Onderhoud S80: Speciaal gereedschap?

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Ik heb besloten om zelf het onderhoud te gaan doen aan mijn S80 (B5254T2).

Welk speciaal gereedschap is nodig? Deze weet ik al:

- Oliefiltersleutel, waar kan ik die het beste halen?
tuurtje
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 20.12.2010 - 20:31

http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... width=1176

Hier een overzicht van de meest voorkomende gereedschappen..
btw een oliefolter kun je ook met een grote waterpomptang doen toch ?

Overigens doe ik het meeste onderhoud ook zelf.. Scheelt aanzienlijk en tja een stukje hobby
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24567
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

De nieuwere modellen hebben een soort inlegfilter in een kunststof huisje. Daar heb je deze sleutel voor nodig. Met de waterpomptang knijp je 'm aan bonken

Afbeelding
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
tuurtje
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 20.12.2010 - 20:31

hehe.. oke, de techniek staat voor niets merk ik wel..

De vraag is wat je allemaal zelf wil doen, want er is voor elk klusje wel een speciaal stuk gereedschap..
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

oliefiltersleutel Midlock 1751: € 7,10 incl. btw bij de lokale Autoquick, dus geen verzendkosten :)

Nog meer speciaal gereedschap? Regulier gereedschap heb ik wel.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20917
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Mijn ervaring is dat je met passende steek- of ringsleutels die nog redelijk nieuw zijn, een heel eind kunt komen. Ook een Engelse sleutel, baco toch?, gaat het goed komen. Een goede doppenset met eventueel Engelse maten is ook handig.
Probeer ieder geval niet alles met een tang los en vast te maken want dan gaat er een hoop kapot.
Heb je VADIS of beschikking over VIDA? Daar staat redelijk helder omschreven hoe en wat te doen met onderhoud.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Jongens, jongens, ik heb het normale gereedschap (steek-, ring-, pijp- en inbussleutels. doppenset, torx, momentsleutel, krik en assteunen. Combinatie-, waterpomp-, grip- en een heleboel andere tangen. Schroevendraaiers in alle maten en vormen en weetikveelwatnogmeer). :) :)

Het gaat echt om speciaal gereedschap voor een normale onderhoudsbeurt (zoals dus die oliefiltersleutel).
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Samen met die oliefilterdop heb je voldoende in huis om het onderhoud aan je S80 te doen.
Check nog wel even of je de juiste bougie-dop hebt.
Oh ja, en zo'n grijpertje of magneetje is ook wel handig als boutjes of moeren op de meest onhandige plekken in het vooronder terechtkomen.
S80 2,5T AUT5 2004
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Msuidgeest schreef:Een goede doppenset met eventueel Engelse maten is ook handig.
Waar heb je dat in godsnaam voor nodig :sex:
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

In principe zijn onze auto's met heel weinig speciaal gereedschap te onderhouden. Zelfs voor een distributie wissel van een benzine motor heb je geen bijzonder gereedschap nodig.
Wat misschien nog handig is een remnippel sleutel. Dat is zo'n half open ringsleutel om de nippel van de remklauw los te draaien voor verversen/ontluchten. Ik dacht 12 of 13mm. Het ontlucht gereedschap zelf kan ook geen kwaad. Dat is zelf te fabriceren met een dop voor het oliereservoir en een luchtslangetje eraan.
En een luchtsleutel is ook wel handig voor lastige bouten en moeren.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

bougiesleutel heb ik.
telescopisch magneetje heb ik.

Engelse doppen lijkt me inderdaad niet nodig voor een wagen uit een metrisch land.

remnippel sleutel ken ik niet, ga ik naar op zoek. Ontluchtingsset idem.

luchtsleutel gaat er niet komen ;)

Heren (dames ook), mijn dank is groot :)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

edraket schreef:In principe zijn onze auto's met heel weinig speciaal gereedschap te onderhouden. Zelfs voor een distributie wissel van een benzine motor heb je geen bijzonder gereedschap nodig.
Wat misschien nog handig is een remnippel sleutel. Dat is zo'n half open ringsleutel om de nippel van de remklauw los te draaien voor verversen/ontluchten. Ik dacht 12 of 13mm. Het ontlucht gereedschap zelf kan ook geen kwaad. Dat is zelf te fabriceren met een dop voor het oliereservoir en een luchtslangetje eraan.
En een luchtsleutel is ook wel handig voor lastige bouten en moeren.
Als je de distributieriem wissel op de juiste manier wil doen,heb je dus echt speciaal gereedschap nodig om de nokkenassen op tijd te zetten enz.
Dat gebruikt bijna niemand,dat weet ik wel,maar zo hoort het eigenlijk wel.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Als je de nokkenas tandwielen niet los haalt kun je alleen een tand verkeerd zitten en dat zie je echt wel! Dus de riem er op de normale manier op is toch prima? Waarvoor zou je dan nog de nokkenassen moeten blokkeren?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Bij een oud type is dat vaak geen probleem,maar bij variabele nokkenassen gaat het nog wel is fout.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dat zie je hier nog wel is voorbij komen,het storingslampje gaat branden na een riemwissel of de waterpomp loopt in de soep,nokkenas versteller functioneerd niet goed meer enz enz..
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ja dan is het inderdaad een ander verhaal, helemaal gelijk. Ik denk dat MArcel ook een nokkenas verstelling heeft.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Distributieriem vervanging is nog 80.000km weg. Tegen die tijd ga ik me erin verdiepen. Zelf doen is dan wel het doel, maar ik moet er voldoende vertrouwen in hebben. :)
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”