S80 T6, stottering in koude motor

Gebruikersavatar
Rob Bakker
5th Gear member
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14

Mijn interesse is er wel, maar de verdere technische gereedschappen en ruimte is er niet. Ik heb nog nooit aan motoren zitten sleutelen ;)
Dus het wisselen kan ik niet zo zelf doen.
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

Het stelt niet zoveel voor hoor. De zwarte afdekplaat die over het klepdeksel loopt moet je verwijderen (torx), dan zie je ze (die bobines) zo zitten.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
SuperKnutsel
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09

Is jou carterventilatie al eens gereinigd Rob, ik had het zelfde probleem als bij jou T6............................

Bobines en bogies vernieuwd, nieuwe LMM, nog niet weg, ETM (was ooit al vernieuwd). Nu bleek mijn carterventilatie vol te zitten en moest de overtollige druk en olie ergens anders naar toe.

Via mijn intercooler naar het gasklephuis (ETM) met de noodige vervuiling van dien en dus slechte werking ETM.
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

SupervsDuc schreef:Is jou carterventilatie al eens gereinigd Rob, ik had het zelfde probleem als bij jou T6............................

Bobines en bogies vernieuwd, nieuwe LMM, nog niet weg, ETM (was ooit al vernieuwd). Nu bleek mijn carterventilatie vol te zitten en moest de overtollige druk en olie ergens anders naar toe.

Via mijn intercooler naar het gasklephuis (ETM) met de noodige vervuiling van dien en dus slechte werking ETM.
Interessant. Hield bij jou het stotteren dan ook op na enkele minuten?
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
SuperKnutsel
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09

Marc O. schreef:
SupervsDuc schreef:Is jou carterventilatie al eens gereinigd Rob, ik had het zelfde probleem als bij jou T6............................

Bobines en bogies vernieuwd, nieuwe LMM, nog niet weg, ETM (was ooit al vernieuwd). Nu bleek mijn carterventilatie vol te zitten en moest de overtollige druk en olie ergens anders naar toe.

Via mijn intercooler naar het gasklephuis (ETM) met de noodige vervuiling van dien en dus slechte werking ETM.
Interessant. Hield bij jou het stotteren dan ook op na enkele minuten?
Ik had er met een koude motor erg last van, na enige tijd leek het dan weg. Op cruise control leek het dan weer in lichte mate aanwezig, beetje als gas los en er weer bij maar dan heel subtiel en meestal zo rond de 100km/u.

Nu na het cleanen van mijn carterventilatie heb ik met een koude start in ieder geval geen last meer, lichtjes varrieren bij 100km/u ben ik nog niet helemaal over uit..........................misschien dat mijn ETM ook nog een keer gecleand moet worden (en de slangen er naar toe)

Hou jullie op de hoogte.
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

OK, klinkt bemoedigend. Het nare is dat de carterventilatie zou worden gereinigd bij de inbouw van mijn LPi installatie, maar uiteindelijk heeft men toch verzuimd om dat te doen. Ik geloof dat dit bij een S80 T6 niet bepaald een eenvoudig karwei is.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
Gebruikersavatar
Rob Bakker
5th Gear member
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14

Zal het eens navragen.....

Maar als het zo lastig is wordt het nog even wachten en sparen maar weer voor een aanvulling bij de APK ;)
SuperKnutsel
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09

Marc O. schreef:OK, klinkt bemoedigend. Het nare is dat de carterventilatie zou worden gereinigd bij de inbouw van mijn LPi installatie, maar uiteindelijk heeft men toch verzuimd om dat te doen. Ik geloof dat dit bij een S80 T6 niet bepaald een eenvoudig karwei is.

Ik was 200,- euro kwijt bij de dealer!

Ik zou daar overigens niet te lang mee wachten, met een verstopte carter ventilatie blaas je zo je krukas kering eruit! (weet ik ook alles van :oops: )
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
Gebruikersavatar
T-6000
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 17.11.2010 - 20:55

Ik wil toch nog even iets toevoegen aan dit topic. Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem (gehad). Bij een koude start schokte/stotterde de auto in de 1e en 2e versnelling en bij overschakeling naar de 3e was het probleem voor de rest van de rit verdwenen (ook bij terugschakelen daarna).

Omdat ik eveneens geen oplossing kon vinden, ben ik doorgereden en liet ik iedere dag de motor 2 minuten warm draaien. Dan had ik het probleem namelijk niet. Tot vorige week woensdag toen mijn T6 prompt hevig begon te stotteren bij een warme motor na pakweg 5 kilometer. Ik kreeg de melding 'service spoed vereist' 'emissie service vereist' en 'motormanagement service vereist'. Het begon te stinken en besloot de auto naar de dealer te brengen. Probleem: kapotte bobine. Deze is vervangen en hij rijdt weer als een zonnetje.

Opvallend gegeven in het geheel is dat het stotteren/schokken bij een koude motor zo goed als verdwenen is. Vanochtend na het starten meteen weggereden: niks aan de hand (behalve dat hij op gang moet komen uiteraard, maar geen gestotter).
Gebruikersavatar
Rob Bakker
5th Gear member
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14

Ik zal ook nog even de laatste toevoeging doen ;)

Bij de laatste beurt is mijn motor geflushed, en dit heeft een zeer positief effect gehad op het schokken en het geluid wat de motor produceert.

Prijsopgave viel mij mee, maar dat is mede omdat het gelijk met een beurt is gedaan.
Gebruikersavatar
T-6000
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 17.11.2010 - 20:55

Interessant. Hoeveel km had op de teller toen je dat ging doen? En heb je ook dat Forte Flush gebruikt? Ik hoor namelijk wisselende verhalen over het flushen van oudere motoren..
Gebruikersavatar
Rob Bakker
5th Gear member
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14

Geen idee welke vloeistof erin gegaan is.
Het werd mij aangeraden boven het schoonmaken van de carterventilatie.

De kilometerstand was +/- 176.000 km, nu 177.800 km....
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

Die van mij stottert ook nog steeds bij een koude start. Ik wacht daarom altijd enkele minuten tot hij overschakelt naar LPG. Zodra hij op LPG draait is het stotteren verdwenen. Overigens doet het stotteren zich alleen voor bij toerentallen tussen de 1000 en ca. 2000rpm.

Dus:
Bij een koude motor stottert hij alleen op benzine, niét op LPG.
Bij een warme motor stottert hij noch op LPG, noch op benzine.

Ik zat er zelf aan te denken dat de temp. sensor bij de thermostaat defect is. Die zou het motormanagement aansturen en daarmee dus bepalen of de koudestartverrijking aktief moet zijn. Die koudestartverrijking heb je namelijk wel bij benzine maar niet bij LPG.

@ Rob Bakker: Je zegt dat het spoelen een positief effect heeft gehad, maar is het stotteren geheel verdwenen of is het minder maar nog wel aanwezig?
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
Gebruikersavatar
Rob Bakker
5th Gear member
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14

Tot nu toe wel,
Na het spoelen was het de eerste paar dagen nog wel, maar daarna niet meer.
(ook niet volgens mijn vrouw, en das een pietlut wat dat betreft ;) )

Zal het nog wel even blijven volgen. Mocht er verandering in komen meld ik het :)
Gebruikersavatar
Rob Bakker
5th Gear member
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14

Even een snelle update:

Tot nu toe helemaal geen last meer gehad, zelfs niet met de verschrikkelijke kou van afgelopen dagen. Rijdt weer heerlijk zoals dat hoort :)
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

Wat is er eigenlijk geflushed, het koelsysteem of het oliecircuit?
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
Gebruikersavatar
Rob Bakker
5th Gear member
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14

het olie circuit, met de motorolie vervanging tijdens de beurt.

Ik zal anders als ik thuis ben even op de rekening kijken wat ze erin gegooid hebben.

Helaas is alle koelvloeistof reeds in september vervangen samen mat de kachelradiator
Gebruikersavatar
Rob Bakker
5th Gear member
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14

Zo even de rekening opgezocht...

Er is in gegaan:

Injectorreiniger, 1.0 stuks
Motorflush, 2.0 stuks
Oil fortifier, 1.0 stuks

In de onderhoudsbeurt zat ook nog 6.6 0W-30R-tec olie

Beurt was uitgevoerd rond 29 - 10
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

En stopte dat stotteren direct ná die beurt, of zat er nog een poos tussen?

Waarom ik dat vraag? Ik zie dat er ook injectorreiniger op de rekening staat. Als het stotteren nou niet direct is gestopt maar bijvoorbeeld nadat je de benzintank leeggereden had, dan zou het aan de injectoren kunnen hebben gelegen. En dat verklaart dan ook waarom het stotteren bij mijn auto ophoudt zodra hij naar LPG overschakelt.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
Plaats reactie

Terug naar “S80”