How to: ontsteking vernieuwen

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Bij deze een nieuwe how to. Deze gaat over hoe de ontsteking te vernieuwen. Zoals vermeld in de beschrijving vernieuw ik hier de bougies, de bougiekabels, de verdeelkap en de rotor. Als je het voor de 1e keer doet loop je soms tegen rare problemen aan, maar over het algemeen is het een simpel karwei. Voor veel mensen zullen sommige dingen in deze how to als vanzelfsprekend zijn, maar ik hou het bewust simpel voor de beginners onder ons :wink:

Wat heb je nodig qua onderdelen?
Afbeelding

Wat voor gereedschap heb je nodig?
Afbeelding
De torx is niet perse nodig, hangt er vanaf hoe je verdelerkap is vastgemaakt.
De bougiedop/sleutel is ook niet alle twee nodig, met 1 kun je uit de voeten. Ik zou kiezen voor de sleutel.

Eerst bekijken we nu even de locaties van de onderdelen die vervangen moeten worden.
De bougies zitten hier, onder de rood omcirkelde rubbers:
Afbeelding

De gele pijl wijst naar de verdeelkap. (de rotor is niet zichtbaar want die zit in de verdeelkap). Rood omcirkelt zijn de 4 startpunten van de bougiekabels die naar de bougies lopen. Groen omcirkelt is de kabel die naar de bobine loopt.
Afbeelding

Nu je weet waar wat ligt ga je de bougies en de punten op de verdeelkap nummeren. Dit is nodig omdat anders de ontstekingsvolgorde van je motor niet meer klopt bij het plaatsen van de nieuwe kabels. Ik heb heb het als volgt gedaan:
Het motorblok heb ik schematisch getekend, de meest linkse bougie krijgt nummer 1, die daarnaast nummer 2 enz.
Daarna teken je verdeelkap schematisch over en volg je de kabels die van de bougies naar de verdeelkap lopen. De kabel van bougie 1 sluit op een bepaald punt aan op je verdeelkap. Dat punt krijgt ook nummer 1, en dat teken je in de tekening van de verdeelkap. Met de andere 3 doe je dat ook. Als je dan straks de nieuwe kabels erop doet weet je nog precies welk van de verdeelkap hoort bij welke bougie.

Afbeelding

Vervolgens ga je alle kabels bij de bougies lostrekken, dat zou met de hand moeten kunnen, maar als dat niet echt lukt gebruik je een tang:
Afbeelding

Als je de kabel eraf hebt zie je waarschijnlijk een hoop rommel/vuil rond de bougie liggen. Je wilt dit straks niet in je motor hebben dus pak je een stofzuiger en zuig al het vuil weg. Tijdens het verwijderen van de bougie kan er soms nog wat vuil los komen te zitten en dan gebruik je de stofzuiger dus nog een keer.
Afbeelding

Vervolgens ga je de bougie zelf loshalen, dit kan met een bougiedop en schroevendraaier als hefboom, maar is het makkelijkst met een normale bougiesleutel (21,8 mm). Het losdraaien is overigens hetzelfde als bij een schroef of bout, voor los draai je tegen de klok in, voor vast met de klok mee. Het kan gebeuren dat de bougie erg vast zit, gebruik dan wat kruipolie en spuit daar de bougie mee in. Ga niet als een gek lopen draaien en trekken, want het schroefdraad moet wel heel blijven!
Afbeelding

Als je de bougie eruit hebt draai je de nieuwe bougie erin, meestal gaat dit een stuk makkelijker dan eruit draaien. Eventueel kun je een drupje motorolie of kopervet gebruiken, afhankelijk van de monteur die je tegenkomt :wink:

Hier nog even een foto van mijn oude bougie en een nieuwe:
Afbeelding

En hier zie je alle 4 de nieuwe bougies erin zitten:
Afbeelding

Nu gaan we naar het 2e deel, namelijk de verdeelkap.

Ook hier trek je alle kabels vanaf (ook de kabel bij de bobine eraf trekken), en dan hou je dit over:
Afbeelding
De rode cirkels of pijl geeft aan waar de verdeelkap vast zit.
De draad die ik groen heb gekleurd is een massadraad, vergeet die straks niet weer te monteren!

Je demonteert de verdeelkap en dan hou je dit over:
Afbeelding
Het rood omcirkelde deeltje is de rotor. De moet er nu vanaf. Hij wil soms erg stevig vast zitten en dan gebruik je een platte schroevendraaier als hefboom om het los te wrikken:
Afbeelding

Als je de rotor eraf hebt kan het kunststofplaatje er ook af en hou je een kaal asje over. Maak dit asje even schoon.

Dan gaan we nu beginnen met het monteren van de nieuwe onderdelen, je bewandelt bovenstaande route dan dus omgekeerd:

1. Nieuwe kunststof plaat erop.
2. Rotor erop (goed aandrukken).
3. Verdeelkap erop (massakabel niet vergeten)

En dan ziet het er zo uit:
Afbeelding

Vervolgens pak je je nieuwe bougiekabels en de kabel naar de bobine.
Ook pak je je papiertje erbij waarop staat waar welke kabel heen moet.
Ook de bougiekabels stevig aandrukken tot je een soort van klik hoort.

Als het goed is heb je groene hokjes in de foto nu vernieuwd en aangesloten:
Afbeelding

Start de motor, loopt deze goed? Rij er ook een stukje mee. Alles okay, geen krachtverlies? Mooi, dan ben je klaar. Check gelijk even de vloeistoffen als koelvloeistof, ruitenwisservloeistof, motorolie e.d.
______________________________________________________

Het kan zijn dat ik iets fout het getypt, dus alle aanvullingen, opmerkingen en correcties zijn welkom!
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
jochemvolvo
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 14.08.2010 - 13:40
Locatie: Woonplaats Arnhem

ideaal Shockwave, ga ik gebruiken!
Volvo V40 2.0 1997

Volvo 440 1.8iDL 1996 (B18U)
Gebruikersavatar
Volvo440ever
2nd Gear member
Berichten: 227
Lid geworden op: 31.01.2008 - 22:00
Locatie: Rotterdam

Duidelijke how to. Goed gedaan :)
Volvo 440 Polar 2.0 Sport `97
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Top gedaan! goed bezig zo. :)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Bedankt! En graag gedaan ;-)
Het is niet alleen dat dit soort dingen moeten vervangen worden, maar er een beetje lol in het sleutelen hebben is voor mij ook belangrijk :D
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”