Sinds najaar 2009 zijn er problemen met de aut. versnellingsbak 'Geartronic' van mijn XC70 (2.5T, sept. 2004, 200.000 km).
De melding is 'versnellingsbak service vereist'. Daar merk je verder niets van, behalve wanneer de indicatie D verandert in een liggend streepje: weinig trekkracht en vanuit stilstand moeilijk op gang komen. Dat los je op door even naar de kant te gaan, motor uitzetten en opnieuw starten.
Tijdens diverse garagebezoeken is de olie ververst, software gereset, software opnieuw geinstalleerd, olie geflusht, maar steeds komt het probleem na een tijdje terug.
Nu na een half jaar (en 5000 km) is het weer terug: melding 'versnellingsbak service vereist' en de D is veranderd in een streepje. Toen ik de bak op Manual zette, bleek je niet te kunnen schakelen. Het gebrek aan trekkracht wordt dus waarschijnlijk veroorzaakt door een te hoge versnelling (ik reed op de snelweg dus wrs stond de bak in 4 of 5).
Oplossing als boven: naar de kant, motor uitzetten, opnieuw starten en de D is weer weg.
Zolang de bak in D staat merk je verder niets aan de bak (die doet prima zijn werk) en ik heb dan ook de indruk dat een onterechte foutmelding de software op het verkeerde been zet waardoor de D verandert. De melding kun je met 'Read' wel wegklikken maar steeds dat motorlampje aan is niet zo fijn.
Sorry, lang verhaal en ik zie dat anderen het ook melden, maar ik lees nooit hoe het afloopt?
Alvast dank voor jullie hulp.
Willem
Geartronic bak
Als je hem onder techniek overig had gezet, had je beslist meer lezers gehad.
Terug komend op jouw probleem, ik heb dit specifiek probleem hier nog niet eerder gelezen.
Maar gezien alles wat men er al aan gedaan heeft......... Viel dit nog onder garantie?
Ben je al eens bij een automaten specialist geweest?
Als zo'n specialist namelijk met jouw auto rijdt merkt hij vrij snel of er iets ernstigs aan de hand is.
Terug komend op jouw probleem, ik heb dit specifiek probleem hier nog niet eerder gelezen.
Maar gezien alles wat men er al aan gedaan heeft......... Viel dit nog onder garantie?
Ben je al eens bij een automaten specialist geweest?
Als zo'n specialist namelijk met jouw auto rijdt merkt hij vrij snel of er iets ernstigs aan de hand is.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 27.10.2010 - 12:17
- Locatie: Oegstgeest
Bedankt voor je reactie.
Garantie? Helaas, de auto is van 2004. Wel reken ik op garantie van de garage omdat ze van alles gedaan hebben maar probleem steeds terugkomt (heeft totaal al € 500 gekost plus de nodige tijd en ergernis). Onlangs zijn een sensor en een geoxideerd contact schoongemaakt en de foutmelding gewist. Heb initiatief voor externe hulp tot nu toe aan garage gelaten (geen Volvo-dealer, wel deskundig). Aan het rijden merk je doorgaans niets.
Garantie? Helaas, de auto is van 2004. Wel reken ik op garantie van de garage omdat ze van alles gedaan hebben maar probleem steeds terugkomt (heeft totaal al € 500 gekost plus de nodige tijd en ergernis). Onlangs zijn een sensor en een geoxideerd contact schoongemaakt en de foutmelding gewist. Heb initiatief voor externe hulp tot nu toe aan garage gelaten (geen Volvo-dealer, wel deskundig). Aan het rijden merk je doorgaans niets.
AlexV70 schreef:Als je hem onder techniek overig had gezet, had je beslist meer lezers gehad.![]()
Terug komend op jouw probleem, ik heb dit specifiek probleem hier nog niet eerder gelezen.
Maar gezien alles wat men er al aan gedaan heeft......... Viel dit nog onder garantie?
Ben je al eens bij een automaten specialist geweest?
Als zo'n specialist namelijk met jouw auto rijdt merkt hij vrij snel of er iets ernstigs aan de hand is.
MY18 new XC60 T5 Geartronic Momentum 40 dkm Denim Blue
MY05 XC70 2.5T Geartronic Momentum 278 dkm Barentsz Blue
1998 V70 2.5 Europa, 1993 855 2.5 GLE, 1985 Peugeot 505 GR Break, 1982 Peugeot 305 GL Break, 1979 Simca Horizon 1.5 GLS, 1977 Simca 1100 1.3 Special, 1972 Citroën 2CV4, 1966 VW Kever
MY05 XC70 2.5T Geartronic Momentum 278 dkm Barentsz Blue
1998 V70 2.5 Europa, 1993 855 2.5 GLE, 1985 Peugeot 505 GR Break, 1982 Peugeot 305 GL Break, 1979 Simca Horizon 1.5 GLS, 1977 Simca 1100 1.3 Special, 1972 Citroën 2CV4, 1966 VW Kever
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 28.10.2010 - 14:51
ik heb exact hetzelfde probleem met mijn XC90 uit 2003... Naar de garage gebracht en dara krijg ik de reactie dat er een GM bak in zit en dat die gemaakt is voor de amerikanse markt en beter is voor lange afstandened dan het stadsverkeer. Oplossingen die jij anadraagt en die uitgevoerd zijn, zijn tijdelijk, maar het ligt aan de druk in je bak. conclusie bij mij is dat er een nieuwe bak in moet.... €5 a €6000!!!!!! bak alleen kost als 3750 ex btw en dan moet hij er nog in..... iemand een beter idee?
Ja hoor.janXC90 schreef:conclusie bij mij is dat er een nieuwe bak in moet.... €5 a €6000!!!!!! bak alleen kost als 3750 ex btw en dan moet hij er nog in..... iemand een beter idee?
Zie dit topic (2007): http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=11864 met foto's van de revisie.
Toen koste dat bij bovag garage www.rietbergenvaneeden.nl een revisie (all in) € 2450,-
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
klein stukje tekst van de site van dit revisiebedrijf:
De aansturing van de verschillende groepen gebeurt in het kleppenblok,
ook deze wordt grondig gecontroleerd op krassen en defecten. Alle elektronische
delen in het kleppenblok worden gecontroleerd met behulp van een speciale tester.
Let wel, het vervangen van het kleppenblok hoort niet bij een revisie!
Indien nodig zijn dit extra kosten.
we vergelijken toch wel steeds appels met appels?
De aansturing van de verschillende groepen gebeurt in het kleppenblok,
ook deze wordt grondig gecontroleerd op krassen en defecten. Alle elektronische
delen in het kleppenblok worden gecontroleerd met behulp van een speciale tester.
Let wel, het vervangen van het kleppenblok hoort niet bij een revisie!
Indien nodig zijn dit extra kosten.
we vergelijken toch wel steeds appels met appels?
Volvo for life