slotbout verwijderen, mijne S60 had daar ook last van..
Die slotsleutel erop zetten en op die sleutel rammen met de hamer en lichtjes trekken om lost te krijgen. Zo zijn die van mij eraf gekomen en gebleven !
Wielsloten muurvast
- euerw
- 5th Gear member
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
- Locatie: Ede
zoals eerder ik melden incl foto`s ben ik ook slachtoffer geweest van een banden specialist die 3jaar lang de wissel deed voor mij tot het moment dat ze alle 4 de wielen niet meer los kregen, Volvo garage gaf aan dat ze met een luchtsleutel waren vast gezet, de banden boer heeft de kans gehad als nog los te maken met alle schade vandien, en het lag allemaal volgens hun aan de sloten, nu gebruik ik de Almetea velgen voor de winter en kom nooit meer bij die beunhaas. claimen via de rechtbijstand had weinig zin..
de sloten van moet namelijk nooit met een luchtsleutel vast zetten
de sloten van moet namelijk nooit met een luchtsleutel vast zetten
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Nee dat is zeker niet de beste manier. Je kunt er beter gewoon een heel groot wringijzer op zetten en desnoods iemand tegen de kop laten duwen. De slagmoersleutel slaat de adaptor gewoon stuk. De losdraaikracht is zo groot dat de impact van de slagmoersleutel op de adapter randjes wordt los gelaten waardoor deze afscheuren of verbuigen!nauticbluepearl schreef:dat is voor het losdraaien wel de manier om er de meeste aandrukkracht op te houden on te voorkomen dat de adaptor zich loswerkt. igg het dunne L vormige wielsleutel van volvo ging niet werken omdat de stapeling van sleutel adaptor bout niet mooi onder druk te houden is.Tsja een wielslot en een luchtsleutel is vragen om problemen!
maar wie heeft of weet een bandenboer met doppen linkse draad?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
Mijn bandenboer (autobandenhal, tynaarlo) doet het netjes met een draadloze schroef/boormachine en vervolgens met een momentsleutel. Zoals het hoort. En dan nog: de wielbouten gaan toch muurvast zitten, een paar bouten moesten los met een stuk steigerpijp op de kruissleutel.euerw schreef:zoals eerder ik melden incl foto`s ben ik ook slachtoffer geweest van een banden specialist die 3jaar lang de wissel deed voor mij tot het moment dat ze alle 4 de wielen niet meer los kregen, Volvo garage gaf aan dat ze met een luchtsleutel waren vast gezet, de banden boer heeft de kans gehad als nog los te maken met alle schade vandien, en het lag allemaal volgens hun aan de sloten, nu gebruik ik de Almetea velgen voor de winter en kom nooit meer bij die beunhaas. claimen via de rechtbijstand had weinig zin..
de sloten van moet namelijk nooit met een luchtsleutel vast zetten
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21115
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik wissel zomer/winter nu al een paar jaar zelf, waarbij ik de bouten vast zet op 140nm en ik heb nooit problemen met het los draaien van de bouten.
Ik wissel ook voor familieleden en ook daar nooit problemen met het los draaien van de bouten, ik hanteer gewoon de voorgeschreven waarden voor het aanhaalmoment die je kunt vinden in het instructieboekje.
Als ik zie dat mensen met extra pijpen mijn wielbouten proberen los te draaien, krijg ik neigingen die mij irl een paar jaar brommen kunnen opleveren.
Tis geen vrachtwagen.
Ik wissel ook voor familieleden en ook daar nooit problemen met het los draaien van de bouten, ik hanteer gewoon de voorgeschreven waarden voor het aanhaalmoment die je kunt vinden in het instructieboekje.
Als ik zie dat mensen met extra pijpen mijn wielbouten proberen los te draaien, krijg ik neigingen die mij irl een paar jaar brommen kunnen opleveren.
Tis geen vrachtwagen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Eerlijk gezegd zijn het waardeloze sloten met die randjes erin.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Mee eens. Ik gebruik ze al jaren niet meer. Eén keer een sleutel kwijt geraakt en sindsdien niet meer. Velgen worden ook niet zo vaak meer gestolen en bovendien zijn ze verzekerd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
die pruldingen zijn nog duur ook!
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 28.09.2004 - 11:38
@ Ramon&Ramon: heb jij doppen met linkse draad?
wel eens gezien? kan ik erop rekenen dat een bandenboer ze heeft?
Zal ik ze zelf bij de importeur moeten bestellen?
http://shop.rodac.com/webshop/artikelde ... ,GS30,SM20
http://www.halfords.com/webapp/wcs/stor ... yId_165469
http://www.brandsport.com/ctam-a147.html

wel eens gezien? kan ik erop rekenen dat een bandenboer ze heeft?
Zal ik ze zelf bij de importeur moeten bestellen?
http://shop.rodac.com/webshop/artikelde ... ,GS30,SM20
http://www.halfords.com/webapp/wcs/stor ... yId_165469
http://www.brandsport.com/ctam-a147.html

- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Een beetje bandenboer heeft wel deze doppen, maar als je de originele Volvo velgen en wielsloten (met ring) hebt zal dat niet gaan werken. Er is tussen moer en gat te weinig ruimte om de dop er overheen te krijgen, en bovendien zorgt die ring er voor dat de dop doordraait.
S80 2,5T AUT5 2004
- iksee90
- 3rd Gear member
- Berichten: 262
- Lid geworden op: 26.12.2009 - 20:23
- Locatie: Noord Holland
Het enige wat goed is aan de sloten is waarvoor ze gemaakt zijn. Ze zijn niet te stelen. Met die speciale doppen gaat het ook niet lukken want die werken alleen bij wielbouten/moeren van normaal staal. Die van Volvo zijn gehard, waardoor het snij-effect van de "speciale snijdop" niet opgaat. En de ruimte tussen de dop en velg is te klein.
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
Als het vast zit moet het toch los, wil je het moment vergroten moet je of meer kracht uitoefenen of de hefboom groter maken. Wat is daar mis mee ?diesel01 schreef: Als ik zie dat mensen met extra pijpen mijn wielbouten proberen los te draaien, krijg ik neigingen die mij irl een paar jaar brommen kunnen opleveren.
Tis geen vrachtwagen.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 28.09.2004 - 11:38
Ok de ruimte is tricky. Ik heb gelukkig geen meedraaiende buitenring,dat scheeltEr is tussen moer en gat te weinig ruimte om de dop er overheen te krijgen, en bovendien zorgt die ring er voor dat de dop doordraait.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Wat ook kan (uit eigen ervaring) is een grote dop met ribbels (dus geen 8 kantige) over de slotbout heen rammen. Dus dop over de bout en met een hamer zorgen dat je deze recht over de bout heen krijgt en dan met beleid de bout losdraaien.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21115
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Er is met het vast zetten al wat verkeerd gegaan, ik hoef overigens nooit met extra momentum mijn velgen los te halen.piotrV70 schreef:Als het vast zit moet het toch los, wil je het moment vergroten moet je of meer kracht uitoefenen of de hefboom groter maken. Wat is daar mis mee ?diesel01 schreef: Als ik zie dat mensen met extra pijpen mijn wielbouten proberen los te draaien, krijg ik neigingen die mij irl een paar jaar brommen kunnen opleveren.
Tis geen vrachtwagen.
Maar ik ben dan ook geen techneut
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- chrisje
- 3rd Gear member
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 12.05.2008 - 12:35
- Locatie: Tilburg
Wat ook wel eens wil helpen, is een beetje vaseline aan de wielbouten (conische zijde) doen.
Ze gaan namelijk vast zitten door oxydatie van de LMV.
En ik doe zelf altijd een beetje kopervet op het schroefdraad, dan draaien ze makkelijker los en vast, en uitraard na trekken met een momentsleutel
Ze gaan namelijk vast zitten door oxydatie van de LMV.
En ik doe zelf altijd een beetje kopervet op het schroefdraad, dan draaien ze makkelijker los en vast, en uitraard na trekken met een momentsleutel
- iksee90
- 3rd Gear member
- Berichten: 262
- Lid geworden op: 26.12.2009 - 20:23
- Locatie: Noord Holland
[quote="chrisje"]Wat ook wel eens wil helpen, is een beetje vaseline aan de wielbouten (conische zijde) doen.
[/quote]
Een wielbout (met name het conische vlak) zet zich vast op basis van wrijving van de contactvlakken. Als je deze vlakken in gaat vetten moet je ze vaster aandraaien totdat de momentsleutel aan zijn moment komt. Dus de schroefdraad krijgt meer te verduren.
Dus gewoon schone contaktvlakken, ZONDER VET!!!
[/quote]
Een wielbout (met name het conische vlak) zet zich vast op basis van wrijving van de contactvlakken. Als je deze vlakken in gaat vetten moet je ze vaster aandraaien totdat de momentsleutel aan zijn moment komt. Dus de schroefdraad krijgt meer te verduren.
Dus gewoon schone contaktvlakken, ZONDER VET!!!
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 28.09.2004 - 11:38
update: omdat doppen met linkse draad blijkbaar toch zo exotisch zijn dat ik ze niet bij een brezan of gereedschapwinkel kan kopen ga ik toch maar de officiele weg bewandelen. Ik heb een nieuwe apaptor besteld bij mcguard klantenservice. Die zal ik dan volgens geciteerd recept gaan inzetten. en hopelijk wel heel houden.Nee dat is zeker niet de beste manier. Je kunt er beter gewoon een heel groot wringijzer op zetten en desnoods iemand tegen de kop laten duwen. De slagmoersleutel slaat de adaptor gewoon stuk. De losdraaikracht is zo groot dat de impact van de slagmoersleutel op de adapter randjes wordt los gelaten waardoor deze afscheuren of verbuigen!