Een tikkende V70 diesel

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Stelmaan
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 23.10.2010 - 17:26
Locatie: Zoetermeer

Beste sleutelaars onder ons,

Mijn V70 diesel uit 1999 (zie ook onder "Even voorstellen") heeft een tik tijdens het stationair lopen. Dit klinkt als een........

Mijn garage heeft de olie en filters vervangen en een reiniger toegevoegd. Ben nu 2500 km verder maar als de motor warm is dan is de tik nog aanwezig.

Welke Volvo diagnost kan mijn angst van...... tegen spreken :?
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Start de motor, laat hem stationair lopen en trap dan kort achter elkaar een paar keer stevig op de rem, als het tikken dan weg is, dan is het het bekende maar relatief onschadelijke euvel van een lekkende vacuumpomp. Zoek daar maar eens op.

Succes!
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
iksee90
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26.12.2009 - 20:23
Locatie: Noord Holland

Minimale speling (lees vrije slag) op de plunjer van de vacuumpomp, zoals hierboven al beschreven wordt. Kan inderdaad geen kwaad.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Die tik is te verhelpen doormiddel van een modificatie aan de pomp..
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

iksee90 schreef:Minimale speling (lees vrije slag) op de plunjer van de vacuumpomp, zoals hierboven al beschreven wordt. Kan inderdaad geen kwaad.
Nou, daar denkt denkweb toch anders over. Die had op een gegeven moment geen remmen meer door een falende vacuümpomp.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Stelmaan
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 23.10.2010 - 17:26
Locatie: Zoetermeer

Ik heb idd de opties die werden vernoemd uitgeprobeerd. 3xkrachtig het rempedaal in getrapt en idd het tikken ging weg maar kwam wel snel weer terug.

Dus zoals word gemeld wel vervangen?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

de complete pomp vervangen is dus niet nodig,een niet zo,n grote ingreep is de oplossing,.modificeren dus.
Het probleem is dat de veerspanning in de plunjer te laag is en veroorzaakt dan die tik.
Kan verder geen kwaad.
ducbertus
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 19.05.2010 - 00:25
Locatie: Holten

Ramon&Ramon,

je hebt het over een modificatie. Maar wat is nou die modificatie?
op het Engelse forum heb ik ook gezocht op de vacuumpomp en daar hebben 2 leden de pomp gedemonteerd, schoongemaakt en daarmee het probleem verholpen. maar hier wordt niets over een modificatie gemeld.
je maakt me nieuwsgierig. die van mij tikt nl. ook.

Bertus
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Door de veerspanning met 2 mm te verhogen doormiddel van een ring,dan is het probleem opgelost..
Je moet er wel gereedschap voor hebben om de veer te demonteren..
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Die modificatie is al ruim 11 jaar bekend,er is in het verleden al vaker over gesproken hier op het forum.
ducbertus
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 19.05.2010 - 00:25
Locatie: Holten

Ramon,

bedankt dat je die kennis wilt delen.
ik ben nieuw hier en heb na even zoeken niet de informatie gevonden.
daarom vroeg ik er om, omdat ik met hetzelfde probleem zit.

Bertus
Stelmaan
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 23.10.2010 - 17:26
Locatie: Zoetermeer

Ook van deze kant bedankt heb vandaag ook zitten zoeken naar oudere topics. En weer info gevonden

Groet,
André
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Als je de pomp zelf demonteerd kan ik de modificatie voor je doen eventueel..
Stelmaan
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 23.10.2010 - 17:26
Locatie: Zoetermeer

Ramon,

Wat is de tijdduur van de modificatie en is die zelf te demonteren?

André
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Ramon&Ramon schreef:Door de veerspanning met 2 mm te verhogen doormiddel van een ring,dan is het probleem opgelost..
Je moet er wel gereedschap voor hebben om de veer te demonteren..
Ik heb het ooit gedaan met zo'n ring, maar na korte tijd begon het tikken toch weer (misschien niet goed uitgevoerd?).

Toen heb ik toch maar een nieuwe Pierburg vacuümpomp gemonteerd (relatief goedkoop via eBay).
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
ALF
4th Gear member
Berichten: 678
Lid geworden op: 29.03.2008 - 21:37
Locatie: Veenendaal

Ik heb dus ook een tikkende pomp en heb hier een beetje gemengde gevoelens bij. Wat moet zo'n vacuümpomp kosten?
V70 D5 163PK 2002 AUT5, Moondust, HU-803 Dolby Pro Logic
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

elianmars schreef:
Ramon&Ramon schreef:Door de veerspanning met 2 mm te verhogen doormiddel van een ring,dan is het probleem opgelost..
Je moet er wel gereedschap voor hebben om de veer te demonteren..
Ik heb het ooit gedaan met zo'n ring, maar na korte tijd begon het tikken toch weer (misschien niet goed uitgevoerd?).

Toen heb ik toch maar een nieuwe Pierburg vacuümpomp gemonteerd (relatief goedkoop via eBay).
Dan heb je het niet goed gedaan:)
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Ramon&Ramon schreef:
elianmars schreef:
Ramon&Ramon schreef:Door de veerspanning met 2 mm te verhogen doormiddel van een ring,dan is het probleem opgelost..
Je moet er wel gereedschap voor hebben om de veer te demonteren..
Ik heb het ooit gedaan met zo'n ring, maar na korte tijd begon het tikken toch weer (misschien niet goed uitgevoerd?).

Toen heb ik toch maar een nieuwe Pierburg vacuümpomp gemonteerd (relatief goedkoop via eBay).
Dan heb je het niet goed gedaan:)
Duidelijk :lol:

Ach, zo duur was die nieuwe Pierburg niet en na drie ton is het niet zo erg om eens wat nieuws op de wagen te schroeven, toch?
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Nee,is ook niet erg en bespaard een hoop tijd,dat is waar..
Een nieuwe monteer je in een half uurtje..
Stelmaan
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 23.10.2010 - 17:26
Locatie: Zoetermeer

ha, daar komt al een tijd voor het monteren van de pomp. Dus demonteren iets langer. Nu de kosten nog :P
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”