dikkere olie
- wtr_s60
- 4th Gear member
- Berichten: 579
- Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58
Ik heb een 2006 2.4D 163PK (cat+dpf verwijderd + bij-inspuiting is er dus ook niet meer) en heb er nu 5w40 in dacht ik, ik heb hier wel nog een flesje olie 0w30 staan, stel dat ik eens een litertje moet bijgieten, mag ik dan deze 0w30 met 5w40 mengen, of doet m'n dit beter niet ?
- Patsim
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 05.09.2008 - 14:30
- Locatie: Noord Brabant
Mijn S60 ging na een beurt nogal wat olie verbuiken, zeker met de caravan erachter.
Ik dit met de monteur besproken (geen Volvodealer), deze zei dat ie er goedkope olie 5W40 (merk onbekend) in had gedaan.
Hij bij een nieuwe beurt de duurdere Castrol 0W30 erin gedaan en het probleem was opgelost.
Dus voor mij gewoon de Castrol 0W30 erop!!
Ik dit met de monteur besproken (geen Volvodealer), deze zei dat ie er goedkope olie 5W40 (merk onbekend) in had gedaan.
Hij bij een nieuwe beurt de duurdere Castrol 0W30 erin gedaan en het probleem was opgelost.
Dus voor mij gewoon de Castrol 0W30 erop!!
- snowryder
- 2nd Gear member
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 15.12.2010 - 11:23
- Locatie: Elst GLD
we hebben het hier nu over geblazen motoren.
ik denk voor mijn ongeblazen 2.4/170 straks gewone 5W40 te wisselen, eventueel half synthetisch.
Auto wordt wel redelijk veel voor korte ritten gebruikt, moet ik daar nog rekening mee houden met de olie viscositeit?
Is dat een goede keus denken jullie, instructie boekje laat nog veel keus wat olie betreft.
ik denk voor mijn ongeblazen 2.4/170 straks gewone 5W40 te wisselen, eventueel half synthetisch.
Auto wordt wel redelijk veel voor korte ritten gebruikt, moet ik daar nog rekening mee houden met de olie viscositeit?
Is dat een goede keus denken jullie, instructie boekje laat nog veel keus wat olie betreft.
- RicoK
- 3rd Gear member
- Berichten: 467
- Lid geworden op: 21.10.2010 - 14:29
- Locatie: Lelystad
Op het servicekaartje van mijn (Volvo)dealer wordt olie met een viscositeit van 0W30 vermeld, welke olie ik er dan ook gisteren heb ingegooid.
Volvo S60 2.4 170 PK Edition 02-2001 - Ash Gold Metallic - HU-603 - GROM-audio - 16"; Mimas zomer en 16"; Mimas winter
- GekkeBelg
- 3rd Gear member
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 30.11.2009 - 14:16
- Contacteer:
nog altijd beter dan met te weinig olie rond te rijde héwtr_s60 schreef:Ik heb een 2006 2.4D 163PK (cat+dpf verwijderd + bij-inspuiting is er dus ook niet meer) en heb er nu 5w40 in dacht ik, ik heb hier wel nog een flesje olie 0w30 staan, stel dat ik eens een litertje moet bijgieten, mag ik dan deze 0w30 met 5w40 mengen, of doet m'n dit beter niet ?

Hoe zit dat eigenlijk met wel en niet-syntetische olie? Wat is het beste?
Renault Twingo Beneton '96
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi '93
Volvo V40 1.9d 116pk Business line '03
Volvo V40 1.9d 150pk Sports line '03
Volvo S60 R '05
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi '93
Volvo V40 1.9d 116pk Business line '03
Volvo V40 1.9d 150pk Sports line '03
Volvo S60 R '05
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
Mijn service kaartje zegt 5W40
....
Mijn is altijd verteld dat je half-synthestisch en vol-synthetisch niet moet gaan mengen. Een goede reden kan ik je dus niet geven
....
Ik gooi er altijd vol-synthetische 5W40 in.
In mijn vorige S60 wel eens 10W40 gedaan, is de auto nooit minder van gaan rijden... Maar op 1 of andere manier lijkt me 0W30 wel heeeel dun.

Mijn is altijd verteld dat je half-synthestisch en vol-synthetisch niet moet gaan mengen. Een goede reden kan ik je dus niet geven

Ik gooi er altijd vol-synthetische 5W40 in.
In mijn vorige S60 wel eens 10W40 gedaan, is de auto nooit minder van gaan rijden... Maar op 1 of andere manier lijkt me 0W30 wel heeeel dun.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
- GekkeBelg
- 3rd Gear member
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 30.11.2009 - 14:16
- Contacteer:
jup das waar, is mij ook verteld. Maar in geval van nood is het natuurlijk beter van het wel te doen dan met te weinig rond te rijdensju_art schreef:Mijn service kaartje zegt 5W40....
Mijn is altijd verteld dat je half-synthestisch en vol-synthetisch niet moet gaan mengen. Een goede reden kan ik je dus niet geven....
Ik gooi er altijd vol-synthetische 5W40 in.
In mijn vorige S60 wel eens 10W40 gedaan, is de auto nooit minder van gaan rijden... Maar op 1 of andere manier lijkt me 0W30 wel heeeel dun.

Renault Twingo Beneton '96
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi '93
Volvo V40 1.9d 116pk Business line '03
Volvo V40 1.9d 150pk Sports line '03
Volvo S60 R '05
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi '93
Volvo V40 1.9d 116pk Business line '03
Volvo V40 1.9d 150pk Sports line '03
Volvo S60 R '05
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Is echt een broodje aap verhaal, dus zeker niet waar!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- GekkeBelg
- 3rd Gear member
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 30.11.2009 - 14:16
- Contacteer:
kan best zijn, ik ga het toch niet doenedraket schreef:Is echt een broodje aap verhaal, dus zeker niet waar!

Renault Twingo Beneton '96
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi '93
Volvo V40 1.9d 116pk Business line '03
Volvo V40 1.9d 150pk Sports line '03
Volvo S60 R '05
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi '93
Volvo V40 1.9d 116pk Business line '03
Volvo V40 1.9d 150pk Sports line '03
Volvo S60 R '05
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
Je bent van harte welkom dat toe te lichten. Ik heb geen argument, maar als jij er wel 1 hebt leren we misschien iets.edraket schreef:Is echt een broodje aap verhaal, dus zeker niet waar!
Desalniettemin zal ik dezelfde 5W40 blijven gebruiken (en voorrradig houden

Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Synthetische olie heeft als basis ook gewoon aardolie. Het idee achter dit verhaal is dat de olie niet zou mengen met elkaar maar dat is absoluut niet waar. Ook is het niet zo dat als je een litertje mineraal toevoegt aan synthetische olie dat de eigenschappen direct veranderen. Ook dat is niet waar. Als dat het geval zou zijn zou het halve wagenpark in NL al in elkaar zijn gedraaid! Dat litertje is te weinig om de eigenschappen zodanig te laten veranderen dat het direct fout gaat.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
Onzin. In het instructieboekje van onze A2 staat dat half-synthetisch en vol-synthetisch zonder bezwaar gemengd kunnen worden (bij benzinemotoren, bij dieselmotoren mag het niet). Bij volvo zal dat niet anders zijn.GekkeBelg schreef:jup das waar, is mij ook verteld. Maar in geval van nood is het natuurlijk beter van het wel te doen dan met te weinig rond te rijdensju_art schreef:Mijn service kaartje zegt 5W40....
Mijn is altijd verteld dat je half-synthestisch en vol-synthetisch niet moet gaan mengen. Een goede reden kan ik je dus niet geven....
Ik gooi er altijd vol-synthetische 5W40 in.
In mijn vorige S60 wel eens 10W40 gedaan, is de auto nooit minder van gaan rijden... Maar op 1 of andere manier lijkt me 0W30 wel heeeel dun.
- GekkeBelg
- 3rd Gear member
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 30.11.2009 - 14:16
- Contacteer:
en waarom dan niet bij diesel maar wel bij benzine? Dan zal het toch niet zo gezond zijn
Renault Twingo Beneton '96
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi '93
Volvo V40 1.9d 116pk Business line '03
Volvo V40 1.9d 150pk Sports line '03
Volvo S60 R '05
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi '93
Volvo V40 1.9d 116pk Business line '03
Volvo V40 1.9d 150pk Sports line '03
Volvo S60 R '05
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
De TDI motoren (met name de PD motoren) zijn veel kritischer. Als een fabrikant als Audi het zwart op wit zet zal het wel geen onzin zijn.GekkeBelg schreef:en waarom dan niet bij diesel maar wel bij benzine? Dan zal het toch niet zo gezond zijn
- GekkeBelg
- 3rd Gear member
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 30.11.2009 - 14:16
- Contacteer:
dus kan je het beter niet doen, al is het geen ramp als je het wel doet.piotrV70 schreef:De TDI motoren (met name de PD motoren) zijn veel kritischer. Als een fabrikant als Audi het zwart op wit zet zal het wel geen onzin zijn.GekkeBelg schreef:en waarom dan niet bij diesel maar wel bij benzine? Dan zal het toch niet zo gezond zijn
Renault Twingo Beneton '96
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi '93
Volvo V40 1.9d 116pk Business line '03
Volvo V40 1.9d 150pk Sports line '03
Volvo S60 R '05
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi '93
Volvo V40 1.9d 116pk Business line '03
Volvo V40 1.9d 150pk Sports line '03
Volvo S60 R '05
- roadrage
- 2nd Gear member
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 12.07.2011 - 09:50
BUMP
heb net aandachtig dit draadje doorgelezen.
ok in het boekje staat 0W30.
toen ik de nodige liters 0W30 van Kroon heb gehaald en vervangen vertelde mijn monteur dat dit eigenlijk te dunne olie is en dit niet meer volstaat bij een motor die 200.000+ km's heeft gelopen (iets met te dunne filmlaag?)
mede doordat deze meer 'slijtage" heeft dan een motor met minder km's
klopt dit?
het viel mij wel op dat na vervangen olie de motor iets luidruchtiger is geworden. (geeft dus ook aan dat er dikkere olie in ZAT)
zo ook valt op dat als ik de auto 's ochtends start deze 'goed' klinkt maar zodra deze warm is hoor ik een heel licht getik. dit zou volgens beide mijn monteurs niet erg zijn.. de ene zegt iets met brandstof inspuiting de ander zegt kleppen.(die tik viel pas op na oliewissel dus was er of niet of amper merkbaar)
echter heb ik na een kleine 20K km's nul komma nul olieverbruik. (altijd netjes warmrijden en dan wel speren!) tikt de 200kmpu bijna dagelijks aan zonder problemen)
reden tot overgaan naar bijv 5W40 zoals ik op het forum vaker tegenkom?
wat is wijsheid...
heb net aandachtig dit draadje doorgelezen.
ok in het boekje staat 0W30.
toen ik de nodige liters 0W30 van Kroon heb gehaald en vervangen vertelde mijn monteur dat dit eigenlijk te dunne olie is en dit niet meer volstaat bij een motor die 200.000+ km's heeft gelopen (iets met te dunne filmlaag?)
mede doordat deze meer 'slijtage" heeft dan een motor met minder km's
klopt dit?
het viel mij wel op dat na vervangen olie de motor iets luidruchtiger is geworden. (geeft dus ook aan dat er dikkere olie in ZAT)
zo ook valt op dat als ik de auto 's ochtends start deze 'goed' klinkt maar zodra deze warm is hoor ik een heel licht getik. dit zou volgens beide mijn monteurs niet erg zijn.. de ene zegt iets met brandstof inspuiting de ander zegt kleppen.(die tik viel pas op na oliewissel dus was er of niet of amper merkbaar)
echter heb ik na een kleine 20K km's nul komma nul olieverbruik. (altijd netjes warmrijden en dan wel speren!) tikt de 200kmpu bijna dagelijks aan zonder problemen)
reden tot overgaan naar bijv 5W40 zoals ik op het forum vaker tegenkom?
wat is wijsheid...
coming up S60 D5 - Geartronic - Driver Edition II
MY06 S60 2.4D - 6 bak - Summum - HU-650 - RTI - Active Xenon - PDC - chipped 185PK 400nm - 17" Amalthea's
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Vol Creme Leder - stoel verw. - PDC - RTI - dakraam - 17" velgen
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Half leder - Stoel verw. - PDC - 18"; Team Dynamics
-- Fuck the Yellow, I Slam the Gas and Catch the Red --
MY06 S60 2.4D - 6 bak - Summum - HU-650 - RTI - Active Xenon - PDC - chipped 185PK 400nm - 17" Amalthea's
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Vol Creme Leder - stoel verw. - PDC - RTI - dakraam - 17" velgen
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Half leder - Stoel verw. - PDC - 18"; Team Dynamics
-- Fuck the Yellow, I Slam the Gas and Catch the Red --
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Mijn vorige 2.5D deed het met bijna 4 tonb op de klok prima met 0W30. Volvo schrijft het niet voor niets voor. Dus waarom zou je er van af wijken? En 0W30 of 5W30 zijn bij bedrijfstemperatuur even "dik" dus daar ga je geen verschil in krijgen.. 4W40, is dat wel een volsyntheet?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015