Tunen

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Jongelui,

ik rij in een V70 Europa 140 PK (1998). Volgens sommigen van jullie is dit een auto met een zg. "geknepen" motor. Ik snap wat de essentie hiervan is. Stel, ik wil wat meer pk's uit het ding halen, is dat mogelijk? M.a.w., is dat 'knijpen" op een of andere manier op te heffen?
Als ik naar die chiptuningbedrijfen (3 x woorwaarde) ga lijkt het of dit alleen mogelijk is voor turbomotoren.
Anders gesteld, is het alleen een kwestie van tunen of moet er in mijn geval iets anders gebeuren? Of kan het gewoon niet?

Graag jullie reacties.

Jos.
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Ik denk dat jij gewoon de 2.5 10V hebt? Dat is niet dezelfde motor als de huidige 140 PK motor die ook als 170 PK uitvoering geleverd wordt. De 170 PK motor in die tijd (1998) was een 20V motor, dus echt redelijk anders als de 140 PK motor. (of autoweek moet weer eens foute informatie geven :) )
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

menjo schreef:Ik denk dat jij gewoon de 2.5 10V hebt? Dat is niet dezelfde motor als de huidige 140 PK motor die ook als 170 PK uitvoering geleverd wordt. De 170 PK motor in die tijd (1998) was een 20V motor, dus echt redelijk anders als de 140 PK motor. (of autoweek moet weer eens foute informatie geven :) )
Klopt.
En wat nu? Of kan ik het wel vergeten?
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Nou, dat is in ieder geval niet zo'n "geknepen" motor als de huidige 140 PK 2.4. Met chiptunen schiet je niet heel veel op bij een motor zonder turbo (tenzij hij dus met opzet geknepen is).
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

dan moet je ook dingen gaan veranderen als spruitstukken, cilinderkoppen, nokkenassen en een sportuitlaat. Maar dat wordt wat moeilijk
Gebruikersavatar
Brinky
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 12.09.2004 - 17:55
Locatie: Vjenne

Hoe moeilijk is het om een 10-klepper om te bouwen naar 20-klepper? Ben je er al als je cillinderkop, nokkenas en ECU wisselt?
'84 Saab 900 T16 Sedan
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Kabelboom is ook anders. is echt een hele grote klus. Ik zou er zeker niet aan durven te beginnen. Koop dan gelijk ene turbo. Ben je voor minder klaar en veel meer vermogen.

Over het chiptunen: de latere modellen met 140 pk en 20 kleppen (2.4) zijn inderdaad te chippen naar 180 pk, net als de 170 pk variant. De winst zit hem niet zozeer in het vermogen, maar meer in de gasrespons. Voel allemaal wat directer aan. Of het het waard is? persoonlijk denk ik van niet, maar dat moet je zelf beoordelen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
geestschrijver
5th Gear member
Berichten: 1638
Lid geworden op: 01.06.2006 - 09:36
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Jos Weltings schreef:chiptuningbedrijfen (3 x woorwaarde)
Kan ik helaas niet goedrekenen, Jos...
240 DL estate 1987, rood [2001-2006] | 240 Super Polar estate 1992, rookgrijs [2006-2015] | V70 2.4 170pk Edition Sport automaat 2007, black stone [2015- ]

Twitter | LinkedIn | Geestschrijver
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”