'rommelige versnellingsbak'

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
aertssenhjc
5th Gear member
Berichten: 1611
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
Locatie: omg. Bergen op Zoom

Zie boven...

Zoals veel mechanische klachten, lastig te omschrijven dus ik ga mijn best doen.

Als ik bij +- 1500 t/m mijn koppelingspedaal langzaam laat opkomen, hoor ik in de voortrein een rommel...Als ik dan mijn pedaal nog verder op laat komen (volledig gekoppeld) gaat het geluid door tot dat ik aan +- 2500 t/m kom, daarna ebt het weg.

Ik heb gisteren per ongluk mjin koppelingspedaal te snel losgelaten (lees schoen gleed er vanaf... sinds dien heb ik deze klacht.

Het geluid komt echt vanuit de versnellingsbak, en is mega irritant. Zeker als ik hem van zijn 2 in zijn 1 zet en laat uitbollen, is het geluid mega irritant.

Ik heb al toeren gemaakt met de motor in zijn vrij, maar dan blijft het stil...

Ik hoop dat het een 'beetje' duidelijk is. Iemand een idee?

in het ergste geval...moet er een nieuwe onder. Wat zijn de kosten hiervan? (2de hands tuurlijk)

Alle info is welkom!
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
JSS
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: 30.03.2009 - 09:08
Locatie: Utrecht

Merk je verschil tussen gas geven met koppeling in en gas geven met bak in z'n vrij maar koppeling los?
Volvo S60 D5 Edition MY2004
Gebruikersavatar
aertssenhjc
5th Gear member
Berichten: 1611
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
Locatie: omg. Bergen op Zoom

nee, vrij is vrij zeg maar.
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
JSS
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: 30.03.2009 - 09:08
Locatie: Utrecht

Weet niet of je helemaal snapt wat ik bedoelde, maar je hoort het geluid in geen van beide gevallen? In dat geval heb je het probleem dus alleen onder belasting van de koppeling/bak en maakt het los of juist gekoppeld zijn van de koppelingsplaten niets uit voor het probleem. Dan zou het tweemassavliegwiel mijn eerste verdachte zijn...
Volvo S60 D5 Edition MY2004
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dat geluid wordt veroorzaakt door het vliegwiel inderdaad!
Gebruikersavatar
aertssenhjc
5th Gear member
Berichten: 1611
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
Locatie: omg. Bergen op Zoom

JSS schreef:Weet niet of je helemaal snapt wat ik bedoelde, maar je hoort het geluid in geen van beide gevallen? In dat geval heb je het probleem dus alleen onder belasting van de koppeling/bak en maakt het los of juist gekoppeld zijn van de koppelingsplaten niets uit voor het probleem. Dan zou het tweemassavliegwiel mijn eerste verdachte zijn...
Klopt, alleen bij belasting van de bak/koppeling.

hoe kan ik nog meer vaststellen dat het DMV is? en hoe kan ik andere dingen uitsluiten?
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
JSS
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: 30.03.2009 - 09:08
Locatie: Utrecht

Zou ik zo 1-2-3 niet weten. Hoogstens dat een ervaren monteur (Ramon&Ramon :D) er eens naar zou kunnen luisteren om een goed oordeel te geven.
Volvo S60 D5 Edition MY2004
Gebruikersavatar
aertssenhjc
5th Gear member
Berichten: 1611
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
Locatie: omg. Bergen op Zoom

Kan het kwaad hier nog een tijd mee door te rijden?

wil dan n.l. gelijk mijn complete koppeling gaan vervangen en nieuwe steekassen monteren....

kost genoeg denk ik zo..... :(
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
JSS
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: 30.03.2009 - 09:08
Locatie: Utrecht

Mja, wat is 'een tijd'? Een paar weken lijkt mij niet zo'n punt, maar ik zou er geen maanden mee doorrijden.

Ik weet niet wat er precies stuk is aan het vliegwiel (zoveel verstand heb ik er niet van), maar kan me voorstellen dat dit een bovengemiddelde belasting geeft van je koppeling aan de ene kant en krukas(lagers) aan de andere kant.
Volvo S60 D5 Edition MY2004
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Het duo-massa vliegwiel heeft een dempende werking. Bij een normaal vliegwiel zitten er veren in de koppelingsplaat, deze zijn ervoor om de trillingen en ongelijkmatige loop van de motor (zeker bij een diesel) op te vangen. Voor meer comfort is het dm vliegwiel uitgevonden. Hierbij zitten de veren in het vliegwiel en kan de koppelingszijde een stuk draaien tov het vaste deel (krukas). Deze draaing wordt gedempt/opgevangen met veren. Indien het stuk is kunnen de veren gaan rammelen met bovenstaande klachten als gevolg. Het hoeft niet direct schadelijk te zijn voor de auto, maar als het vliegwiel echt stuk is worden de motorpulsaties direct doorgegeven aan de bak en heeft deze laatste het wel zwaar te verduren. Als je dus meer trillingen ervaart in de auto zou ik er niet te lang mee wachten, bij geluiden kan het niet direct kwaad.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”