Om ook eens wat extra informatie te geven in dit topic, vooral dan over de motoren, here we go.
Sinds midden 2005 werd de 2.4D/D5 idd met een roetfilter geleverd, en dat er meer diesel wordt ingespoten die resulteert in verfijning van de olie klopt ook, daarom is - zeker op hogere km-standen - een onderhoudsinterval van 15.000km ipv 30.000km bij deze motoren zeker aangeraden.
Een - voor sommigen misschien schijnbaar drastische - oplossing is de DPF laten professioneel verwijderen en ook in de software te laten wegschrijven, dan is dit probleem van de kaart. Ik ben het levende bewijs dat dit gewoon kan. Daarbovenop heb ik nagenoeg niks van roet door deze modificatie, en is 't verbruik toch merkbaar gedaald. Laat het verbruik nu net een van de minpunten zijn die vaak wordt aangehaald bij de nieuwe versie D5/2.4D's, nou, dat probleem is dan ook al van de kaart dus!
Voordelen van DPF (en eventueel ook katalysator) removal modificatie kort opgesomd:
- lager verbruik
- motor iets soepelder
- iets meer vermogen (vooral icm met een chiptuning)
- beter voor de motor (betere ontlasting van de turbo, dus ook minder rap warm worden, geen extra verdunning meer van de olie)
Voor de technische controle ("keuring" in België, APK in Nederland) moeten er ook geen problemen verwacht worden. Extra roet en/of co2-uitstoot blijft miniem tot onbestaand. Integendeel; ik hoef er geen tekeningetje bij te maken hoeveel DPF-problematiek er bij vele merken is waardoor je uiteindelijk (bij eens volgas geven) misschien meer troep uitstoot dan een non-DPF auto, of kapotte DPF's en 't prijskaartje bij de stealer om deze te laten vervangen/herstellen.
Indien m'n meer info verwenst hoe/waar je deze modificatie kan laten uitvoeren (incl. de aanpassingen in de ECU), pm me maar!
Verder zit er in de motor zelf (2.4D(130)/D5(163) van 2000 t/m 2005 tov 2.4D(126)/D5(185) van 2005-2009) geen enkel verschil, op bepaalde kleine zaken na:
- 't meest voor de hand liggend uiteraard: non-DPF vs DPF
- natuurlijk 't ecu-management
minder voor de hand liggend:
- de nieuwere versies hebben een draai-actuator, te herkennen aan 't plastieken kleppendeksel op de motor als je de motorplaat verwijderd (de "oude" heeft een metalen kleppendeksel), deze heeft meer inspuitcyclussen en laat 'm makkelijker en sneller afregelen, al is dit vooral om milieunormen te halen.
Versie (05-09) met plastieken kleppendeksel en draai-actuator (volgens Volvo onderhoudsschema om de 30.000km met 0W30)
Versie (00-05) met 't metalen kleppendeksel (volgens Volvo onderhoudsschema om de 20.000km met 5W40)
Dus grosso modo zijn deze motoren gewoon identiek, zowel kwa internals, turbo en het debiet die ze kunnen geven & injectoren. Al ligt - vooral bij chiptuning - de bottleneck vooral bij de versies met een 5-versnellingsbak, deze kan iets minder koppel aan bij een chiptuning, al is 't verschil in absolute prestaties niet zeer groot met de nieuwere versies met 6-bak.
Maar sowieso idd: beter voorkomen dan genezen. Zelf (zelfs nu sinds DPF-off) ga ik liever om de 15 à 20k een oliewissel laten uitvoeren, dan de voorgeschreven 30k km's. Dat lichte "getik" wanneer de motor draait waar sommigen over praten dat hoor ik wel 's vaker van andere mensen die ook een >05 2.4D/D5 hebben; de mijne doet 't ook al een beetje van sinds ik hem heb gekocht maar zolang 't niet verergerd zou ik me er niet druk in maken.
Hopelijk was dit voor jullie een nuttige bijdrage.