Kitterige turboslang

Plaats reactie
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Ik had, pas geleden, een "ecm 6806 - Turbo pressure too low" storingscode. Ik ben begonnen met het controleren van slangen van/naar de turbo, intercooler, gasklephuis, tcv, enz. Daarbij viel één ding op:

Op de aanvoerslang van de intercooler (dus van over-de-motor-buis naar intercooler) zit iets dat lijkt op kit. Ik kan het spul niet precies thuisbrengen, maar het is niet weg te poetsen.

Vragen:
- Komt het voor dat deze slang met enig goedje gerepareerd wordt?
- Als het geen reparatiespul is, wat kan het dan zijn?

De auto heeft zo'n 230.000km gelopen en aan de slangenklemmen te zien is de slang al een keer losgeweest/vervangen.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21446
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

ehhh ... doe eens een foto?
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Msuidgeest schreef:ehhh ... doe eens een foto?
LOL, ja dat had ik zelf kunnen bedenken. Maar dat gaat nu even niet lukken: mijn lieve vrouw is met de auto weg.
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Dat kitachtige spul is het rubber van de slang zelf dat op een gegeven moment in staat van ontbinding raakt.
Ik heb deze slang en dat korte stukje van buis naar turbo pas geleden ook vervangen.

Je bedoelt deze toch?
Afbeelding
S80 2,5T AUT5 2004
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Frumpy schreef:Dat kitachtige spul is het rubber van de slang zelf dat op een gegeven moment in staat van ontbinding raakt.
Ik heb deze slang en dat korte stukje van buis naar turbo pas geleden ook vervangen.

Je bedoelt deze toch?
Afbeelding
JUIST! :) En zo ziet het er bij mij dus ook uit! Lekte het bij jou? Wat kosten die slangen?
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21446
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

M@rcel, ik heb zo wel een idee wat je bedoelt. Hoe kit eruit ziet weet ik wel maar dit ken ik niet.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Hoi Marcel,

Je kunt kiezen voor de originele slangen bij de dealer (ca. 60 Euro voor de twee) of voor de silicone slangen van IPD (75 Euro).

De IPD slangen zijn via European Tuning verkrijgbaar, er staat wel S60, maar voor de S80 zijn het dezelfde.
http://www.europeantuning.nl/shop/index ... t&Itemid=2

Omdat European Tuning ze toen niet meer op voorraad had, en ik ze toch wel acuut nodig had voor mijn reisje naar Duitsland, heb ik maar voor de dealer slangen gekozen. Die gaan uiteindelijk toch ook weer een tijd mee. En die van IPD schijnen niet altijd een goede pasvorm te hebben, m.a.w. er moet soms nog het nodige aan gerekt en geschaafd worden.

Voor wat betreft de "Low Turbo Pressure" melding zou je forumlid FrankS60 even kunnen contacteren. Volgens mij is hij goed op de hoogte van de Turbo materie.
Of bel de jongens van C&E Turbochargers, Amersfoort, tel 033-4655379. Turbo-experts bij uitstek.
S80 2,5T AUT5 2004
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Dan worden het dus IPD slangen. Mooie blauwe :)
Bedankt voor de tip :)

Ik heb met FrankS60 afgesproken dat ik eerst de voor de hand liggende zaken check/vervang en dat we daarna eventueel een drukmeting uitvoeren.
Wederom: Bedankt voor de tip :)
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Vandaag even gesleuteld. De kunstof buis zag er keurig uit. Beetje vettig, maar geen afzetingen te bespeuren. :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Dat ziet er in ieder geval weer "gezond" uit. :wink:

Nu nog het low pressure verhaal, of is dat niet meer voorgekomen?
S80 2,5T AUT5 2004
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Ik wacht het even af en zal de auto dan weer eens uitlezen.
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Bij mijn wagen zag de slang er ook zo uit. Tijdens een rollenbanksessie bij Fasttech scheurde de slang kapot.

Het zou kunnen zijn dat jouw slang iets gelekt heeft, waardoor je de foutmelding kreeg.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Ziet er netjes uit! :wink: Wat stinken die slangen heh?!
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

FrankS60 schreef:Ziet er netjes uit! :wink: Wat stinken die slangen heh?!
Vies chemisch luchtje, ja.
Plaats reactie

Terug naar “S80”