"Slechte" ervaringen met chiptuning!

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
wtr_s60
4th Gear member

eddy3 schreef:Je hebt deels gelijk,echter mijn laatste 2 S80ers,een D5 185pk,en een 2.4d 163,
hadden een toerenteller tot 5000.
De oudere generaties waren inderdaad voorzien van toerenteller,met rode zone op 4500.(S60I,S80I V70II)

Grtn
Ik heb niet deels gelijk, ik heb volledig gelijk ;)

Ik heb ook de "nieuwere" generatie 163/185PK met 6-versnellingen. 't gaat hier overigens niet over de nieuwste V70/S80, aangezien deze volledig nieuwe modellen zijn en hoogstwaarschijnlijk dus ook andere versnellingsbakverhoudingen hebben.
wtr_s60
4th Gear member

De nieuwste S80 z'n redline begint blijkbaar idd wel vanaf 5000 rpm, maar heb 't hier nog nergens over de nieuwe S80 gehad..
wtr_s60 schreef:Mijn hoedje af voor u, als je ook maar 1 Volvo S60/V70 (2001-2009) diesel kunt vinden, die een andere redline heeft dan vanaf 4500 RPM!
Misschien dat deze met manuele bak wel een langere 6de versnelling heeft, en dan is een hogere topsnelheid (250-260) m.i. met een tuning wel mogelijk in theorie.

Heb je zelf een S80 D5 185 handbak met de Rica Sports tune, dan ?
eddy3
4th Gear member

In mijn geval gaat het dus wel over de "nieuwste modellen"
Bestaan wel al 5jaar,maar ja,nieuw is betrekkelijk.
Zijn we dus gewoon naast mekaar aan het praten,zo kunnen we nog lang doorgaan.
Grtn
wtr_s60
4th Gear member

eddy3 schreef:In mijn geval gaat het dus wel over de "nieuwste modellen"
Bestaan wel al 5jaar,maar ja,nieuw is betrekkelijk.
Zijn we dus gewoon naast mekaar aan het praten,zo kunnen we nog lang doorgaan.
Grtn
Nou, ter completie dan, was misschien wat onduidelijk:

Ik bedoelde de S60 van 2001 t/m 2009 (nauwelijks een jaar, noem ik nieuw, niet ?)

En de V70 t/m 2007, tot het nieuwe model er kwam, samen met de S80

3 jaar noem ik ook betrekkelijk nieuw, dus die 5 jaar die je zegt gaat niet op.
Wouter06
1st Gear member

Het voorbeeld dat ik aangaf over het doorslippen van de koppeling na zo'n 5000km is volledig fictief :)
Dit heb ik gegevens zodat anderen, de manier van vertellen over hun probleem ,konden overnemen.

Ik had altijd aangenomen dat de 1.6drivE toch een degelijke motor was. Met dat je me dat verteld ga ik toch eens verder op onderzoek uit.

Ik heb ook reeds met mijn dealer/garagist gesproken over hoe zij staan tegenover chiptuning. Alles wat er dan gebeurt (motorgericht) schuiven zij dan af op het chippen zelf en trekken zich terug zodra er nog een fabrieksgarantie loopt. Maar zonder problemen zouden ze dit dan natuurlijk herstellen.

Momenteel zit ik nog met 1 jaar motorgarantie. Deze wil ik dan ook ten volle benutten. Dus chiptunen zal er over een jaar pas terug op tafel liggen als idee. Ook is het chiptunen voor mijn wagen niet het doel er een racemonster van te maken. Ik wil vooral genieten van de stillere motor, lager verbruik en net dat iets meer vermogen om in te kunnen halen bij een hogere snelheid. Voor sprintjes aan de lichten ben ik al lang niet meer (jeugdig rijden is al even voorbij).

Dus al bij al zal mijn motor het niet veel zwaarder te voorduren krijgen dan nu. Maar als er inderdaad veel problemen bij zijn vastgesteld, zal dat chiptunen dat wel versnellen..

Aan de andere kant, men sprak er ook over dat door chiptunen af-fabriek wel eens beter kan zijn.. Dus ook hier weer wegen die 2 dingen tegen elkaar af.
Maar toch ben ik je heel dankbaar me er op attent te maken dat deze wagen sneller last heeft van motorproblemen.

Verder is het ook niet mijn bedoeling iedere chiptuner over dezelfde kam te scheren! Zoals in mijn eerste post is iedere tuner en motor anders. En ook zoals anderen hier aanhaalden, iedere tuner kan al eens een fout maken.. Zelfs de beste in hun vak.
Volvo v50 1.6d DrivE Kinetic| MY2010 |Businessline + MotionPack | 16"; Convector
crackedtooth
5th Gear member

Nul en generlei problemene met tuning gehad met mijn 480 en V70

Moet wel zeggen dat ik de auto;s niet tot 3 ton zal rijden, dus daar kan ik niet over oordelen langere termijn.
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
Rudyvg
4th Gear member

Met veel plezier 130.000 kilometer gereden in een VW Passat 2.0 TDI getuned door Tunex. Nauwelijks problemen en door de dealer nooit een opmerking gekregen.

Sinds twee weken rij ik in een V70. Daar lijkt het verbruik heel hoog te liggen, maar dat zou ook nog door de weers- en wegomstandigheden kunnen komen. Rica kon in ieder geval geen fouten vinden. Even afwachten nog of het verbruik zich nog even gaat corrigeren, heb er pas 1200 kilometer mee gereden.
V70 2.0D Momentum MY2008
V70 D3 Dynamic Edition MY2016

XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
Minxz
2nd Gear member

Ik heb bijna 3 jaar geleden mijn Peugeot 307Sw 1.6 Diesel laten tunen bij ziptuning. Na 90000 km ging de turbo kapot. (nog net binnen de garantieperiode). De turbo is dus kostenloos vervangen, en het is moeilijk te zeggen of tunen de oorzaak is.
Teller staat nu op 155000km en ik moet zeggen dat ik wel heel veel plezier heb van de extra paardekrachten en newtonmeters.
Volvo V50 D2 Sport MY11 - Zilver metallic - 17"; Serapis - dakspoiler.
crackedtooth
5th Gear member

Minxz schreef:Ik heb bijna 3 jaar geleden mijn Peugeot 307Sw 1.6 Diesel laten tunen bij ziptuning. Na 90000 km ging de turbo kapot. (nog net binnen de garantieperiode). De turbo is dus kostenloos vervangen, en het is moeilijk te zeggen of tunen de oorzaak is.
Teller staat nu op 155000km en ik moet zeggen dat ik wel heel veel plezier heb van de extra paardekrachten en newtonmeters.
tunen zal niet de directe oorzaak zijn, maar turbo zal wel een zwakke plek al gehad hebben welke door tunen eerder echt kaduuk is gegaan.. want door tunen wel zwaardere belasting daarin
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
Mrlten
2nd Gear member
Contacteer:

Er was laatst een nieuwbericht dat PSA problemen heeft met zijn 1.6 diesel waarbij de turbo stuk kan lopen doordat die niet genoeg olie krijgt. Of dit ook bij jou auto het geval was geen idee ;)
tjompe

Mrlten schreef:Er was laatst een nieuwbericht dat PSA problemen heeft met zijn 1.6 diesel waarbij de turbo stuk kan lopen doordat die niet genoeg olie krijgt. Of dit ook bij jou auto het geval was geen idee ;)
Klopt ! Heb er ook al van gehoord en lees dit alarmerend bericht eens :

http://www.amt.nl/upload/f6f4452b-c151- ... plaats.pdf
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”