Onderhoud zelf doen.

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Tarman T schreef:De beide riemen zijn net vervangen, de afgelopen beurt. Maar ik zie in het schema staan dat de timing gecontroleerd moet worden van de brst pomp. En dat ken ik nie...
je mag toch aannemen als je de distri riem laat vervangen,dat ze alles
weer op tijd zetten.

ik heb verhalen gehoord waar de riem middendoor werd gesneden,en dan
de nieuwe gemonteerd werd.
dit is NIET de manier natuurlijk!
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Banjobb
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 05.11.2010 - 19:42
Locatie: Roermond

Nog even terug naar Service Onderhoud maar nu voor de benzine

Halen jullie het service bestand uit vadis?
Ben pas aan de slag en nog onbekend in dit programma
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Tarman T schreef:De beide riemen zijn net vervangen, de afgelopen beurt. Maar ik zie in het schema staan dat de timing gecontroleerd moet worden van de brst pomp. En dat ken ik nie...
De brandstofpompriem gaat om de 60000km en de distributieriem om de 120000km.
De pomp afstelling kun je electronisch,s controleren..met de juiste apparatuur natuurlijk.
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

De brandstofpompriem gaat om de 60000km
Dat wist ik niet!
De pomp afstelling kun je electronisch,s controleren..met de juiste apparatuur natuurlijk.
Daarvoor zal ik toch even naar de dealer moeten..

Thanks allen!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Citeer:De brandstofpompriem gaat om de 60000km

Dat wist ik niet!
Als ik het onderhoudsschema bekijk moet hij ook gewoon om de 120000 km. Hoe kom je aan 60000 km als ik vragen mag?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

ik zie ook 120dkm staan voor het vervangen vd brandstofriem evenals de distributieriem.
mischien is er ooit een service-bulletin van Volvo geweest hier over?
maar ik denk dat Ramon in de war is met het kontroleren/afstellen van de pompriem,dat moet om de 30dkm.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Vriend van me heeft de 2.5D en zelf de distributie vervangen. Het afstellen gaat statisch en de controle kan dynamisch gebeuren. Afstellen kan wel dynamisch maar hoeft niet.
Overigens is dat een best karweitje bij een 2.5D. Je hebt zowiezo een blokkeer tool nodig omdat je anders de krukasbout niet op moment kunt zetten (150Nm).
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

edraket schreef:Vriend van me heeft de 2.5D en zelf de distributie vervangen. Het afstellen gaat statisch en de controle kan dynamisch gebeuren. Afstellen kan wel dynamisch maar hoeft niet.
Overigens is dat een best karweitje bij een 2.5D. Je hebt zowiezo een blokkeer tool nodig omdat je anders de krukasbout niet op moment kunt zetten (150Nm).
krukasbout is 160NM +180graden dacht ik.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

En vervang de bestaande krukasbout door een nieuwe.....
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

elianmars schreef:En vervang de bestaande krukasbout door een nieuwe.....
door schade en schande wijs geworden?
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

ik zie ook 120dkm staan voor het vervangen vd brandstofriem evenals de distributieriem.
mischien is er ooit een service-bulletin van Volvo geweest hier over?
maar ik denk dat Ramon in de war is met het kontroleren/afstellen van de pompriem,dat moet om de 30dkm.
?? Ben ik ook wel benieuwd naar idd!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Is inderdaad 160Nm+180graden. Wilde alleen aangeven dat je die niet zomaar even vast houd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

toppertje schreef:ik zie ook 120dkm staan voor het vervangen vd brandstofriem evenals de distributieriem.
mischien is er ooit een service-bulletin van Volvo geweest hier over?
maar ik denk dat Ramon in de war is met het kontroleren/afstellen van de pompriem,dat moet om de 30dkm.
De pompriem moet echt om de 60000km worden vervangen,
Dat staat in het onderhouds schema als het goed is..
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

edraket schreef:Vriend van me heeft de 2.5D en zelf de distributie vervangen. Het afstellen gaat statisch en de controle kan dynamisch gebeuren. Afstellen kan wel dynamisch maar hoeft niet.
Overigens is dat een best karweitje bij een 2.5D. Je hebt zowiezo een blokkeer tool nodig omdat je anders de krukasbout niet op moment kunt zetten (150Nm).
Gelijk dynamisch,s afstellen is natuurlijk nauwkeuriger en geen dubbel werk,om hem statisch,s af te stellen moet je met een klokje gaan werken,dus dubbelop.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ramon&Ramon schreef:
toppertje schreef:ik zie ook 120dkm staan voor het vervangen vd brandstofriem evenals de distributieriem.
mischien is er ooit een service-bulletin van Volvo geweest hier over?
maar ik denk dat Ramon in de war is met het kontroleren/afstellen van de pompriem,dat moet om de 30dkm.
De pompriem moet echt om de 60000km worden vervangen,
Dat staat in het onderhouds schema als het goed is..

Als hij breekt gebeurd er verder weinig,hij loopt niet meer,dat is de enige schade die je hebt,ik heb het even nagekeken nog,hij gaat echt om de 60000km...
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Wat ook belangrijk is bij die diesels,is de krukaspoelie,als er een piep optreed bij het starten en afzetten is deze meestal stuk,de vulcanisatie tussen de twee delige poelie is dan los..
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ramon&Ramon schreef:
edraket schreef:Vriend van me heeft de 2.5D en zelf de distributie vervangen. Het afstellen gaat statisch en de controle kan dynamisch gebeuren. Afstellen kan wel dynamisch maar hoeft niet.
Overigens is dat een best karweitje bij een 2.5D. Je hebt zowiezo een blokkeer tool nodig omdat je anders de krukasbout niet op moment kunt zetten (150Nm).
Gelijk dynamisch,s afstellen is natuurlijk nauwkeuriger en geen dubbel werk,om hem statisch,s af te stellen moet je met een klokje gaan werken,dus dubbelop.
Maar je moet hem toch eerst met een klok afstellen om de de motor dynamisch te kunnen afstellen? Je moet hem immers toch eerst starten?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Er staan merktekens op de pomp en het huis waar hij tegenaan geschroefd zit.
Dit is de basisafstelling,wanneer je deze goed afstelt loopt hij altijd.
Deze fout wordt zeer veel gemaakt om de reden dat men niet weet waar de merktekens staan,er zit aan de binnenkant van het pomptandwiel een zeer klein ingestanst vierkantje en er staan streepjes op het huis,het vierkantje moet tegeover het onderste streepje staan op het pomphuis.
Wel eerst de distributieriem afstelling goed controleren alvorens dit te doen natuurlijk.
Onder de auto en op het krukastandwiel staan de merktekens voor de basis afstelling van de distributieriem..
Ik wordt zeer vaak gebeld door garage bedrijven die de motor na een riem wissel niet meer lopend krijgen,deze fout komt zeer veel voor,of na het vervangen van de riemen brandt het storingslampje.wat aangeeft dat de pomp van tijd staat.
Dus de statische afstelling met een klokje is niet nodig,dat doe je alleen als je geen apparatuur hebt om uit te kunnen lezen en dynamisch.s af kunt stellen.
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Ramon&Ramon schreef:
toppertje schreef:ik zie ook 120dkm staan voor het vervangen vd brandstofriem evenals de distributieriem.
mischien is er ooit een service-bulletin van Volvo geweest hier over?
maar ik denk dat Ramon in de war is met het kontroleren/afstellen van de pompriem,dat moet om de 30dkm.
De pompriem moet echt om de 60000km worden vervangen,
Dat staat in het onderhouds schema als het goed is..
In het bijgevoegde onderhoudsschema niet dus... Daar staat om de 120000 km. Verwarring bij mij dus!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ok duidelijk verhaal. Wat dat betreft is de D5 echt een vooruitgang. Daar hoeft alleen de distributieriem worden afgesteld en klaar is kees.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”