Ik kom op internet diverse V70 XC AWD's tegen van 1998/1999 en bij de ene staat 2,4T en de andere weer 2,5T. Nou dacht ik in eerste instantie aan een blokwissel voor 1999. Echter ik kom ze, nu ik er op let, door elkaar tegen. Zowel 98'ers als 99'ers staan erop met 2,4T en 2,5T blok.
Wat is hier nou de logica van en wat is het verschil in die blokken? Gezien ze beide 193pk produceren, zelfde cilinderinhoud, zelfde boring x slag etc. Het enige verschil wat ik kan ontdekken (www.autoweek.nl) is dat de 2,4T een intercooler heeft en een 5km/h hogere top en een fractie minder verbruik...?
En als je de keuze hebt, welke kies je dan?
2,4T of 2,5T
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Het laatste jaar van de XC70/876 kreeg voor my 00 de 2.4T ook, dus dat kan wel.
Die 2.4T kreeg ook de adaptieve 5 traps automaat
Die 2.4T kreeg ook de adaptieve 5 traps automaat
Volvo for life
- Marcel_VW
- 2nd Gear member
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 10.12.2010 - 22:26
- Locatie: Achterhoek
Hoe kan het dan dat er bij mij in de buurt een 2,4T uit 1998 staat? Die auto is van mei 1998.
Klik: http://link.marktplaats.nl/396175328
Klik: http://link.marktplaats.nl/396175328
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Dat is een 2.5T met een 4 traps automaat, deze is te herkennen aan de knopjes sport en economie voor de selectiehandel.
Volvo for life
- Marcel_VW
- 2nd Gear member
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 10.12.2010 - 22:26
- Locatie: Achterhoek
je bedoeld aan de kant van de handrem (achter de pook in mijn ogen dan) of echt vóór de pook bij de asbak? (als daar de asbak zit haha).bart simpson schreef:Dat is een 2.5T met een 4 traps automaat, deze is te herkennen aan de knopjes sport en economie voor de selectiehandel.
945i: waar baseer je jou mening op? Ik vind juist die advertentie afvallen omdat er al geen fatsoenlijke interieur foto bij zit.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Marcel_VW schreef:Hoe kan het dan dat er bij mij in de buurt een 2,4T uit 1998 staat? Die auto is van mei 1998.
Geen foutje dus!
Klik: http://link.marktplaat
Omschrijving van de inrichting stationwagen
Aantal zitplaatsen 5
Aantal staanplaatsen N.v.t.
Kleur(en) GRIJS
Motor
Brandstof Benzine
Aantal cilinders 5
Cilinderinhoud 2435 cm3
Vermogen 142 kW
Vermogen (brom/snorfiets) N.v.t.
Maximale constructiesnelheid (brom/snorfiets) N.v.t.
Massa & laadvermogen
Massa leeg voertuig 1.625 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane maximum massa voertuig 2.130 kg
Massa rijklaar Niet geregistreerd
Aanhangwagen
s.nl/396175328
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
dezelfde gegevens..
Omschrijving van de inrichting stationwagen
Aantal zitplaatsen 5
Aantal staanplaatsen N.v.t.
Kleur(en) GROEN
Motor
Brandstof Benzine
Aantal cilinders 5
Cilinderinhoud 2435 cm3
Vermogen 142 kW
Vermogen (brom/snorfiets) N.v.t.
Maximale constructiesnelheid (brom/snorfiets) N.v.t.
Massa & laadvermogen
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Je kunt het zelf checken op RDW,mooi is dat he?
Mits je de kentekens kunt lezen natuurlijk..
Mits je de kentekens kunt lezen natuurlijk..

- Marcel_VW
- 2nd Gear member
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 10.12.2010 - 22:26
- Locatie: Achterhoek
want? zowel de 2,4 en de 2,5 hebben beide 2435cc motorinhoud en 142kw dus daar kan ik het niet aan zien. Vandaar mijn vraag. :mrgreen:Ramon&Ramon schreef:
Geen foutje dus!
Klik: http://link.marktplaat
Omschrijving van de inrichting stationwagen
Aantal zitplaatsen 5
Aantal staanplaatsen N.v.t.
Kleur(en) GRIJS
Motor
Brandstof Benzine
Aantal cilinders 5
Cilinderinhoud 2435 cm3
Vermogen 142 kW
Vermogen (brom/snorfiets) N.v.t.
Maximale constructiesnelheid (brom/snorfiets) N.v.t.
Massa & laadvermogen
Massa leeg voertuig 1.625 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane maximum massa voertuig 2.130 kg
Massa rijklaar Niet geregistreerd
Aanhangwagen
s.nl/396175328
945i: het bedrijf heb ik zelf mijn twijfels bij
Maar het ging mij vooral om de verschillen de beide blokken en de voor- en nadelen en hoe te herkennen

- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1454
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
De 2.5T (en gewone 2.5) zijn op een gegeven moment hernoemd naar 2.4, aangezien het op die manier afronden (2435cc) niet meer mocht. De modernisering was toen al gedaan.
De zilveren is nog het oude blok, met hydraulische klepstoters, geen variabele kleptiming en geen etm, van die andere zou gezien het kenteken dezelfde motor kunnen hebben, maar zekerheid kan je pas krijgen door onder de kap te kijken.
Een echte 2.4 (waar dat dus op de achterklep staat en niet door iemand in een advertentie gezet) is altijd na de modernistatie (RN motor), een 2.5 kan beide zijn, of zelfs een mix (wel ETM en variabele kleptiming, meer nog wel hydrau stoters). Nadeel van een RN blok zijn de ETM en dat LPG wat meer problemen geeft, voordeel is dat ze zuiniger zijn.
De zilveren is nog het oude blok, met hydraulische klepstoters, geen variabele kleptiming en geen etm, van die andere zou gezien het kenteken dezelfde motor kunnen hebben, maar zekerheid kan je pas krijgen door onder de kap te kijken.
Een echte 2.4 (waar dat dus op de achterklep staat en niet door iemand in een advertentie gezet) is altijd na de modernistatie (RN motor), een 2.5 kan beide zijn, of zelfs een mix (wel ETM en variabele kleptiming, meer nog wel hydrau stoters). Nadeel van een RN blok zijn de ETM en dat LPG wat meer problemen geeft, voordeel is dat ze zuiniger zijn.
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
Het motorgeluid klikt ook iets mooier van een 2.5 in de plaats van een 2.4.
De motorblokken en versnellingsbakken zijn inderdaad gewijzigd in overeenstemming met de wijziging van 2.5 naar 2.4 dit in het laatste modeljaar van de S/V70
De motorblokken en versnellingsbakken zijn inderdaad gewijzigd in overeenstemming met de wijziging van 2.5 naar 2.4 dit in het laatste modeljaar van de S/V70
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V90cc Ocean Race 2019
XC90 2021
C30 1.6d 2009
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V90cc Ocean Race 2019
XC90 2021
C30 1.6d 2009
- The Volvoboy
- 7th Gear member
- Berichten: 5716
- Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
- Locatie: Sassenheim
Als je een AWD systeem hebt klinkt een 2.5 ook ongeveer als een 2.4, omdat de uitlaat anders is (kun je ook zien, AWD heeft de uitlaat rechts, niet-AWD heeft de uitlaat links). Een XC heeft trouwens altijd AWD 
Koen
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -

'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
- Marcel_VW
- 2nd Gear member
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 10.12.2010 - 22:26
- Locatie: Achterhoek
Dat weet ik, dat is ook een argument waarom ik over een tijd misschien een XC wilThe Volvoboy schreef:Als je een AWD systeem hebt klinkt een 2.5 ook ongeveer als een 2.4, omdat de uitlaat anders is (kun je ook zien, AWD heeft de uitlaat rechts, niet-AWD heeft de uitlaat links). Een XC heeft trouwens altijd AWD
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
die 4 traps is een recht toe recht aan 4 traps met sport/economystand, de 5 traps is een adaptieve 5 traps, die is echt lekkerder en zuiniger
Volvo for life
- The Volvoboy
- 7th Gear member
- Berichten: 5716
- Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
- Locatie: Sassenheim
2.4T ziet er zo uit:

2.5T ziet er zo uit:


2.5T ziet er zo uit:

Koen
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -

'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
deels waar, die eerste is een V70/285 (2000/2007) waar de 2e een V70/875 (1997/2000) T5 is, en aan de kleur te zien een "R" van 250pk
Volvo for life