Waarom Diesel

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Niels_#
2nd Gear member

Aardige discussie :wink: Ik heb nu twee diesels voor de deur staan. Vroeger werd er zo'n 35dkm/jr op de teller gezet toen er nog eentje stond. Nu de D5 erbij is gekomen komt er per auto zo'n 20-25dkm/jr. Een zou ik wel om willen ruilen voor een benzine mits ik er op koppel niet op achteruit ga. Voor de D5 had er ook een Turbo benzine mogen staan al heb ik alles behalve spijt :D

Ik ben wel diesel liefhebber omdat je voor vergelijkbaar geld meestal niet hetzelfde koppel koopt wat door benzine gerealiseerd wordt. Volvo is daar wel een uitzondering in trouwens. Voor de prijs van een knappe D5 kun je ook wel shoppen in het 2.4T segment. Bij BMW is dat helaas anders....een 320D is veel goedkoper dan een 330i :lol:
FFF
1st Gear member

Ik rij zelf een S40 2.0d, en de 2.0 maakt het een zeer vlotte auto. Trekkracht van 320 Nm op 1350 kilo zorgt er voor dat ik op de snelweg goed mee kan komen met de dikke auto's. Ik kan elke bocht pakken in de 3de versnelling en ik rij 2000 toeren op de snelweg.

Belangrijkste voordeel van de diesels zit hem mijn inziens in de Turbo . Alles met een Turbo heeft nou eenmaal meer power en vooral meer trekkracht.

Ik heb mezelf regelmatig de vraag gesteld of ik geen benzine S40 zou willen. De 5 cilinder bezine klinkt natuurlijk veel mooier. Nadeel is alleen dat ze kwa trekkracht (de 2.4 en de 2.4i) lang niet in de buurt van de 2.0d komen.

Een ander voordeel van diesel is de actieradius. Ik rij op de (veel te kleine tank) ongeveer 700-800 km en voor 50-55 euro zit de tank weer vol.

De enige optie zou voor mij de T5 zijn, die is natuurlijk een stuk mooier door de 5 cilinder en bezine loopt gewoon mooier. Nadeel zijn de kosten. Ik rij nu met een hele vlotte auto en het verbruik op de boordcomputer ligt uit m'n hoofd gemiddeld op 5.6 l/100 km. Dat is dus een gemiddelde van bijna 1 op 18!

Dat een bezine trouwens stiller is geld alleen in de stad en als de diesel koud is. Als mijn blokje goed warm is en ik rij op de snelweg dan hoor ik eigenlijk vrijwel niets.

Maar voor mij plusjes en minnetjes voor diesel:
+ Actieradius Diesel groter bij gelijke tank (heb een hekel aan tanken)
+ Diesel is voor een veelrijder goedkoper
+ Onderhoudsintervallen en vervangen van bijv distributieriem zijn vaak groter.
+ Auto is gebouwd om veel km te maken (zie vorige plusje)
+ Diesel heeft vrijwel standaard een turbo dus heerlijk veel trekkracht. (daarvoor veel minder toeren dus rustiger rijden en lekker schakellui)
- Diesel stikt meer bij de pomp...
- Diesel klinkt vooral koud als een tractor
- Een turbo benzine (bijv T5 of T6) is voor mij de mooiste optie (maar de kosten nemen dan fors toe...)
945i
8th Gear member

Deze week nog meegereden met een V70 met 2.5 TDI, heerlijk blokkie hoor! :)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Battlecruiser
8th Gear member

Een turbodiesel vergelijken met een gewone benzine is toch geen reële vergelijking?

Ik zou een turbodiesel vergelijken met een turbo-benzine. En dan niet met een T5, maar met een 2.5T (of een andere lagedrukturbo), anders vergelijk je nog kokosnoten met citroenen.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Ik ben feitelijk te lui om te schakelen maar heb helemaal niks met een automaat. Wat ik dus nodig heb is koppel om de schakelluiheid te laten werken. Verder dient mijn trouwe grijze V70 een caravan van 1500 tot 1600 kilo door berg en dal te trekken en daarvoor ben ik ook koppel nodig.

Gelet op het jaarkilometrage van rond de 30.000 km, woon-werk en voor de lol, zijn er ook economische redenen om voor de diesel te gaan. Tot slot de onverwoestbaarheid van de D5 mits met gevoel bereden, dat moet ook nog even genoemd worden.

Ow ja, het onderschrift van Battlecruiser is ook in dit geval op mijn visie van toepassing :wink:
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
945i
8th Gear member

Je weet niet wat je mist, juist met een sterke diesel is een automaat het allerallerfijnst.
Waarom denk je dat alle sterke diesels (en benzine) standaard met automaat geleverd worden.
-Je hebt wel een berg koppel maar wel over een relatief klein toeren gebied.
-Omdat het koppel te groot is voor een koppeling.
-Er geen vraag naar schakelbakken is in dit segment
- Het is enorm comfort verhogend.
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Ik ben huiverig voor de automaat vanwege alle grappen en grollen die ik hier lees aangaande de GT bakken.

Tweede reden om het niet te doen is dat die zelfde grappen en grollen met regelmaat voorbij komen rollen als je eens kijkt op caravantrekker.nl. En dan niet alleen de Volvobakken, die van VAG vliegen ook met de regelmaat van de klok kapot.

Ik ben het wel met je eens dat het, recht doende aan mijn gebruikelijke schakelluiheid, wel een ideale oplossing is.
Vigilat ut quiescant
Richo
4th Gear member

persoonlijk ben ik een fan van Diesel, vooral omdat de motor een stuk rustiger in zijn toeren is. Een turbo vind ik onzin in de zin dat het qua onderhoud veel kost. We hebben 2 vito's gehad de afgelopen 5 jaar en in de 3 jaar dat we de turbo hebben gehad hebben we meer onderhoud aan de turbo alleen gehad dan aan de volledige auto zonder turbo (ok dit heeft misschien met het merk te maken dat zal ik niet ontkennen), maar even goed zie ik niet de meerwaarde in van een beetje extra vermogen voor de auto voor mogelijk extra kosten aan de motor (ben agressieve rijder en snij hem met 100 evengoed ertussen als met 140 op de teller en negeer de aso die met 170 aan komt rijden achter me in de spiegel)(ik rijd ook een stuk rustiger in mijn momentele auto maar dat terzijde).
Diesel kun je ook het beste rijden omdat deze in de regel iets langer mee gaan (niet kijkend naar merk), ze zijn 2de hands een stuk goedkooper in de aanschaf in vergelijking met de benzine autos met dezelfde km stand (hierbij wordt met automaat en schakel geen rekening gehouden).

als je meer dan 20dkm per jaar maakt is het verstandig om een diesel te kiezen (lease autos moeten ze gewoon grote sticker met lease op plakken:p). Het is in de aanschaf, verbruik (vaak) en belasting goedkoper als je de auto naar behoren onderhoud.

edit:
ik rij nu zelf gas/benzine en dat bevalt me prima doordat ik oldtimer rijd, en zijnde ook de enige rede dat ik uberhaupt ervoor gekozen heb om een gas/benzine auto te kopen inplaats van een diesel
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Ramon&Ramon
7th Gear member

945i schreef:Je weet niet wat je mist, juist met een sterke diesel is een automaat het allerallerfijnst.
Waarom denk je dat alle sterke diesels (en benzine) standaard met automaat geleverd worden.
-Je hebt wel een berg koppel maar wel over een relatief klein toeren gebied.
-Omdat het koppel te groot is voor een koppeling.
-Er geen vraag naar schakelbakken is in dit segment
- Het is enorm comfort verhogend.
Een Porsche met bijna 400pk heeft ook een koppeling en een Ferrari ook,
Niet alle hoogvermogen motoren hebben dus een automaat..
945i
8th Gear member

Nee Ramon dat is waar.. Er zijn uitzonderingen die de regel bevestigen..
Thijs
7th Gear member

Waarom denk je dat alle sterke diesels (en benzine) standaard met automaat geleverd worden
Vanaf wanneer is het een sterke diesel (of benzine) dan? Ik vinst de 185PK D5 een sterke diesel, die heeft toch niet standaard een automaat?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
945i
8th Gear member

Tegenwoordig is 185 pk voor premium auto's niet veel.... (een 2.0 4 cilinder heeft dat al..)

Kijk eens hoeveel er daadwerkelijk afgeleverd worden met schakelbak. Voor die prijzen wil je niet meer hoeven te roeren in een bak die dat veel beter zelf kan. (in de meeste gevallen..;) )
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Het verhaal "automaat" is toch veelal een voorbeeld van "wat de boer niet kent ...". Ik kan alleen maar aanbevelen om eens een week een auto met automaat te rijden en dan opnieuw te oordelen.
Mijn vrouw wilde er ook niets van weten want opa had een 340 met jarretelle-aandrijving. Alleen maar gieren en janken en geen power. Tot we in 1999 een 960 automaat kochten ... NOOIT meer anders.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Fredhead
Geartronic member

Op het werk rijd ik ook 9 van de 10 keer met een diesel met automaat erachter, bevalt mij meer dan prima.
Zelfs zo goed dat ik het zelf ook wel in een volgende auto zou willen hebben.

Achter een beetje benzine is een automaat ook geen straf, de Land Rover Discovery die we hier vroeger voor de deur hadden reed ook heerlijk met V8 met automaat.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
ps-amazon
6th Gear member
Contacteer:

ik rij nu een paar jaar diesel met automaat puur omdat ik het buitengewoon prettig vind rijden; ik moet ook wel eens 3000 kg trekken en dat gaat ook moeiteloos;

financiële voor- of nadelen interesseren me niet, ik ga echt niet 80K per jaar rijden in een minder fijne auto omdat het een paar euro voordeliger is; het spijt me ook om te moeten zeggen dat de milieu aspecten me ook niet echt raken;

ik rij dagelijks in een Jeep Grand Cherokee CRD, daar ligt een 3.0 ltr V6 diesel van Mercedes in met een automatsche vijfbak en dat rijdt perfect;
vorige maand heb ik in de VS 6000 mijl in de nieuwste Grand Cherokee gereden met de nieuwe V6Pentastar benzinemotor met automaat en dat was een drama t.o.v. wat ik gewend was met de CRD; hoog in de toeren, geen vermogen bij accelereren, nee, was erg blij weer in mijn diesel te mogen rijden
Maus-met-Volvo
4th Gear member

945i schreef:Nee Ramon dat is waar.. Er zijn uitzonderingen die de regel bevestigen..
...vooral als je een hèèl ander segment belicht...
V70 D5 163 PK, 2003, Ursa 16";, HU-603, Nautic Bleu Pearl 417-26
Afbeelding
Afbeelding
Maus-met-Volvo
4th Gear member

Ik rij diesel vanmwege de kosten; bij 30000 km is diesel gewoon goedkoper. Daarbij vindt ik de D5 een heerlijke diesel; er wordt wel gesproken ove een dreun, maar die herken ik niet. Ook weet ik het koppel te waarderen, vanaf 1700 rpm vlak tot max rpm, dat is iets wat een benzinemotor niet heeft. Tot slot vindt ik het lekker om een auto te rijden die lekker rustig te rijden is. Maar vanaf 80 km/u zijn er niet veel auto's die je bijhouden, het blijft maar doorgaan. Enkel jammer dat dat niet vanaf stationair is en af en toe dieselhanden na hjet tanken, maar dat ligt meer aan de pomphouder dan aan de auto...
V70 D5 163 PK, 2003, Ursa 16";, HU-603, Nautic Bleu Pearl 417-26
Afbeelding
Afbeelding
945i
8th Gear member

Inderdaad, maar ik kan je mededelen dat het merendeel van de verkochte Porsches met automaat zijn. :)
V70/2.4D/2003
8th Gear member

945i schreef:Inderdaad, maar ik kan je mededelen dat het merendeel van de verkochte Porsches met automaat zijn. :)
Waarbij opgemerkt mag worden dat:

* Die bakken het geweld wél kunnen hebben
* Zo dat toch kapot mocht gaan het voor de trotse bezitter financieel geen probleem hoeft te zijn om het zaakje weer te laten herstellen bij een Porsche-dealer.
Vigilat ut quiescant
EVV
5th Gear member

Maus-met-Volvo schreef:Ik rij diesel vanmwege de kosten; bij 30000 km is diesel gewoon goedkoper. Daarbij vindt ik de D5 een heerlijke diesel; er wordt wel gesproken ove een dreun, maar die herken ik niet. Ook weet ik het koppel te waarderen, vanaf 1700 rpm vlak tot max rpm, dat is iets wat een benzinemotor niet heeft. Tot slot vindt ik het lekker om een auto te rijden die lekker rustig te rijden is. Maar vanaf 80 km/u zijn er niet veel auto's die je bijhouden, het blijft maar doorgaan. Enkel jammer dat dat niet vanaf stationair is en af en toe dieselhanden na hjet tanken, maar dat ligt meer aan de pomphouder dan aan de auto...
Een 2.5T heeft net zo goed een vlak koppelverloop, en ik denk dat je aardig je best moet doen om die bij te houden.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”