Jongelui,
ik rij in een V70 Europa 140 PK (1998). Volgens sommigen van jullie is dit een auto met een zg. "geknepen" motor. Ik snap wat de essentie hiervan is. Stel, ik wil wat meer pk's uit het ding halen, is dat mogelijk? M.a.w., is dat 'knijpen" op een of andere manier op te heffen?
Als ik naar die chiptuningbedrijfen (3 x woorwaarde) ga lijkt het of dit alleen mogelijk is voor turbomotoren.
Anders gesteld, is het alleen een kwestie van tunen of moet er in mijn geval iets anders gebeuren? Of kan het gewoon niet?
Graag jullie reacties.
Jos.
Tunen
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
Ik denk dat jij gewoon de 2.5 10V hebt? Dat is niet dezelfde motor als de huidige 140 PK motor die ook als 170 PK uitvoering geleverd wordt. De 170 PK motor in die tijd (1998) was een 20V motor, dus echt redelijk anders als de 140 PK motor. (of autoweek moet weer eens foute informatie geven
)

- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Klopt.menjo schreef:Ik denk dat jij gewoon de 2.5 10V hebt? Dat is niet dezelfde motor als de huidige 140 PK motor die ook als 170 PK uitvoering geleverd wordt. De 170 PK motor in die tijd (1998) was een 20V motor, dus echt redelijk anders als de 140 PK motor. (of autoweek moet weer eens foute informatie geven)
En wat nu? Of kan ik het wel vergeten?
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Kabelboom is ook anders. is echt een hele grote klus. Ik zou er zeker niet aan durven te beginnen. Koop dan gelijk ene turbo. Ben je voor minder klaar en veel meer vermogen.
Over het chiptunen: de latere modellen met 140 pk en 20 kleppen (2.4) zijn inderdaad te chippen naar 180 pk, net als de 170 pk variant. De winst zit hem niet zozeer in het vermogen, maar meer in de gasrespons. Voel allemaal wat directer aan. Of het het waard is? persoonlijk denk ik van niet, maar dat moet je zelf beoordelen.
Over het chiptunen: de latere modellen met 140 pk en 20 kleppen (2.4) zijn inderdaad te chippen naar 180 pk, net als de 170 pk variant. De winst zit hem niet zozeer in het vermogen, maar meer in de gasrespons. Voel allemaal wat directer aan. Of het het waard is? persoonlijk denk ik van niet, maar dat moet je zelf beoordelen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- geestschrijver
- 5th Gear member
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: 01.06.2006 - 09:36
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Kan ik helaas niet goedrekenen, Jos...Jos Weltings schreef:chiptuningbedrijfen (3 x woorwaarde)
240 DL estate 1987, rood [2001-2006] | 240 Super Polar estate 1992, rookgrijs [2006-2015] | V70 2.4 170pk Edition Sport automaat 2007, black stone [2015- ]
Twitter | LinkedIn | Geestschrijver
Twitter | LinkedIn | Geestschrijver