twijfels distributieriem

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
derre
3rd Gear member
Berichten: 351
Lid geworden op: 10.11.2010 - 16:07

Ik heb wat twijfels over de distributieriem van mijn s60 t5, in het boekje staat om de 10 jaar of 160.000 km het eerst wat komt dus.
Volgens volvo specialist Nordic klopt dit ook , hoe of wat is verstandig de auto heeft nu 98000 km erop staan en is van 2002
Gebruikersavatar
DeNNiS_
4th Gear member
Berichten: 717
Lid geworden op: 25.08.2006 - 23:30
Locatie: Zeeuws-vlaanderen

Dus dan zit hij er 8 jaar op
Ik zou gewoon de kap eens loshalen en de riem bekijken hoe deze er uit ziet
(laat eventueel een keer doen door specialist)

als hij er nog goed uit ziet zou ik zeggen laat hem zitten tot 2012 en vervang hem dan
Ziet hij er al slechter uit dan even vervangen
Het vervangen van de riem is goedkoper dan dat hij er afloop en heel je blok kapot loopt

Mijn riem was al vervangen bij 140 nog wat
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Heel zwart-wit geredeneerd kan ik zeggen:

a. de auto is nog géén 10 jaar oud en
b. heeft nog géén 160.000 km gedraaid

dus: niet vervangen, nergens voor nodig !

Maar ............ dat had je zelf óók kunnen bedenken :P

Als het mijn auto zou zijn ging ik nog niet tot vervanging over. Mijn uitgangspunt daarbij is dat een fabrikant niet zomaar wat in het onderhoudsschema schrijft.
In mijn ogen kun je er daarom vanuit gaan dat genoemde adviezen/voorschriften betrouwbaar zijn.

Als er voor de fabrikant aanleiding zou zijn om e.e.a. te wijzigen, doordat bijv. de praktijk heeft uitgewezen dat de bewuste riem eerder zou knappen, dan had hij dat ongetwijfeld gedaan.

Als jij echter, om wat voor reden dan ook, je zelf prettiger voelt door de riem nu al te vervangen moet je dat gewoon doen. Nergens staat immers dat Volvo dat verbiedt en ..........................slechter wordt de auto er óók niet van. :P

Ik verklap je nog een geheimpje: Bij een van mijn vorige auto's (geen Volvo overigens) knapte de nokkenasriem ca. 12.000 km vóór de voorgeschreven kilometerstand waarop hij vervangen zou moeten worden !
Dit is voor mij echter geen aanleiding geweest om nu alle onderhoudsintervallen maar in twijfel te gaan trekken en 'voor de zekerheid' alles maar eerder te doen. Dan is het einde zoek !

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

derre schreef:Ik heb wat twijfels over de distributieriem van mijn s60 t5, in het boekje staat om de 10 jaar of 160.000 km het eerst wat komt dus.
Volgens volvo specialist Nordic klopt dit ook , hoe of wat is verstandig de auto heeft nu 98000 km erop staan en is van 2002
ik begrijp helemaal niets van jou probleem.
waar twijfel je nou over?

en dan ga je een volvo specialist vragen,of wat er in het boekje staat
juist is? :-k
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
derre
3rd Gear member
Berichten: 351
Lid geworden op: 10.11.2010 - 16:07

Het is geen probleem, maar ik vind 10 jaar of 160.000 wel vrij lang als je nagaat dat de meeste auto's zo rond de 100.000 km hun riem vervangen moeten hebben .
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

derre schreef:Het is geen probleem, maar ik vind 10 jaar of 160.000 wel vrij lang als je nagaat dat de meeste auto's zo rond de 100.000 km hun riem vervangen moeten hebben .
tja,dan zou ik zeggen:volg het advies van gsx750R op
als je je daar beter bij voelt.
mijn persoonlijke mening is,volg netjes het advies wat in het
onderhoudsschema staat,
evt,de riem en spanrollen optisch kontroleren.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

derre schreef:Het is geen probleem, maar ik vind 10 jaar of 160.000 wel vrij lang als je nagaat dat de meeste auto's zo rond de 100.000 km hun riem vervangen moeten hebben .
Ja, als je ándere automerken als referentie neemt en dus kennelijk twijfelt aan de onderhoudsintervallen die Volvo hanteert en je dáárdoor een 'onbehaaglijk' gevoel krijgt, dan kunnen we denk ik vrij kort zijn !

Gewoon laten vervangen ! :roll:

Maar ................. ik en zoals je intussen ook van anderen hebt kunnen lezen zou zeggen: Wees geen dief van je eigen portemonnee en hanteer de voorgeschreven intervallen !

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Als je niet denkt tot in de buurt van de volgende interval (3 ton/20 jr?) met je S60 te blijven rijden dan kun je ook kiezen om de vervanging nu al te doen. Hij moet toch worden vervangen in de tijd dat je hem rijdt, en het uitstellen zal jou persoonlijk niks opleveren omdat je niet tot de 2e wissel door blijft rijden. Zit je voor je gevoel veilig, en het bedrag moet je toch uit geven.

Ik heb zelf overigens gewoon min of meer de volvo interval aangehouden.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

derre schreef:Het is geen probleem, maar ik vind 10 jaar of 160.000 wel vrij lang als je nagaat dat de meeste auto's zo rond de 100.000 km hun riem vervangen moeten hebben .
Bij mijn Volvo is het zelfs 180.000km!

Vroeger gingen die riemen maar 60.000km mee, maar tegenwoordig zijn ze van veel betere kwaliteit. En mogelijk heeft de constructie van de motor er ook wat mee te maken.
Feit is, dat bij alle automerken heel langzaamaan de intervallen worden opgerekt, omdat dat blijkbaar kan.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Na 8 jaar en de lage km stand is de riem in de meeste gevallen al dusdanig verdroogd,dat vervangen verstandig is.
Ze breken namelijk wel is voortijdig.
Twee weken terug een V70 gezien waarvan de riem brak bij 133000 km van bouwjaar 2005.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Als hij voortijdig breekt heb je een zeer hoge onkostenpost,die staat niet in verhouding tot het voortijdig vervangen van de riem..
Gebruikersavatar
derre
3rd Gear member
Berichten: 351
Lid geworden op: 10.11.2010 - 16:07

Nee daarom mijn twijfels ook ja , ik maak morgen een afspraak om distributieriem te laten vervangen plus waterpomp
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Ramon&Ramon schreef:Als hij voortijdig breekt heb je een zeer hoge onkostenpost,die staat niet in verhouding tot het voortijdig vervangen van de riem..
Dan is het einde toch zoek zoals gsx750r terecht stelt? Remmen, lagers, olie, etc.
Mij lijkt ook dat fabrikanten een conservatief onderhouds schema aanhouden om liabilty issues te voorkomen. Deze zijn gebasseerd op gedetailleerde specs van een onderdeel, bijv de riem. Maar ja, je hebt altijd outliers. Wil je dus optimaal genieten zonder risico moet je alles vervangen ver voordat het misgaat. Net als met verzekeringen kun je je voor elk risico indekken. Netto gezien hou je waarschijnlijk meer geld in je portemonnee als je een risico durft te lopen.
Mijn 2 Euro centjes....
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Daar is niet zomaar een antwoord op te geven, het hangt van veel zaken af, wat me nu even te binnen schiet.

- rijstijl
- verwachte duur van eigendom
- kosten van vervanging
- hoe voel je je er bij
- welk risico durf je te nemen
- waarde van de auto

Weet je 100% zeker dat je de auto over 2 jaar nog in bezit hebt dan is het financiële nadeel van het nu al vervangen beperkt tot wat rente.

Aan de andere kant, trek je nooit echt ver door in de toeren en gaat de auto er binnenkort weer uit, dan zou ik de centjes in mijn zak houden.

Die riemen breken wel eens onvoorzien, maar anderen hier merken weer terecht op dat de fabrikant het beste inzicht in de de te verwachten levensduur hoort te hebben. Kortom, je moet het zelf beslissen.
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Als je de 1e eigenaar bent, dan kun je m.i. volstaan met de fabrieksbepalingen, d.w.z. de eerdergenoemde 160.000 km of 10 jaar.

Bij een occasion zou ik daar niet op blindvaren, tenzij de vorige eigenaar/dealer/etc. dit kan aantonen.
Tegenwoordig zien veel auto's nog als nieuw uit, ondanks dat ze in enkele jaren al tonnen achter de kiezen hebben. De bedrijven die de kilometerstanden aanpassen floreren, ondanks NAP.
S80 2,5T AUT5 2004
Gebruikersavatar
derre
3rd Gear member
Berichten: 351
Lid geworden op: 10.11.2010 - 16:07

Nee ik ben de 2de eigenaar , onderhoud klopt allemaal heb de volvo dealer gebelt nap klopt ook maar dan nog 8 jaar is veel vind ik
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

Ik de mijne (bij aanschaf) bij 74dkm/8jaar laten vervangen, het moet toch een keer gebeurenen goedkoper wordt het toch niet.
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

En voor die bijna 300 euro hoef je geen risico te lopen,als hij breekt ben je 3000 euro kwijt aan onkosten..
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Ramon&Ramon schreef:En voor die bijna 300 euro hoef je geen risico te lopen,als hij breekt ben je 3000 euro kwijt aan onkosten..
Zo is het met alles, daar worden verzekeringsmaatschappijen beter van :twisted: .
Als ie niet kapot zou zijn gegaan was het zonde. Bovendien, 300 Euro?
Maar goed, als er gerede twijfel is zou ik het ook doen in het geval van een distributieriem..... :oops:
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Gebruikersavatar
derre
3rd Gear member
Berichten: 351
Lid geworden op: 10.11.2010 - 16:07

300 eur is wel erg rooskleurig , bij nordicar kost het 395 .
Daar word het tevens gedaan deze week . Nog steeds een hele nette prijs als je het mij vraagt !
@Edwin , ik ben nog zeker van plan de auto een aantal jaar te houden , vandaar dat ik ook deze gekocht heb vanwege de lage km stand .
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”