Bij mijn S60 van 2001 heb ik het laatste half jaar last van een rammelende voortrein. De rammel klinkt meer als het schudden van een doos met plastic flessen. (Het geluid van de flessen die tegen elkaar stoten).
In het begin was het hoofdzakelijk op een klinkerweg maar is nu ook al op asfalt waarneembaar wanneer het wat hobbelig is of bij rijden over putdeksel etc. Het is dus langzaamaan erger geworden en begint steeds mij steeds meer te storen .
Bij de APK, afgelopen zomer) heeft de monteur nergens in de voortrein speling kunnen ontdekken. De garage heeft dus geen idee waar het aan ligt. Gelukkig is het geluid iets erger geworden dus zal het makkelijker zijn het euvel op te sporen?
Heeft iemand van jullie het idee wat het gerammel veroorzaakt :?:
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
En als eerste gok zou ik de verbindingsstangetjes van de stabistang proberen. Die staat er om bekend een irritant gerammel te veroorzaken. Het zijn de rechtopstaande stangetjes met 2 kogelgewrichten die achter de voorwielen zitten. Zijn zo'n 35cm lang gok ik.
Vervangen is goed zelf te doen als je een krik + assteuntje (danwel dik blok hout) hebt, je hebt een setje torx of inbussen nodig en een paar ringsleutels om de moeren lost en vast te krijgen. Boven en onder zijn 2 verschillende maten moer, en aangezien ze zelfborgend zijn moet je ze goed in de WD-40 zetten voor je begint. Anders draai je het plastic van de zelfborging helemaal tussen de schroefdraad en krijg je hem nooit los. Ga trouwens niet onder een auto liggen die niet goed gestut is, alleen een krik zou ik nooit vertrouwen.
De torx/inbus gaat in het midden van de bout en met de sleutel kun je de moer dan losdraaien. Je hebt die contrakracht meestal wel echt nodig, het zit vaak behoorlijk vast. Met monteren nog beter op letten dat hij niet meedraait, anders kun je het rubberen hoesje dat het kogelgewricht beschermd beschadigen.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Nou ik moet je eerlijk bekennen dat ik die vraag zelf ook al eens gesteld heb :oops:
Heeft dan meer te maken met onwetendheid over de modelspecifieke kwalen dan dat ik niet kan sleutelen. En je kunt vaak net dat steuntje in de rug nodig hebben om er toch zelf aan te beginnen als je weet dat het niet zo veel voorstelt. Anyway, eenieder die het leest weet nu hoe het moet en de TS kan er eventueel zijn voordeel mee doen
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Ik zal de mogelijkheden voorleggen. Ik zou het zelf kunnen doen maar de auto moet toch naar mijn garagist voor nieuwe voorbandjes dus kunnen ze er meteen even naar kijken. Bovendien vind ik het niet zo gepast om op de straat te gaan zitten sleutelen.
Als het euvel gevonden/opgelost is dan laat ik het zeker nog even weten.
Ik heb de eerste jaren ook gerammel gehad in het vooronder met name tijdens het rijden over een klinker weg. Tijdens de 6mnd bovag garantie terug geweest naar de garage en daar hadden ze een lager vervangen boven de veerpoot. Gerammel even weg later terug....kortom zeker een 1,5 jaar mee bezig geweest, veerpoten uit elkaar geweest, andere kant nieuw lager. Rubbers draagarmen, stabilisator stangen na laten kijken en meer. Totdat ik bij de dealer de schokbrekers heb laten vervangen (680€), toen was het weg. Nu inmiddels weer terug na iets meer als een jaar en aan de andere kant. Terug naar de Volvo dealer kon niet volgens hun. We kunnen ze er wel weer afhalen maar als we niets kunnen vinden betaal je 250€. Had ik weinig trek in, blijkbaar een kwaal, maar niet gevaarlijk heb ik me laten vertellen.
Rij nu weer een jaar verder met gerammel :-x
Groet,
Martin
Volvo V70 T5 van 2000 Navigatie, telefoon, HU803, verwarmde voorstoelen, elektrisch verstelbare bestuurderstoel, automatische niveauregeling, ECC, inklapbare spiegels en cremé lederen bekleding met hout inleg, afneembare trekhaak, 17"; velgen oftewel redelijk full options en heerlijk om in te rijden.