XC70 en V70 voor- en nadelen t.o.v. elkaar

Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

De omstandigheden spelen ook een rol natuurlijk... rijdt je slechts over "Heeren wegen" dan is zo'n V70 natuurlijk prima. Maar als je geregeld de stoep op MOET om te parkeren, of door een bak blubber MOET om de doorgaande weg te nemen, of een bergweg neemt die net niet op de kaart staat, of als je iemand uit de shit wilt trekken, of sowieso slechte wegen met gaten, kuilen en dooie honden hebt...en ga zo maar even door... dán is de XC70 D5 VOR véruit in het voordeel :lol: :twisted:
In NL moet je de "ellende" :-) opzoeken, hier is het geheel anders. De rottigheid begint meteen vóór de deur.
Mijn vorige was een XC70 II (de "ouwe" zwarte van Ben), de huidige is een XC70 III én de volgende wordt een XC70 IV....als die mogelijk ooit nog eens van de band rolt. Maar wél Ocean Race én ietwat getuned natuurlijk... :-D
XC70 D5 2009 Ocean Race
Gebruikersavatar
martinuz
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 12.01.2010 - 17:25
Locatie: Brussel

Nu heb ik geen structurele ervaring met een V70,heb hem lang overwogen, maar het dagelijks genot van een 2005 XC70 D5 185 pk op lange stukken en vooral nu met de sneeuw, geen twijfel meer, 100 % XC.
Gebruikersavatar
toinev70
2nd Gear member
Berichten: 105
Lid geworden op: 07.11.2006 - 15:33
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Ik had de V70 D5 AWD en wilde eigenlijk een XC70, maar koos voor de V70 vanwege de 'sportstoelen'. Dat geeft toch ff wat meer steun en bij de XC miste ik dat echt. Zeker als je eens een kostuumbroek aanhad en de bocht wat sportief nam, plakte je tegen de binnenkant van de deur. Dus V rules :razz:
Gebruikersavatar
Dzil
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 16.02.2010 - 20:40
Locatie: Tilburg

Battlecruiser schreef:
diesel01 schreef:Zie mijn onderschrift :D .
Ik zou gaan voor een V70, tenzij je regelmatig in landen vertoeft waar je de AWD nodig zou kunnen hebben.
Zoals in Nederland, waar men traag is met strooien.

Vandaag in de sneeuw was de XC70 duidelijk de beste keuze: die blijft goed rechtuit rijden, vooral als je gas bij geeft i.t.t. FWd.

Op andere momenten toch ook maar een XC70:
---hoger zitten, dus meer overzicht
---knotsgrote spiegels, veel groter dan van de V70, dus nóg meer zicht
---dikke ongespoten bumpers; stoer, maar vooral praktisch op parkeer terreinen waar veel winkelende vrouwen komen.....
---Een Summum heeft standaard een standkachel en dat is in de winter zo'n fijn ding.
---roofrails zijn standaard aanwezig, ook altijd makkelijk
---en in de bagageruimte zit niet zo'n iel bagageschermpje, maar een stevig traliewerk, waar de zwaarste kasten zelfs niet doorheen kunnen denderen.
---bij een XC70 is het lelijk om grote velgen te nemen, dus de banden zijn vanzelf een flink stuk dikker (ballonbanden) en die zijn toch zo praktisch: nooit stoeprandschade.
---en natuurlijk heeft Nederland ook heel wat aardige onverharde landweggetjes, waar je lekker hard overheen kan scheuren met je 20 cm bodemvrijheid. En die 20cm heeft een V70 AWD lekker niet.
---verkeersdrempels zijn een lachertje voor een XC70: meestal hoef ik niet in te houden en een V70 AWD wél.
---wil je onderweg keren in smalle straatjes of gewoon een keertje gek doen? Met een XC70 ros je zó over alle stoepranden en middenbermen heen. Doet een V70 AWD ook niet zo lekker.
---nooit meer die vervelende voorwiel-wielspin bij het stoplicht: de achterbandjes duwen gezellig mee.
Heeft de XC70 Summum standaard een standkachel..? De mijne helaas niet, maar zou het wel graag nog achteraf willen laten inbouwen maar ben bang dat dit een erg dure aangelegenheid wordt.
XC70 D5 AWD GT Summum, MY08, 'Willow Green'
VW PASSAT TDI V6 Syncro Aut. 2000
AUDI A3 1.9D Aut. 2000
Gebruikersavatar
Max
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
Locatie: Leusden

Bart schreef:Naast dat het die prachtige Ocean Race-uitvoering betreft, zijn de voordelen in mijn optiek:

- Stoerdere uitstraling
- Iets hoger zitten, draagt bij aan dat fijne "king of the road" gevoel.
- Niet eens onzuinig (laatste tank: 1 op 14)
- Kan perceptie zijn, maar draaicirkel lijkt kleiner dan die van de V70
Sluit ik mij volledig bij aan, dus XC70 D5 Geartronic
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Een Summum had std geen standkachel, zijn voorganger de Prestige had die wel
Volvo for life
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

Enkele honderden kilometers over besneeuwde secundaire wegen en bergpassen hebben mijn mening enorm versterkt. Ongelofelijk wat een wagen.... XC70
XC70 D5 2009 Ocean Race
Gebruikersavatar
abbabak1
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
Locatie: bergneustadt

Ik ben geen fan van de GT vanwege de vele bochten hier. Verder heuvels...4 maanden gladheid en bospaden en een flinke tuin.

Kortom XC70 D5 manual, waar niet geruimd is trek ik de ijsblokken uit de straat :)
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Ik blijf het jammer vinden dat het vorig model XC70 niet met sportstoelen te leveren is geweest. Zou voor mij bijna een reden zijn om geen XC te nemen of om te kijken dat er een ander interieur in gaat. Ik rij bij regelmaat in de XC van mijn vader en mis dan de steun. Wat wel lekker is is het wat hogere zitten.

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
ivoandriessen
5th Gear member
Berichten: 1212
Lid geworden op: 15.04.2007 - 21:04
Locatie: Numansdorp

Ik mis in mijn auto, zonder sportstoelen (comfortline....), voornoemde stoelen ook al, dus voor mij ook een XC70 D5 185pk GT.

Voordeel lijkt me de AWD en de hoge zit/instap. Bij de laatste zwangerschap van mijn vrouw was ze verre van te sprekken over de lage instap met haar bagage.....
Afbeelding

XC90 T8 Inscription MY2017 2022-
V60 PIH D6 Summum MY2014 2018-2022
XC90 D5 Summum MY2006 2015-2018
V70 D5 Summum aut MY2003 2009-2015
Gebruikersavatar
Dieselross
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 30.11.2006 - 20:17
Locatie: Zwolle

De V70 van mijn zus glijdt met dit weer alle kanten op (met haar zomerbanden)....
En de XC70 (met Michelin Alpin winterbanden) ploegt zich werkelijk door de sneeuw!
XC90 T6 Inscription 2018 115.000 km
XC90 3.2 Sport 2007 270.000 km
850 2.5 20v 1994
850 T-5 automaat 1995
S70 2.0 LPG automaat 1997 410.000 km
V70 2.5D automaat luxery-line 1999
XC70 D5 AWD geartronic, Inscription, Prestige/Mobility Line, zwart 2004, 500.000 km
Volvo V70 2.5 Automaat 2005
Ford S-Max 2.5T 2008 265.000 km
Gebruikersavatar
Pritchard
5th Gear member
Berichten: 1287
Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
Locatie: Gent

Dieselross schreef:De V70 van mijn zus glijdt met dit weer alle kanten op (met haar zomerbanden)....
En de XC70 (met Michelin Alpin winterbanden) ploegt zich werkelijk door de sneeuw!
En als je de V70 nu wel eens wintersloffen geeft...
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
Bredebeier
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 19.12.2010 - 21:58
Contacteer:

Begonnen met een V70 D5 uit 2005 ; 150.000 mee gereden

Toen een Xc70 uit 2008; 80000 mee gereden

Weggedaan ivm trage bak en afstandelijk gevoel bij rijden;was er niet blij mee...

Nu prive een XC 2.5T van voor 2008,rijdt heerlijk! lekkerder dan de V70 van 2005 :)

Zakelijk ben ik C70 gaan rijden , is wat sportiever en stugger.

Ik zou voor een XC70 gaan,maar wel van de 1-na laatste serie.......
Bredebeier
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 19.12.2010 - 21:58
Contacteer:

Pritchard schreef:
Dieselross schreef:De V70 van mijn zus glijdt met dit weer alle kanten op (met haar zomerbanden)....
En de XC70 (met Michelin Alpin winterbanden) ploegt zich werkelijk door de sneeuw!
En als je de V70 nu wel eens wintersloffen geeft...
precies, zelfs de xc70 knapt enorm op in dit weer met echte sneeuwbanden!
Gebruikersavatar
BartS
4th Gear member
Berichten: 627
Lid geworden op: 06.04.2008 - 10:42

Bekend met V70 T5 (2000) en XC70 D5 163pk (2005), en als ik eerlijk ben: de XC70. Heerlijk comfortabele en veilige snelwegcruiser/reisauto, minder happy in bochten. Maar daar maal ik niet echt om. De T5 was echter ook niet echt een held in bochten.
Volvo V70 T5 Geartronic full options (2000)
XC70 D5 Geartronic Momentum (2005)
V70 2.5T Geartronic Momentum, Winter Line, Mobility Line, Security Line, Active Driving Line, Four-C, Canicula velgen, Rica-update (2007, MY 2008)
XC70 2.5T Geartronic Summum, o.a. Mobility Line (MY 2005)

V50 2.0 Edition I, Mobility Line (MY 2009)
V60 T4F Powershift Kinetic, o.a. Business Pack Pro, schuif-/kanteldak, stoelverwarming (MY 2012)
Gebruikersavatar
Dieselaar
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 25.06.2007 - 19:01

de hoge zit is prettiger als je veel kilometers maakt omdat je een beter uitzicht op verkeer hebt, en je de hogere brandstofkosten voor lief neemt, maar de lagere V70 is weer prettiger met bochten omdat de wegligging door lager zwaartepunt iets minder overhelt en daardoor wat rustiger rijdt. Heeft mat rijsnelheid te maken maar beiden zijn geen snelheidsduivels

V70 D5 geartronic summum 2006
Saab 9-3 1.9TiD

Afbeelding
lvisser
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 26.10.2008 - 16:36

Heren XC rijders,

Aansluitend op deze vraag: Als ik ga voor een XC70 welk jaar moet ik dan niet hebben (bijv Visco versus Haldex) of juist wél hebben.
Zie ook het probleem met de aandrijving naar de achteras die bij de jaren 03-04-05(??) nogal wat problemen geeft.
Bestedingsgedachte tussen de 25k en 30k.
Waar moet ik specifiek aan denken.
Ik ga voor een Summum uitvoering maar zijn er ook aparte series geweest die dat niveau evenaren (vrgl Ocean Race)

Gaarne jullie reactie.

Laurens Visser.
V50 2.4i 2005 Geartronic Summum Communication Line High
Gebruikersavatar
abbabak1
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
Locatie: bergneustadt

Men zegt de haldex, electronisch vanaf MY2003.

Verder is het XC probleem een mof die betaalbaar te vervangen is en ervoor zorgt dat de dure delen niet kapot gaan. Andere reparaties aan de aandrijving XC zullen duur maar niet standaard

Ik geloof dat de termen Summum e.d. vanaf MY05 bestaan. Dan zijn er ook nog een aantal lines.... Mijn accesoires zitten elkaar soms in de weg (telefoonhoorn op het muntbakje) en soms is het een nodig om het andere te compenseren (Mafiaramen gaat niet zonder PDC)
Ik heb ook een TV die niet bruikbaar is, RTI die vergeleken met Tomtom op mijn telefoon maar matig werkt en geen mogelijkheid goedkoop mijn smartphone/muziek aan te sluiten...
Ik heb voor deze opties geen € extra betaald maar ik had deels ook zonder gekund...maar het rijden, handsfree, radio en de begeleiding van de RTI zijn fenomenaal....

Voor de wegligging is het fijn een FourC te hebben. Voor het verbruik/levensduur van een diesel schijnt de 163pk weer beter dan de 185pk...

Dit is dus geen antwoord/oplossing maar mijn ervaring tot op heden.
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
lvisser
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 26.10.2008 - 16:36

Abbakak,

Helder en duidelijk.
Gezien plaatsnaam en vlaggetje ga ik er van uit dat je een Duitse versie rijdt??
Bedankt,
Groet laurens.
V50 2.4i 2005 Geartronic Summum Communication Line High
lvisser
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 26.10.2008 - 16:36

Sorry voor het verkeerd spellen van je naam.........
V50 2.4i 2005 Geartronic Summum Communication Line High
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”