2,4T of 2,5T

Voor kenners: de "Roffel"
Gebruikersavatar
Marcel_VW
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 10.12.2010 - 22:26
Locatie: Achterhoek

Ik kom op internet diverse V70 XC AWD's tegen van 1998/1999 en bij de ene staat 2,4T en de andere weer 2,5T. Nou dacht ik in eerste instantie aan een blokwissel voor 1999. Echter ik kom ze, nu ik er op let, door elkaar tegen. Zowel 98'ers als 99'ers staan erop met 2,4T en 2,5T blok.
Wat is hier nou de logica van en wat is het verschil in die blokken? Gezien ze beide 193pk produceren, zelfde cilinderinhoud, zelfde boring x slag etc. Het enige verschil wat ik kan ontdekken (www.autoweek.nl) is dat de 2,4T een intercooler heeft en een 5km/h hogere top en een fractie minder verbruik...?
En als je de keuze hebt, welke kies je dan?
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Het laatste jaar van de XC70/876 kreeg voor my 00 de 2.4T ook, dus dat kan wel.
Die 2.4T kreeg ook de adaptieve 5 traps automaat
Volvo for life
Gebruikersavatar
Marcel_VW
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 10.12.2010 - 22:26
Locatie: Achterhoek

Hoe kan het dan dat er bij mij in de buurt een 2,4T uit 1998 staat? Die auto is van mei 1998.

Klik: http://link.marktplaats.nl/396175328
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Misschien een foutje...

Deze lijkt mij beter http://link.marktplaats.nl/402570617
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Dat is een 2.5T met een 4 traps automaat, deze is te herkennen aan de knopjes sport en economie voor de selectiehandel.
Volvo for life
Gebruikersavatar
Marcel_VW
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 10.12.2010 - 22:26
Locatie: Achterhoek

bart simpson schreef:Dat is een 2.5T met een 4 traps automaat, deze is te herkennen aan de knopjes sport en economie voor de selectiehandel.
je bedoeld aan de kant van de handrem (achter de pook in mijn ogen dan) of echt vóór de pook bij de asbak? (als daar de asbak zit haha).

945i: waar baseer je jou mening op? Ik vind juist die advertentie afvallen omdat er al geen fatsoenlijke interieur foto bij zit.
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Fingerspitzengefuhl, onderbuik en een beetje ervaring, die zilveren vertrouw ik niet..
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Marcel_VW schreef:Hoe kan het dan dat er bij mij in de buurt een 2,4T uit 1998 staat? Die auto is van mei 1998.


Geen foutje dus!

Klik: http://link.marktplaat
Omschrijving van de inrichting stationwagen
Aantal zitplaatsen 5
Aantal staanplaatsen N.v.t.
Kleur(en) GRIJS
Motor
Brandstof Benzine
Aantal cilinders 5
Cilinderinhoud 2435 cm3
Vermogen 142 kW
Vermogen (brom/snorfiets) N.v.t.
Maximale constructiesnelheid (brom/snorfiets) N.v.t.
Massa & laadvermogen
Massa leeg voertuig 1.625 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane maximum massa voertuig 2.130 kg
Massa rijklaar Niet geregistreerd
Aanhangwagen
s.nl/396175328
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

945i schreef:Misschien een foutje...

Deze lijkt mij beter http://link.marktplaats.nl/402570617
dezelfde gegevens..


Omschrijving van de inrichting stationwagen
Aantal zitplaatsen 5
Aantal staanplaatsen N.v.t.
Kleur(en) GROEN
Motor
Brandstof Benzine
Aantal cilinders 5
Cilinderinhoud 2435 cm3
Vermogen 142 kW
Vermogen (brom/snorfiets) N.v.t.
Maximale constructiesnelheid (brom/snorfiets) N.v.t.
Massa & laadvermogen
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Je kunt het zelf checken op RDW,mooi is dat he?
Mits je de kentekens kunt lezen natuurlijk..:)
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Hoezo geen foutje?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Marcel_VW
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 10.12.2010 - 22:26
Locatie: Achterhoek

Ramon&Ramon schreef:

Geen foutje dus!

Klik: http://link.marktplaat
Omschrijving van de inrichting stationwagen
Aantal zitplaatsen 5
Aantal staanplaatsen N.v.t.
Kleur(en) GRIJS
Motor
Brandstof Benzine
Aantal cilinders 5
Cilinderinhoud 2435 cm3
Vermogen 142 kW
Vermogen (brom/snorfiets) N.v.t.
Maximale constructiesnelheid (brom/snorfiets) N.v.t.
Massa & laadvermogen
Massa leeg voertuig 1.625 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane maximum massa voertuig 2.130 kg
Massa rijklaar Niet geregistreerd
Aanhangwagen
s.nl/396175328
want? zowel de 2,4 en de 2,5 hebben beide 2435cc motorinhoud en 142kw dus daar kan ik het niet aan zien. Vandaar mijn vraag. :mrgreen:

945i: het bedrijf heb ik zelf mijn twijfels bij :wink: , de auto nog niet per definitie. Als die onderhouden is bij Volvo Harry Arendsen zou je dat na moeten kunnen gaan.

Maar het ging mij vooral om de verschillen de beide blokken en de voor- en nadelen en hoe te herkennen :)
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1454
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

De 2.5T (en gewone 2.5) zijn op een gegeven moment hernoemd naar 2.4, aangezien het op die manier afronden (2435cc) niet meer mocht. De modernisering was toen al gedaan.
De zilveren is nog het oude blok, met hydraulische klepstoters, geen variabele kleptiming en geen etm, van die andere zou gezien het kenteken dezelfde motor kunnen hebben, maar zekerheid kan je pas krijgen door onder de kap te kijken.

Een echte 2.4 (waar dat dus op de achterklep staat en niet door iemand in een advertentie gezet) is altijd na de modernistatie (RN motor), een 2.5 kan beide zijn, of zelfs een mix (wel ETM en variabele kleptiming, meer nog wel hydrau stoters). Nadeel van een RN blok zijn de ETM en dat LPG wat meer problemen geeft, voordeel is dat ze zuiniger zijn.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1378
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

Het motorgeluid klikt ook iets mooier van een 2.5 in de plaats van een 2.4.
De motorblokken en versnellingsbakken zijn inderdaad gewijzigd in overeenstemming met de wijziging van 2.5 naar 2.4 dit in het laatste modeljaar van de S/V70
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V90cc Ocean Race 2019
XC90 2021
C30 1.6d 2009
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Als je een AWD systeem hebt klinkt een 2.5 ook ongeveer als een 2.4, omdat de uitlaat anders is (kun je ook zien, AWD heeft de uitlaat rechts, niet-AWD heeft de uitlaat links). Een XC heeft trouwens altijd AWD :wink:
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gebruikersavatar
Marcel_VW
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 10.12.2010 - 22:26
Locatie: Achterhoek

The Volvoboy schreef:Als je een AWD systeem hebt klinkt een 2.5 ook ongeveer als een 2.4, omdat de uitlaat anders is (kun je ook zien, AWD heeft de uitlaat rechts, niet-AWD heeft de uitlaat links). Een XC heeft trouwens altijd AWD :wink:
Dat weet ik, dat is ook een argument waarom ik over een tijd misschien een XC wil :wink: (alleen dan wel vlot een uitlaat L+R :mrgreen:) Maar je kunt het dus alleen zien aan de aanduiding op de klep of aan de sport/economie knoppen bij de automaat? Of zijn er onder de kap ook verschillen duidelijk zichtbaar? Ik ga t.z.t. uiteraard liever voor een 5-traps automaat als een 4-traps (of heeft deze een overdrive?)...
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

die 4 traps is een recht toe recht aan 4 traps met sport/economystand, de 5 traps is een adaptieve 5 traps, die is echt lekkerder en zuiniger
Volvo for life
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

2.4T ziet er zo uit:

Afbeelding

2.5T ziet er zo uit:

Afbeelding
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

deels waar, die eerste is een V70/285 (2000/2007) waar de 2e een V70/875 (1997/2000) T5 is, en aan de kleur te zien een "R" van 250pk
Volvo for life
Gebruikersavatar
Marcel_VW
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 10.12.2010 - 22:26
Locatie: Achterhoek

Ja je kunt mij nu nog van alles wijsmaken qua Volvo blokken...Maar een 2,4 ziet er dus wel degelijk anders uit dan een 2,5. Thanks!
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”