2.4d (2007): (on)verwoestbaar?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

edraket schreef:Ik zou het laten oplossen door de verkoper en aangeven dat als hij dit fixt jij de auto koopt. Geen aanbetaling doen! Persoonlijk zou ik zoeken naar een andere auto. Zo'n reparatie komt vaak niet alleen!
Voor zover ik het heb begrepen, wil de verkoper niet op zijn kosten de tik laten verhelpen.
Het blijft lastig om een diagnose te stellen, zonder de boel uit elkaar te halen :?
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Kleine nuance, de verkoper heeft niet direct aangeboden om de tik te verhelpen op zijn kosten. Misschien dat ie dat maandag alsnog doet. Hij laat in ieder geval zijn eigen garage er naar kijken. Hij heeft wel gezegd dat hij gewoon een nette auto wilde afleveren.

We wachten dus gewoon af, hoe moeilijk dat ook is. Maar het is simpel, als hij het degelijk oplost, dan kopen we de auto.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
wtr_s60
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58

Om ook eens wat extra informatie te geven in dit topic, vooral dan over de motoren, here we go.

Sinds midden 2005 werd de 2.4D/D5 idd met een roetfilter geleverd, en dat er meer diesel wordt ingespoten die resulteert in verfijning van de olie klopt ook, daarom is - zeker op hogere km-standen - een onderhoudsinterval van 15.000km ipv 30.000km bij deze motoren zeker aangeraden.

Een - voor sommigen misschien schijnbaar drastische - oplossing is de DPF laten professioneel verwijderen en ook in de software te laten wegschrijven, dan is dit probleem van de kaart. Ik ben het levende bewijs dat dit gewoon kan. Daarbovenop heb ik nagenoeg niks van roet door deze modificatie, en is 't verbruik toch merkbaar gedaald. Laat het verbruik nu net een van de minpunten zijn die vaak wordt aangehaald bij de nieuwe versie D5/2.4D's, nou, dat probleem is dan ook al van de kaart dus!

Voordelen van DPF (en eventueel ook katalysator) removal modificatie kort opgesomd:
- lager verbruik
- motor iets soepelder
- iets meer vermogen (vooral icm met een chiptuning)
- beter voor de motor (betere ontlasting van de turbo, dus ook minder rap warm worden, geen extra verdunning meer van de olie)

Voor de technische controle ("keuring" in België, APK in Nederland) moeten er ook geen problemen verwacht worden. Extra roet en/of co2-uitstoot blijft miniem tot onbestaand. Integendeel; ik hoef er geen tekeningetje bij te maken hoeveel DPF-problematiek er bij vele merken is waardoor je uiteindelijk (bij eens volgas geven) misschien meer troep uitstoot dan een non-DPF auto, of kapotte DPF's en 't prijskaartje bij de stealer om deze te laten vervangen/herstellen.

Indien m'n meer info verwenst hoe/waar je deze modificatie kan laten uitvoeren (incl. de aanpassingen in de ECU), pm me maar!

Verder zit er in de motor zelf (2.4D(130)/D5(163) van 2000 t/m 2005 tov 2.4D(126)/D5(185) van 2005-2009) geen enkel verschil, op bepaalde kleine zaken na:
- 't meest voor de hand liggend uiteraard: non-DPF vs DPF
- natuurlijk 't ecu-management

minder voor de hand liggend:
- de nieuwere versies hebben een draai-actuator, te herkennen aan 't plastieken kleppendeksel op de motor als je de motorplaat verwijderd (de "oude" heeft een metalen kleppendeksel), deze heeft meer inspuitcyclussen en laat 'm makkelijker en sneller afregelen, al is dit vooral om milieunormen te halen.

Versie (05-09) met plastieken kleppendeksel en draai-actuator (volgens Volvo onderhoudsschema om de 30.000km met 0W30)
Afbeelding

Versie (00-05) met 't metalen kleppendeksel (volgens Volvo onderhoudsschema om de 20.000km met 5W40)
Afbeelding

Dus grosso modo zijn deze motoren gewoon identiek, zowel kwa internals, turbo en het debiet die ze kunnen geven & injectoren. Al ligt - vooral bij chiptuning - de bottleneck vooral bij de versies met een 5-versnellingsbak, deze kan iets minder koppel aan bij een chiptuning, al is 't verschil in absolute prestaties niet zeer groot met de nieuwere versies met 6-bak.

Maar sowieso idd: beter voorkomen dan genezen. Zelf (zelfs nu sinds DPF-off) ga ik liever om de 15 à 20k een oliewissel laten uitvoeren, dan de voorgeschreven 30k km's. Dat lichte "getik" wanneer de motor draait waar sommigen over praten dat hoor ik wel 's vaker van andere mensen die ook een >05 2.4D/D5 hebben; de mijne doet 't ook al een beetje van sinds ik hem heb gekocht maar zolang 't niet verergerd zou ik me er niet druk in maken.

Hopelijk was dit voor jullie een nuttige bijdrage.
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Heb je dan ook Katalysator en roetfilter vervangen ?

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
wtr_s60
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58

sbv schreef:Heb je dan ook Katalysator en roetfilter vervangen ?
Deze zijn volledig leeggehaald. Van buitenaf kan je niks zien.

Maw DPF en kat moeten gedemonteerd worden, de binnenkant volledig leeg en schoongemaakt, en dan terug gemonteerd. Komt op 't zelfde neer als een open uitlaatlijn zonder enige restrictie.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8448
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Wat met de wervelklep, dat verschil heb je niet vermeld, vanaf 2005 heeft de 24D/D5 een werverlklep, voor 2005 niet.

Wat met garantie als de DPF eruit gehaald wordt ?

Ik neem aan dat deze ingreep niet bij een dealer uitgevoerd is ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
wtr_s60
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58

Ivo Philips schreef:Wat met de wervelklep, dat verschil heb je niet vermeld, vanaf 2005 heeft de 24D/D5 een werverlklep, voor 2005 niet.

Wat met garantie als de DPF eruit gehaald wordt ?

Ik neem aan dat deze ingreep niet bij een dealer uitgevoerd is ?
Ivm de wervelklep zal je wel gelijk hebben, het grootste deel van de uitleg ivm 't verschil van de motoren heb ik van iemand die werkt bij een Volvo garage.

Ivm garantie mijn wagen is niet meer in fabrieksgarantie, dus dat maakt weinig uit, zie ook niet goed in dat je een motorprobleem zou krijgen door deze modificatie, integendeel 't is zelfs beter voor de motor.

Dit is idd uiteraard niet bij de dealer gedaan, deze zullen 't dan ook te vertikken om te doen omdat ze er gewoonweg te veel mooi geld aan verdienen als ze een DPF moeten vervangen.
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

wtr_s60 schreef:
Ivo Philips schreef:Wat met de wervelklep, dat verschil heb je niet vermeld, vanaf 2005 heeft de 24D/D5 een werverlklep, voor 2005 niet.

Wat met garantie als de DPF eruit gehaald wordt ?

Ik neem aan dat deze ingreep niet bij een dealer uitgevoerd is ?
Ivm de wervelklep zal je wel gelijk hebben, het grootste deel van de uitleg ivm 't verschil van de motoren heb ik van iemand die werkt bij een Volvo garage.

Ivm garantie mijn wagen is niet meer in fabrieksgarantie, dus dat maakt weinig uit, zie ook niet goed in dat je een motorprobleem zou krijgen door deze modificatie, integendeel 't is zelfs beter voor de motor.

Dit is idd uiteraard niet bij de dealer gedaan, deze zullen 't dan ook te vertikken om te doen omdat ze er gewoonweg te veel mooi geld aan verdienen als ze een DPF moeten vervangen.
Ik denk dat het is omdat ze het om het officiele dealerschap te behouden gewoonweg niet mogen van Volvo (NL of AG).
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
wtr_s60
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58

Tarman T schreef:
wtr_s60 schreef:
Ivo Philips schreef:Wat met de wervelklep, dat verschil heb je niet vermeld, vanaf 2005 heeft de 24D/D5 een werverlklep, voor 2005 niet.

Wat met garantie als de DPF eruit gehaald wordt ?

Ik neem aan dat deze ingreep niet bij een dealer uitgevoerd is ?
Ivm de wervelklep zal je wel gelijk hebben, het grootste deel van de uitleg ivm 't verschil van de motoren heb ik van iemand die werkt bij een Volvo garage.

Ivm garantie mijn wagen is niet meer in fabrieksgarantie, dus dat maakt weinig uit, zie ook niet goed in dat je een motorprobleem zou krijgen door deze modificatie, integendeel 't is zelfs beter voor de motor.

Dit is idd uiteraard niet bij de dealer gedaan, deze zullen 't dan ook te vertikken om te doen omdat ze er gewoonweg te veel mooi geld aan verdienen als ze een DPF moeten vervangen.
Ik denk dat het is omdat ze het om het officiele dealerschap te behouden gewoonweg niet mogen van Volvo (NL of AG).
Dat zal ook wel een van de hoofdredens zijn, ze kunnen 't niet echt maken denk ik iets dergelijks officiëel te doen.

Zelfde geldt trouwens met chiptuning. De Volvo dealer hier biedt dan wel rica-software aan maar de motorgarantie vervalt dan wel..
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Daarnaast zal de software herschreven moeten worden anders komen er foutmeldingen van de drukmeters op roetfilter of van de lambda sondes.

Kat en roetfilter leeghalen lijken me het probleem niet, maar de software juist wel

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
wtr_s60
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58

sbv schreef:Daarnaast zal de software herschreven moeten worden anders komen er foutmeldingen van de drukmeters op roetfilter of van de lambda sondes.

Kat en roetfilter leeghalen lijken me het probleem niet, maar de software juist wel
Yep, en dat is uiteraard gebeurd bij mij. Meer zelfs, als je erna de software niet induikt gaat de wagen in noodloop ;)
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Yep, en dat is uiteraard gebeurd bij mij. Meer zelfs, als je erna de software niet induikt gaat de wagen in noodloop
Ik begrijp je hier niet :( Sorry..
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
wtr_s60
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58

Tarman T schreef:
Yep, en dat is uiteraard gebeurd bij mij. Meer zelfs, als je erna de software niet induikt gaat de wagen in noodloop
Ik begrijp je hier niet :( Sorry..
Als het software-management van de ECU niet wordt aangepast na het verwijderen van de DPF, dan gaat de wagen in noodloop. Noodloop = de wagen heeft bijna niks van vermogen meer (lijkt wel of je maar 50pk hebt of zo).

Zo beter ?
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Jupz!

Ik las "induikt" verkeerd. Nu snappikhet :D
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
wtr_s60
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58

Misschien weer zo'n nuance-verschil tussen Vlaams en Hollands :D
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Quota schreef:Kleine nuance, de verkoper heeft niet direct aangeboden om de tik te verhelpen op zijn kosten. Misschien dat ie dat maandag alsnog doet. Hij laat in ieder geval zijn eigen garage er naar kijken. Hij heeft wel gezegd dat hij gewoon een nette auto wilde afleveren.

We wachten dus gewoon af, hoe moeilijk dat ook is. Maar het is simpel, als hij het degelijk oplost, dan kopen we de auto.
Goed, vandaag contact gehad met de verkoper. Hij is er mee naar de garage geweest en de monteur daar gaf in eerste instantie aan niets te horen. Vervolgens dacht hij aan een lekke injector. De vermoedelijke diagnose van de dealer "Is logisch, een dure reparatie verdient beter..." oid. Reactie van verkoper was dat hij ook wel drie maanden garantie wilde afgeven als ons dat een beter gevoel zou geven. Een andere mogelijkheid was dat hij met de auto nog naar de Volvo dealer in Woerden zou gaan voor een second opinion...

Ik begin een beetje een huiverig gevoel te krijgen en had eigenlijk besloten om er niet mee in zee te gaan, alleen nu wil mijn vrouw er toch nog over praten vanavond... :roll:

Never mess with a pregnant lady... dus ik wacht maar even af.

Wel jammer, want iets gelijkwaardigs is er voor hetzelfde geld gewoon momenteel niet te vinden...
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Wel jammer, want iets gelijkwaardigs is er voor hetzelfde geld gewoon momenteel niet te vinden...
En dat is dus misschien wel niet voor niets... Succes met beslissen!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Tarman T schreef:
Wel jammer, want iets gelijkwaardigs is er voor hetzelfde geld gewoon momenteel niet te vinden...
En dat is dus misschien wel niet voor niets... Succes met beslissen!
Nou, de kogel is door de kerk, we doen het niet, we wachten gewoon weer op het volgende buitenkansje... :o
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Heel verstandig..
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21045
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Goed bezig, tis geen pak suiker.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”