Ik lees al een tijdje stilletjes mee op het forum, dit is mijn allereerste berichtje. Ik heb een kleine twee maanden geleden een 440 1.8 uit 1997 gekocht, met 219.000km op de teller. Voorzien van LPG G3 installatie

Nu, zo'n 1300km later begin ik me af te vragen of het verbruik wel in orde is.
Ik weet, door het koude weer van de laatste weken, en ook het rijden op LPG zal ik wel geen 1:15 halen. Maar na 1300km heb ik gemiddeld 8,66km per liter gereden. Dus ook af en toe een stuk minder! Dit moet toch wel wat beter kunnen?
Dieptepunt was 1 : 7,85 over 285km, "record" 1 : 9,25 over 280km. Dat scheelt toch een dikke 60km op een tank...
Omdat ik in verschillende topics lees dat men ook met dit weer wel "makkelijk" 1 : 12 rijdt, maak ik me wat zorgen. Mijn rijstijl is behoorlijk beheerst; ik heb de auto gekocht om me mee te verplaatsen, niet om te racen

Toen ik de auto gekocht had, ben ik langs de garage (Roelfsema in Tynaarlo) geweest om 'm te laten checken. De monteurs daar vertelden me dat de auto in prima staat was, maar wel een kleine beurt kon gebruiken (oliefilter verroest, olie erg donker). Dit is inmiddels dus gebeurd. Ook wisten ze me te vertellen dat de lambda-sonde die gemonteerd was, geen "originele" Volvo/Bosch was. Zou dit iets te maken kunnen hebben met het verbruik? Is het de moeite om, als ik er morgen toch ben (remmerij bijstellen, vorige keer vergeten), te vragen of ze de lambda eens kunnen doormeten?
(Ik heb al eens onder het rijden het lambda-lampje zien branden, maar die ging na een tankstop 50km verder wel uit)
In het onderhoudsboekje is behoorlijk netjes gestempeld, mag ik er dan vanuit gaan dat de kleppen ook gesteld zijn? Is het de moeite (en geld...) waard om de kleppen te laten checken en dan ook te stellen wanneer nodig?
Vast zeer bedankt voor jullie hulp, aan de andere topics op het forum heb ik alvast veel gehad!! Wanneer het weer en mijn tijd het toelaten zal ik de wagen eens een goeie wasbeurt geven en wat nette foto's maken om hier te plaatsen.
Groet!
Reijer.