D2 (115 pk) vs. 1.6d (109 pk)

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

BillyBob schreef:
Martinvh schreef:Ik vind dat we wel ver afdwalen van mijn oorspronkelijke vraag.
Het zal mij persoonlijk écht een zorg zijn hoeveel C02, NOX er het milieu in geblazen wordt. Met een beetje geluk is het klimaat, tegen de tijd dat ik met pensioen ga, zelfs tropisch hier! :D
Lekker egoïstische uitspraak. Tot je een kind/vrouw/familielid ... hebt dat astma of een andere fijne ziekte krijgt van al dat fijnstof. Die *schonere* wagens worden met een reden op de markt gebracht denk ik dan.
tekenende uitspraak voor veel "chippers"
Volvo for life
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Maar wel fijn dat de gemeenschap het mogelijk maakt überhaupt die auto te kunnen rijden dmv. kortingen..
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24660
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

bart simpson schreef:
BillyBob schreef:
Martinvh schreef:Ik vind dat we wel ver afdwalen van mijn oorspronkelijke vraag.
Het zal mij persoonlijk écht een zorg zijn hoeveel C02, NOX er het milieu in geblazen wordt. Met een beetje geluk is het klimaat, tegen de tijd dat ik met pensioen ga, zelfs tropisch hier! :D
Lekker egoïstische uitspraak. Tot je een kind/vrouw/familielid ... hebt dat astma of een andere fijne ziekte krijgt van al dat fijnstof. Die *schonere* wagens worden met een reden op de markt gebracht denk ik dan.
tekenende uitspraak voor veel "chippers"
is het niet tekenend voor de veregoïstisering van de Nederlander? Het interesseerd veel mensen niet wat een ander wil/denkt/vindt/voelt enz Hekel me er steeds mee aan, vooral het gehaaste in het verkeer. Gister iemand in een prius met 160/uur. Die loopt dan lekker zuinig...
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Geen Prius is zuiniger dan 1 op 15, een flink deel komt niet verder dan 1 op 12, 90% van de Priae rijdt doorgaans op de snelweg en levert daardoor geen enkele milieubijdrage maar wel met die 14% bijtelling voor "niet bewezen diensten" op de linker baan knallen, de bijtelling zou dan ook gewoon naar 25% moeten
Volvo for life
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Helemaal mee eens!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Eigenlijk zouden A-label auto's een snelheidsbegrenzer moeten hebben.
Je kiest voor de voordelen en het milieu, of niet. :twisted:
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

lang geen raar idee
Volvo for life
Gebruikersavatar
PeeJay
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 05.06.2008 - 11:03

V70/2.4D/2003 schreef:Kleine aanvulling op Bart Simpson vanuit de politionele hoek:

Aan de hand van de typegoedkeuring is een kentekenbewijs afgegeven. In principe is het zo dat elke technische wijziging tot gevolg heeft dat het voertuig niet langer in overeenstemming is met het afgegeven kentekenbewijs. Los van de vraag hoe je dat in concrete gevallen (lees bv. tuning) vast zou moeten stellen is het nog altijd zo dat, als het voertuig niet langer in overeenstemming is met het afgegeven kentekenbewijs, het deel 1 ingevorderd wordt waarna het voertuig opnieuw ter keruing bij de Dienst Wegverkeer aangeboden dient te worden.

En voor de concrete invulling/wijze van vaststellen => inderdaad, de minister.
Op dit moment bepaalt het RDW of je auto voldoet aan het kentekenbewijs. Ze zijn duidelijk over de hoeveelheid vermogen.
Zolang het nieuwe vermogen binnen 140% van opgegeven vermogen ligt, dan is het kenteken geldig en is herkeuring niet nodig.

Het vermogen en de uitstoot wijzigt al bij het veranderen van de buitentemperatuur.
Verandering van brandstof ook. Als je kleppen ingesleten zijn, zal de uitstoot verhogen en je vermogen dalen. Ook maar een bekeuring als ze je auto controleren?

Teveel haken en ogen en gaat net zo kansloos falen als de laatste variant van de kilometerheffing.
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

@ Bart, Eens kijken of Paul het dan nog eens is. :D ;)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
PeeJay
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 05.06.2008 - 11:03

945i schreef:Eigenlijk zouden A-label auto's een snelheidsbegrenzer moeten hebben.
Je kiest voor de voordelen en het milieu, of niet. :twisted:
Want een hoge snelheid is alleen een kwestie van vermogen en uitstoot?
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Nou ik hou me niet altijd aan de snelheid, maar ik heb over de afgelopen 90.000km wel 5.4l/100km gereden met een gemiddelde snelheid van rond de 70km/u.

Dus je kan ook zuinig en hard rijden :-)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
PeeJay
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 05.06.2008 - 11:03

Paul schreef:Nou ik hou me niet altijd aan de snelheid, maar ik heb over de afgelopen 90.000km wel 5.4l/100km gereden met een gemiddelde snelheid van rond de 70km/u.

Dus je kan ook zuinig en hard rijden :-)
Dat doe je netjes. Ik zit met 100.000km rond de 5,9-6,0l/100km. Maar ik rijd ook veelal snelweg en bij 120-130 zit ik al rond de 6,0l/100km. En in de winter zit ik er dan boven.
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Heb periodes gehad dat die op 4.7l/100km 4.9 zat.
En ook wel eens 5.8l/100km na een snel ritje naar Oostenrijk enzo.

Staat nu op 5.4l/100km.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ik vind diesel dan weer anders dan benzine, maar met een verbruik van 6.0L zou ik als overheid geen voordelen weggeven. dus minimaal C label.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

PeeJay schreef:
V70/2.4D/2003 schreef:Kleine aanvulling op Bart Simpson vanuit de politionele hoek:

Aan de hand van de typegoedkeuring is een kentekenbewijs afgegeven. In principe is het zo dat elke technische wijziging tot gevolg heeft dat het voertuig niet langer in overeenstemming is met het afgegeven kentekenbewijs. Los van de vraag hoe je dat in concrete gevallen (lees bv. tuning) vast zou moeten stellen is het nog altijd zo dat, als het voertuig niet langer in overeenstemming is met het afgegeven kentekenbewijs, het deel 1 ingevorderd wordt waarna het voertuig opnieuw ter keruing bij de Dienst Wegverkeer aangeboden dient te worden.

En voor de concrete invulling/wijze van vaststellen => inderdaad, de minister.
Op dit moment bepaalt het RDW of je auto voldoet aan het kentekenbewijs. Ze zijn duidelijk over de hoeveelheid vermogen.
Zolang het nieuwe vermogen binnen 140% van opgegeven vermogen ligt, dan is het kenteken geldig en is herkeuring niet nodig.

Het vermogen en de uitstoot wijzigt al bij het veranderen van de buitentemperatuur.
Verandering van brandstof ook. Als je kleppen ingesleten zijn, zal de uitstoot verhogen en je vermogen dalen. Ook maar een bekeuring als ze je auto controleren?

Teveel haken en ogen en gaat net zo kansloos falen als de laatste variant van de kilometerheffing.
Die CO2 uitstoot is een fiscaal verhaal, de CO2 tax wordt per gram bepaald.
Het zou ook niet meer dan fair ziin dat iemand die bijtelling ontduikt daarvoor ook een sanctie gaat krijgen, ik wacht de Jager even af.
Volvo for life
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

PeeJay schreef:
945i schreef:Eigenlijk zouden A-label auto's een snelheidsbegrenzer moeten hebben.
Je kiest voor de voordelen en het milieu, of niet. :twisted:
Want een hoge snelheid is alleen een kwestie van vermogen en uitstoot?
hogere snelheid = hogere uitstoot, je moet wat voor een bijtelling van 14% over hebben, dus een top van 120km/uur is uiterst redelijk
Volvo for life
Gebruikersavatar
Martinvh
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 06.09.2010 - 20:31

VolvoMafia schreef:
bart simpson schreef:
BillyBob schreef: Lekker egoïstische uitspraak. Tot je een kind/vrouw/familielid ... hebt dat astma of een andere fijne ziekte krijgt van al dat fijnstof. Die *schonere* wagens worden met een reden op de markt gebracht denk ik dan.
tekenende uitspraak voor veel "chippers"
is het niet tekenend voor de veregoïstisering van de Nederlander? Het interesseerd veel mensen niet wat een ander wil/denkt/vindt/voelt enz Hekel me er steeds mee aan, vooral het gehaaste in het verkeer. Gister iemand in een prius met 160/uur. Die loopt dan lekker zuinig...
En dat zegt iemand met een auto met F-label en 252 g/km uitstoot?

Dan kan ik met mijn 114 g/km zo'n beetje mijn hele leven 120 km/u in z'n 3 rijden om net zoveel uit te stoten als wanneer jij één keer boodschappen gaat doen. :wink:

De industriële revolutie startte 150 jaar geleden, met elke vorm van ellende uit te stoten. Het lijkt me toch niet dat mijn overgrootopa volop genoot van zijn steenkoolgestookte-stoomboot en ik vervolgens 100 km/u moet gaan rijden omdat ik anders 'gehaast overkom'. :D

Ik ben groen-moe
Gebruikersavatar
PeeJay
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 05.06.2008 - 11:03

bart simpson schreef:
PeeJay schreef:
945i schreef:Eigenlijk zouden A-label auto's een snelheidsbegrenzer moeten hebben.
Je kiest voor de voordelen en het milieu, of niet. :twisted:
Want een hoge snelheid is alleen een kwestie van vermogen en uitstoot?
hogere snelheid = hogere uitstoot, je moet wat voor een bijtelling van 14% over hebben, dus een top van 120km/uur is uiterst redelijk
Geef dan een maximum uitstoot aan. Dan kunnen fabrikanten zelf kijken hoe zo'n hoge Vmax ze erbij kunnen sleutelen.
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

lastig he om zelf een poging te doen milieuvriendelijk te zijn door gewoon een rustigere rijstijl aan te wennen?
Volvo for life
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Martinvh schreef:Als je wegrijdt slaat hij bijna af omdat er geen koppel is onder de 1.500 toeren en bij doortrekken boven de 3.000 is er ook niets. Hele smalle powerband dus.
Om terug te komen op Martin zijn D2. Ik denk serieus dat dat blok van hem kapot is, als hij niet kan optrekken etc. Is er iets niet goed. Heeft niks met tuning te maken.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”