Wielsloten muurvast

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Gebruikersavatar
Meeus
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 16.06.2010 - 19:57

slotbout verwijderen, mijne S60 had daar ook last van..
Die slotsleutel erop zetten en op die sleutel rammen met de hamer en lichtjes trekken om lost te krijgen. Zo zijn die van mij eraf gekomen en gebleven !
SnoWhite & O.Yaj aKa ";The Juice Is Moose";
Afbeelding
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

zoals eerder ik melden incl foto`s ben ik ook slachtoffer geweest van een banden specialist die 3jaar lang de wissel deed voor mij tot het moment dat ze alle 4 de wielen niet meer los kregen, Volvo garage gaf aan dat ze met een luchtsleutel waren vast gezet, de banden boer heeft de kans gehad als nog los te maken met alle schade vandien, en het lag allemaal volgens hun aan de sloten, nu gebruik ik de Almetea velgen voor de winter en kom nooit meer bij die beunhaas. claimen via de rechtbijstand had weinig zin..
de sloten van moet namelijk nooit met een luchtsleutel vast zetten
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

nauticbluepearl schreef:
Tsja een wielslot en een luchtsleutel is vragen om problemen!
dat is voor het losdraaien wel de manier om er de meeste aandrukkracht op te houden on te voorkomen dat de adaptor zich loswerkt. igg het dunne L vormige wielsleutel van volvo ging niet werken omdat de stapeling van sleutel adaptor bout niet mooi onder druk te houden is.

maar wie heeft of weet een bandenboer met doppen linkse draad?
Nee dat is zeker niet de beste manier. Je kunt er beter gewoon een heel groot wringijzer op zetten en desnoods iemand tegen de kop laten duwen. De slagmoersleutel slaat de adaptor gewoon stuk. De losdraaikracht is zo groot dat de impact van de slagmoersleutel op de adapter randjes wordt los gelaten waardoor deze afscheuren of verbuigen!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

euerw schreef:zoals eerder ik melden incl foto`s ben ik ook slachtoffer geweest van een banden specialist die 3jaar lang de wissel deed voor mij tot het moment dat ze alle 4 de wielen niet meer los kregen, Volvo garage gaf aan dat ze met een luchtsleutel waren vast gezet, de banden boer heeft de kans gehad als nog los te maken met alle schade vandien, en het lag allemaal volgens hun aan de sloten, nu gebruik ik de Almetea velgen voor de winter en kom nooit meer bij die beunhaas. claimen via de rechtbijstand had weinig zin..
de sloten van moet namelijk nooit met een luchtsleutel vast zetten
Mijn bandenboer (autobandenhal, tynaarlo) doet het netjes met een draadloze schroef/boormachine en vervolgens met een momentsleutel. Zoals het hoort. En dan nog: de wielbouten gaan toch muurvast zitten, een paar bouten moesten los met een stuk steigerpijp op de kruissleutel.
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21112
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik wissel zomer/winter nu al een paar jaar zelf, waarbij ik de bouten vast zet op 140nm en ik heb nooit problemen met het los draaien van de bouten.
Ik wissel ook voor familieleden en ook daar nooit problemen met het los draaien van de bouten, ik hanteer gewoon de voorgeschreven waarden voor het aanhaalmoment die je kunt vinden in het instructieboekje.
Als ik zie dat mensen met extra pijpen mijn wielbouten proberen los te draaien, krijg ik neigingen die mij irl een paar jaar brommen kunnen opleveren.
Tis geen vrachtwagen. :wink:
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

En toch gaat het soms muurvast zitten, doe je niks aan.
Dan is een lange pijp erg handig en doeltreffend.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Eerlijk gezegd zijn het waardeloze sloten met die randjes erin.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Mee eens. Ik gebruik ze al jaren niet meer. Eén keer een sleutel kwijt geraakt en sindsdien niet meer. Velgen worden ook niet zo vaak meer gestolen en bovendien zijn ze verzekerd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

die pruldingen zijn nog duur ook!
nauticbluepearl
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 28.09.2004 - 11:38

@ Ramon&Ramon: heb jij doppen met linkse draad?

wel eens gezien? kan ik erop rekenen dat een bandenboer ze heeft?
Zal ik ze zelf bij de importeur moeten bestellen?

http://shop.rodac.com/webshop/artikelde ... ,GS30,SM20

http://www.halfords.com/webapp/wcs/stor ... yId_165469

http://www.brandsport.com/ctam-a147.html
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Een beetje bandenboer heeft wel deze doppen, maar als je de originele Volvo velgen en wielsloten (met ring) hebt zal dat niet gaan werken. Er is tussen moer en gat te weinig ruimte om de dop er overheen te krijgen, en bovendien zorgt die ring er voor dat de dop doordraait.
S80 2,5T AUT5 2004
Gebruikersavatar
iksee90
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26.12.2009 - 20:23
Locatie: Noord Holland

Het enige wat goed is aan de sloten is waarvoor ze gemaakt zijn. Ze zijn niet te stelen. Met die speciale doppen gaat het ook niet lukken want die werken alleen bij wielbouten/moeren van normaal staal. Die van Volvo zijn gehard, waardoor het snij-effect van de "speciale snijdop" niet opgaat. En de ruimte tussen de dop en velg is te klein.
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

diesel01 schreef: Als ik zie dat mensen met extra pijpen mijn wielbouten proberen los te draaien, krijg ik neigingen die mij irl een paar jaar brommen kunnen opleveren.
Tis geen vrachtwagen. :wink:
Als het vast zit moet het toch los, wil je het moment vergroten moet je of meer kracht uitoefenen of de hefboom groter maken. Wat is daar mis mee ?
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
nauticbluepearl
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 28.09.2004 - 11:38

Er is tussen moer en gat te weinig ruimte om de dop er overheen te krijgen, en bovendien zorgt die ring er voor dat de dop doordraait.
Ok de ruimte is tricky. Ik heb gelukkig geen meedraaiende buitenring,dat scheelt
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Wat ook kan (uit eigen ervaring) is een grote dop met ribbels (dus geen 8 kantige) over de slotbout heen rammen. Dus dop over de bout en met een hamer zorgen dat je deze recht over de bout heen krijgt en dan met beleid de bout losdraaien.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

En als je ze beschadigt, ik heb hier nog wel een gebruikt setje liggen voor weinig :)
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21112
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

piotrV70 schreef:
diesel01 schreef: Als ik zie dat mensen met extra pijpen mijn wielbouten proberen los te draaien, krijg ik neigingen die mij irl een paar jaar brommen kunnen opleveren.
Tis geen vrachtwagen. :wink:
Als het vast zit moet het toch los, wil je het moment vergroten moet je of meer kracht uitoefenen of de hefboom groter maken. Wat is daar mis mee ?
Er is met het vast zetten al wat verkeerd gegaan, ik hoef overigens nooit met extra momentum mijn velgen los te halen.
Maar ik ben dan ook geen techneut :wink:
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
chrisje
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 12.05.2008 - 12:35
Locatie: Tilburg

Wat ook wel eens wil helpen, is een beetje vaseline aan de wielbouten (conische zijde) doen.
Ze gaan namelijk vast zitten door oxydatie van de LMV.

En ik doe zelf altijd een beetje kopervet op het schroefdraad, dan draaien ze makkelijker los en vast, en uitraard na trekken met een momentsleutel
Gebruikersavatar
iksee90
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26.12.2009 - 20:23
Locatie: Noord Holland

[quote="chrisje"]Wat ook wel eens wil helpen, is een beetje vaseline aan de wielbouten (conische zijde) doen.
[/quote]

Een wielbout (met name het conische vlak) zet zich vast op basis van wrijving van de contactvlakken. Als je deze vlakken in gaat vetten moet je ze vaster aandraaien totdat de momentsleutel aan zijn moment komt. Dus de schroefdraad krijgt meer te verduren.
Dus gewoon schone contaktvlakken, ZONDER VET!!!
nauticbluepearl
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 28.09.2004 - 11:38

Nee dat is zeker niet de beste manier. Je kunt er beter gewoon een heel groot wringijzer op zetten en desnoods iemand tegen de kop laten duwen. De slagmoersleutel slaat de adaptor gewoon stuk. De losdraaikracht is zo groot dat de impact van de slagmoersleutel op de adapter randjes wordt los gelaten waardoor deze afscheuren of verbuigen!
update: omdat doppen met linkse draad blijkbaar toch zo exotisch zijn dat ik ze niet bij een brezan of gereedschapwinkel kan kopen ga ik toch maar de officiele weg bewandelen. Ik heb een nieuwe apaptor besteld bij mcguard klantenservice. Die zal ik dan volgens geciteerd recept gaan inzetten. en hopelijk wel heel houden.
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”