Wat heb je nodig qua onderdelen?

Wat voor gereedschap heb je nodig?

De torx is niet perse nodig, hangt er vanaf hoe je verdelerkap is vastgemaakt.
De bougiedop/sleutel is ook niet alle twee nodig, met 1 kun je uit de voeten. Ik zou kiezen voor de sleutel.
Eerst bekijken we nu even de locaties van de onderdelen die vervangen moeten worden.
De bougies zitten hier, onder de rood omcirkelde rubbers:

De gele pijl wijst naar de verdeelkap. (de rotor is niet zichtbaar want die zit in de verdeelkap). Rood omcirkelt zijn de 4 startpunten van de bougiekabels die naar de bougies lopen. Groen omcirkelt is de kabel die naar de bobine loopt.

Nu je weet waar wat ligt ga je de bougies en de punten op de verdeelkap nummeren. Dit is nodig omdat anders de ontstekingsvolgorde van je motor niet meer klopt bij het plaatsen van de nieuwe kabels. Ik heb heb het als volgt gedaan:
Het motorblok heb ik schematisch getekend, de meest linkse bougie krijgt nummer 1, die daarnaast nummer 2 enz.
Daarna teken je verdeelkap schematisch over en volg je de kabels die van de bougies naar de verdeelkap lopen. De kabel van bougie 1 sluit op een bepaald punt aan op je verdeelkap. Dat punt krijgt ook nummer 1, en dat teken je in de tekening van de verdeelkap. Met de andere 3 doe je dat ook. Als je dan straks de nieuwe kabels erop doet weet je nog precies welk van de verdeelkap hoort bij welke bougie.

Vervolgens ga je alle kabels bij de bougies lostrekken, dat zou met de hand moeten kunnen, maar als dat niet echt lukt gebruik je een tang:

Als je de kabel eraf hebt zie je waarschijnlijk een hoop rommel/vuil rond de bougie liggen. Je wilt dit straks niet in je motor hebben dus pak je een stofzuiger en zuig al het vuil weg. Tijdens het verwijderen van de bougie kan er soms nog wat vuil los komen te zitten en dan gebruik je de stofzuiger dus nog een keer.

Vervolgens ga je de bougie zelf loshalen, dit kan met een bougiedop en schroevendraaier als hefboom, maar is het makkelijkst met een normale bougiesleutel (21,8 mm). Het losdraaien is overigens hetzelfde als bij een schroef of bout, voor los draai je tegen de klok in, voor vast met de klok mee. Het kan gebeuren dat de bougie erg vast zit, gebruik dan wat kruipolie en spuit daar de bougie mee in. Ga niet als een gek lopen draaien en trekken, want het schroefdraad moet wel heel blijven!

Als je de bougie eruit hebt draai je de nieuwe bougie erin, meestal gaat dit een stuk makkelijker dan eruit draaien. Eventueel kun je een drupje motorolie of kopervet gebruiken, afhankelijk van de monteur die je tegenkomt
Hier nog even een foto van mijn oude bougie en een nieuwe:

En hier zie je alle 4 de nieuwe bougies erin zitten:

Nu gaan we naar het 2e deel, namelijk de verdeelkap.
Ook hier trek je alle kabels vanaf (ook de kabel bij de bobine eraf trekken), en dan hou je dit over:

De rode cirkels of pijl geeft aan waar de verdeelkap vast zit.
De draad die ik groen heb gekleurd is een massadraad, vergeet die straks niet weer te monteren!
Je demonteert de verdeelkap en dan hou je dit over:

Het rood omcirkelde deeltje is de rotor. De moet er nu vanaf. Hij wil soms erg stevig vast zitten en dan gebruik je een platte schroevendraaier als hefboom om het los te wrikken:

Als je de rotor eraf hebt kan het kunststofplaatje er ook af en hou je een kaal asje over. Maak dit asje even schoon.
Dan gaan we nu beginnen met het monteren van de nieuwe onderdelen, je bewandelt bovenstaande route dan dus omgekeerd:
1. Nieuwe kunststof plaat erop.
2. Rotor erop (goed aandrukken).
3. Verdeelkap erop (massakabel niet vergeten)
En dan ziet het er zo uit:

Vervolgens pak je je nieuwe bougiekabels en de kabel naar de bobine.
Ook pak je je papiertje erbij waarop staat waar welke kabel heen moet.
Ook de bougiekabels stevig aandrukken tot je een soort van klik hoort.
Als het goed is heb je groene hokjes in de foto nu vernieuwd en aangesloten:

Start de motor, loopt deze goed? Rij er ook een stukje mee. Alles okay, geen krachtverlies? Mooi, dan ben je klaar. Check gelijk even de vloeistoffen als koelvloeistof, ruitenwisservloeistof, motorolie e.d.