Ik heb besloten om zelf het onderhoud te gaan doen aan mijn S80 (B5254T2).
Welk speciaal gereedschap is nodig? Deze weet ik al:
- Oliefiltersleutel, waar kan ik die het beste halen?
Onderhoud S80: Speciaal gereedschap?
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 20:31
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... width=1176
Hier een overzicht van de meest voorkomende gereedschappen..
btw een oliefolter kun je ook met een grote waterpomptang doen toch ?
Overigens doe ik het meeste onderhoud ook zelf.. Scheelt aanzienlijk en tja een stukje hobby
Hier een overzicht van de meest voorkomende gereedschappen..
btw een oliefolter kun je ook met een grote waterpomptang doen toch ?
Overigens doe ik het meeste onderhoud ook zelf.. Scheelt aanzienlijk en tja een stukje hobby
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24567
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
De nieuwere modellen hebben een soort inlegfilter in een kunststof huisje. Daar heb je deze sleutel voor nodig. Met de waterpomptang knijp je 'm aan bonken

Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20917
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Mijn ervaring is dat je met passende steek- of ringsleutels die nog redelijk nieuw zijn, een heel eind kunt komen. Ook een Engelse sleutel, baco toch?, gaat het goed komen. Een goede doppenset met eventueel Engelse maten is ook handig.
Probeer ieder geval niet alles met een tang los en vast te maken want dan gaat er een hoop kapot.
Heb je VADIS of beschikking over VIDA? Daar staat redelijk helder omschreven hoe en wat te doen met onderhoud.
Probeer ieder geval niet alles met een tang los en vast te maken want dan gaat er een hoop kapot.
Heb je VADIS of beschikking over VIDA? Daar staat redelijk helder omschreven hoe en wat te doen met onderhoud.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Jongens, jongens, ik heb het normale gereedschap (steek-, ring-, pijp- en inbussleutels. doppenset, torx, momentsleutel, krik en assteunen. Combinatie-, waterpomp-, grip- en een heleboel andere tangen. Schroevendraaiers in alle maten en vormen en weetikveelwatnogmeer).

Het gaat echt om speciaal gereedschap voor een normale onderhoudsbeurt (zoals dus die oliefiltersleutel).


Het gaat echt om speciaal gereedschap voor een normale onderhoudsbeurt (zoals dus die oliefiltersleutel).
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Samen met die oliefilterdop heb je voldoende in huis om het onderhoud aan je S80 te doen.
Check nog wel even of je de juiste bougie-dop hebt.
Oh ja, en zo'n grijpertje of magneetje is ook wel handig als boutjes of moeren op de meest onhandige plekken in het vooronder terechtkomen.
Check nog wel even of je de juiste bougie-dop hebt.
Oh ja, en zo'n grijpertje of magneetje is ook wel handig als boutjes of moeren op de meest onhandige plekken in het vooronder terechtkomen.
S80 2,5T AUT5 2004
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Waar heb je dat in godsnaam voor nodig :sex:Msuidgeest schreef:Een goede doppenset met eventueel Engelse maten is ook handig.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
In principe zijn onze auto's met heel weinig speciaal gereedschap te onderhouden. Zelfs voor een distributie wissel van een benzine motor heb je geen bijzonder gereedschap nodig.
Wat misschien nog handig is een remnippel sleutel. Dat is zo'n half open ringsleutel om de nippel van de remklauw los te draaien voor verversen/ontluchten. Ik dacht 12 of 13mm. Het ontlucht gereedschap zelf kan ook geen kwaad. Dat is zelf te fabriceren met een dop voor het oliereservoir en een luchtslangetje eraan.
En een luchtsleutel is ook wel handig voor lastige bouten en moeren.
Wat misschien nog handig is een remnippel sleutel. Dat is zo'n half open ringsleutel om de nippel van de remklauw los te draaien voor verversen/ontluchten. Ik dacht 12 of 13mm. Het ontlucht gereedschap zelf kan ook geen kwaad. Dat is zelf te fabriceren met een dop voor het oliereservoir en een luchtslangetje eraan.
En een luchtsleutel is ook wel handig voor lastige bouten en moeren.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
bougiesleutel heb ik.
telescopisch magneetje heb ik.
Engelse doppen lijkt me inderdaad niet nodig voor een wagen uit een metrisch land.
remnippel sleutel ken ik niet, ga ik naar op zoek. Ontluchtingsset idem.
luchtsleutel gaat er niet komen
Heren (dames ook), mijn dank is groot
telescopisch magneetje heb ik.
Engelse doppen lijkt me inderdaad niet nodig voor een wagen uit een metrisch land.
remnippel sleutel ken ik niet, ga ik naar op zoek. Ontluchtingsset idem.
luchtsleutel gaat er niet komen

Heren (dames ook), mijn dank is groot

-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Als je de distributieriem wissel op de juiste manier wil doen,heb je dus echt speciaal gereedschap nodig om de nokkenassen op tijd te zetten enz.edraket schreef:In principe zijn onze auto's met heel weinig speciaal gereedschap te onderhouden. Zelfs voor een distributie wissel van een benzine motor heb je geen bijzonder gereedschap nodig.
Wat misschien nog handig is een remnippel sleutel. Dat is zo'n half open ringsleutel om de nippel van de remklauw los te draaien voor verversen/ontluchten. Ik dacht 12 of 13mm. Het ontlucht gereedschap zelf kan ook geen kwaad. Dat is zelf te fabriceren met een dop voor het oliereservoir en een luchtslangetje eraan.
En een luchtsleutel is ook wel handig voor lastige bouten en moeren.
Dat gebruikt bijna niemand,dat weet ik wel,maar zo hoort het eigenlijk wel.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Als je de nokkenas tandwielen niet los haalt kun je alleen een tand verkeerd zitten en dat zie je echt wel! Dus de riem er op de normale manier op is toch prima? Waarvoor zou je dan nog de nokkenassen moeten blokkeren?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Bij een oud type is dat vaak geen probleem,maar bij variabele nokkenassen gaat het nog wel is fout.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Dat zie je hier nog wel is voorbij komen,het storingslampje gaat branden na een riemwissel of de waterpomp loopt in de soep,nokkenas versteller functioneerd niet goed meer enz enz..
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ja dan is het inderdaad een ander verhaal, helemaal gelijk. Ik denk dat MArcel ook een nokkenas verstelling heeft.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95