. En voor zover ik de bandenboeren mag geloven staat dat exact zoals Volvo het aangeeft. En zou er dus in principe niet aan gesteld hoeven te worden.AlexV70 schreef:Vandaag mijn 16" (Vredestein Snowtrac 2) winterbanden van de zolder getrokken.Hans oet Twent schreef:Ik schop dit topic weer even naar boven. Mijn V70 heeft met de 17" zomer velgen (Michelin Primacy 225/45-17)dit zelfde beeld, ook de slijtage aan de buitenkant van beide achterbanden. In het tpic wordt gesproken over extreme schade wat de auto gehad zou kunnen hebben. Dat heeft ie niet. Uitlijning is 100% oké. Afgelopen week laten uitlijnen bij een ander bedrijf. Auto loopt mooi rechtuit. Zware vracht heeft ie niet gehad. Bij de oude achterbanden. De huidige nieuwe banden lopen nu 8K mee. Waarvan er zeker 3K met caravan is gereden. (Dat geeft wel extra slijtage, dat weet ik.)
Het gekke is dat de reeds versleten winterbanden 205/55-16 Continental het slijtage patroon niet heeft. Althans ik heb het niet kunnen constateren.
Wat @Hans oet Twent aangeeft heb ik ook.
Twee winterbanden (aangedreven) zijn versleten (3,5 en 3,7 mm), maar geen slijtage aan de buitenzijde.
Mijn 17" (Michelin Primacy) zomerbanden hebben wel slijtage aan de buitenzijde,
nu is de rest van het profiel ook niet geweldig, dus volgend jaar komen er nieuwe op.
Het is idd vreemd, je zou bijna denken dat je met 17" een andere sporing instelling moet hebben.
Dus de vraag van @hans: Iemand anders nog eventuele oplossingen? zijn welkom.
Volvo moet rekening houden met alle banden, wat weerhoud jou ervan om hier iets van af te wijken, als daardoor het resultaat voor een bepaalde band beter zou zijnHans oet Twent schreef:Bij mij gaat het om de achterwielen. Die slijten scheef af. En voor zover ik de bandenboeren mag geloven staat dat exact zoals Volvo het aangeeft. En zou er dus in principe niet aan gesteld hoeven te worden.AlexV70 schreef:Vandaag mijn 16" (Vredestein Snowtrac 2) winterbanden van de zolder getrokken.Hans oet Twent schreef:Ik schop dit topic weer even naar boven. Mijn V70 heeft met de 17" zomer velgen (Michelin Primacy 225/45-17)dit zelfde beeld, ook de slijtage aan de buitenkant van beide achterbanden. In het tpic wordt gesproken over extreme schade wat de auto gehad zou kunnen hebben. Dat heeft ie niet. Uitlijning is 100% oké. Afgelopen week laten uitlijnen bij een ander bedrijf. Auto loopt mooi rechtuit. Zware vracht heeft ie niet gehad. Bij de oude achterbanden. De huidige nieuwe banden lopen nu 8K mee. Waarvan er zeker 3K met caravan is gereden. (Dat geeft wel extra slijtage, dat weet ik.)
Het gekke is dat de reeds versleten winterbanden 205/55-16 Continental het slijtage patroon niet heeft. Althans ik heb het niet kunnen constateren.
Wat @Hans oet Twent aangeeft heb ik ook.
Twee winterbanden (aangedreven) zijn versleten (3,5 en 3,7 mm), maar geen slijtage aan de buitenzijde.
Mijn 17" (Michelin Primacy) zomerbanden hebben wel slijtage aan de buitenzijde,
nu is de rest van het profiel ook niet geweldig, dus volgend jaar komen er nieuwe op.
Het is idd vreemd, je zou bijna denken dat je met 17" een andere sporing instelling moet hebben.
Dus de vraag van @hans: Iemand anders nog eventuele oplossingen? zijn welkom.
Bij aangedreven wielen heb ik (nog) geen bijzondere slijtage. Zou het dan toch in het rubber compount van de Michelin banden liggen? Een hardere band zou dan wellicht minder hard slijten???
Kort uit te leggen hoe je dit aanpakt Ed?? Interessant!edraket schreef:Daarom doe ik het altijd zelf dat uitlijnen. Je kunt de mooiste apparatuur hebben maar als je niet snapt wat je doet wordt het nooit iets.
Ed, grote dank voor je reactie en uitleg ! Je schreef in het andere topic De S60 moet sporingsneutraal uitgelijnd worden (recht dus) tot een klein beetje toespoor (6 minuten voor en 12 minuten achter), en is niet echt kritisch. Als je zowel voor als achter een kleine mm toespoor geeft aan beide kanten is het goed. Bij 17" is 6 minuten gelijk aan 0,7 mm per wiel.edraket schreef:Hier heb ik het al eens eerder beschreven. Geldt natuurlijk ook voor de V70-2
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=13428
edraket schreef:Ik maak het touwtje vast aan een spaak van het achterwiel en span dan het touwtje langs het voorwiel. Als het juist aanligt aan de achterkant van het voorwiel (tegen de band dus, de velgbeschermer) kun je aan de voorkant de sporing meten aan diezelfde velgbeschermer. Voor de achterkant doe je hetzelfde maar dan in omgekeerde volgorde. Let er wel op dat je een dun touwtje neemt ivm de nauwkeurigheid. Vliegertouw oid gaat heel goed.
Hans, na de mailtjes van Ed met veel nuttige info heb ik ook gezocht en een hele goede uitleg gevonden via de volgende link (wel een ander merk autoHans oet Twent schreef:Beste Ed,
Ik begrijp dat je eea goed voor elkaar kunt krijgen en dat het de banden slijtage verminderd. Maar ik begrijp er helemaal niets van, touwtje, 6 minuten en 12 minuten.... Ik kan dat 'draadje' niet volgen.