440 1.8 LPG "onzuinig"

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
reiGr
1st Gear member

Beste leden!

Ik lees al een tijdje stilletjes mee op het forum, dit is mijn allereerste berichtje. Ik heb een kleine twee maanden geleden een 440 1.8 uit 1997 gekocht, met 219.000km op de teller. Voorzien van LPG G3 installatie :)

Nu, zo'n 1300km later begin ik me af te vragen of het verbruik wel in orde is.
Ik weet, door het koude weer van de laatste weken, en ook het rijden op LPG zal ik wel geen 1:15 halen. Maar na 1300km heb ik gemiddeld 8,66km per liter gereden. Dus ook af en toe een stuk minder! Dit moet toch wel wat beter kunnen?

Dieptepunt was 1 : 7,85 over 285km, "record" 1 : 9,25 over 280km. Dat scheelt toch een dikke 60km op een tank...

Omdat ik in verschillende topics lees dat men ook met dit weer wel "makkelijk" 1 : 12 rijdt, maak ik me wat zorgen. Mijn rijstijl is behoorlijk beheerst; ik heb de auto gekocht om me mee te verplaatsen, niet om te racen :D . Winterbanden zijn goed op spanning, en de stukken die ik er mee rij zijn nooit korter dan 30km (voor in de stad pak ik de fiets wel!).

Toen ik de auto gekocht had, ben ik langs de garage (Roelfsema in Tynaarlo) geweest om 'm te laten checken. De monteurs daar vertelden me dat de auto in prima staat was, maar wel een kleine beurt kon gebruiken (oliefilter verroest, olie erg donker). Dit is inmiddels dus gebeurd. Ook wisten ze me te vertellen dat de lambda-sonde die gemonteerd was, geen "originele" Volvo/Bosch was. Zou dit iets te maken kunnen hebben met het verbruik? Is het de moeite om, als ik er morgen toch ben (remmerij bijstellen, vorige keer vergeten), te vragen of ze de lambda eens kunnen doormeten?
(Ik heb al eens onder het rijden het lambda-lampje zien branden, maar die ging na een tankstop 50km verder wel uit)

In het onderhoudsboekje is behoorlijk netjes gestempeld, mag ik er dan vanuit gaan dat de kleppen ook gesteld zijn? Is het de moeite (en geld...) waard om de kleppen te laten checken en dan ook te stellen wanneer nodig?

Vast zeer bedankt voor jullie hulp, aan de andere topics op het forum heb ik alvast veel gehad!! Wanneer het weer en mijn tijd het toelaten zal ik de wagen eens een goeie wasbeurt geven en wat nette foto's maken om hier te plaatsen.

Groet!
Reijer.
Iroll
6th Gear member

In dit topic staat een link hoe je de lambda kan doormeten. En idd kan een verkeerd merk lambda problemen veroorzaken, daarom moet er altijd een originele Bosch gemonteerd worden.
reiGr
1st Gear member

Dank voor je reactie, zoiets vermoedde ik al...

Goed, vanmiddag dus even terug naar de garage geweest, had wat met de remmerij wat bij de kleine beurt over het hoofd gezien was. Gelukkig opgelost door de wielbouten achter wat in te korten, ze schuurden langs het mechaniek met de veertjes in de remtrommels.. Onhandig.

Gevraagd naar de lambda-sonde; meneer monteur heeft de foutcodes uitgelezen, en daar kwam twee fouten uit, namelijk 1-2-2 en 1-1-3. Hij heeft toen wat bij "de ontsteking" (onder de zwarte plastic kap) zitten doen.
Zei dat als de lambda niet goed zou zijn, dit zeker terug zou komen als een foutcode, ook als het geen originele Bosch is.

Van het weekend toch eens zelf met de multimeter de kou in? En zou ik de lambda voor de zekerheid maar direct moeten (laten) vervangen door een originele, of kan dat ook wachten tot de check voor de zomervakantie..
Volvo 440 1.8i Experience LPG-G3 (1997)
Saab 9-3 SE (2001)
Volvo 940 2.3 LPT Estate Limited Edition (1998) Tropical Green
Iroll
6th Gear member

Zei dat als de lambda niet goed zou zijn, dit zeker terug zou komen als een foutcode, ook als het geen originele Bosch is.
Dat hoort wel zo te zijn, maar de praktijk wijst uit dat een defecte lambda lang niet altijd het lampje in het dahboard laat branden of terug te vinden is als een foutcode. Lees de link maar is helemaal door.
code 122 is een defecte luchttemp.sensor. Haal de stekker daarvan eens los, (met contact uit) hij zit in de luchtslang tussen luchtfilter en gasklephuis. Kijk eens of het verbruik dan verbeterd.
Code 113 is een defecte injector.
Hier staat alles in uitgelegd en hoe je de boel kan doormeten.
Guidooo
3rd Gear member

Ik vraag me alleen af of dit verbruik wel zo heel gek is?

1:12/1:13 is voor benzine he, en LPG gebruikt sowieso een stukkie meer, en ik heb van meerdere kanten gehoord dat ze meestal zo 1:9 rijden met LPG.
Vorige eigenaar van mijn sloop 440 op LPG had het ook al over 1:9.

Oftewel het lijkt mij niet zo raar, zeker met dit koude weer.
reiGr
1st Gear member

Hoi Guido,

Dank voor je reactie! Ik heb nog eens zitten spitten waar ik die getallen nou vandaan heb, en die noemen inderdaad geen LPG-getallen ;) Dom dom...

Nouja, mijn gedachten zijn zo gegaan: men heeft het over het algemeen over zo'n 1:12/1:13 op benzine, dus uitgaande van zo'n 20% minder energie per volume zou LPG zo rond de 1:10 "moeten" zitten. Aangezien ik zelfs op lange ritten met moeite richting 1:9 ging (gemiddeld zelfs) leek het me een slecht teken.

Ik ga binnenkort eens zelf de lambda nameten, en als dat niks oplevert maar eens wat warmer weer afwachten en dan weer verder zien. De motor loopt op zich prima, dus wat betreft is directe actie niet noodzakelijk.

Nogmaals dank voor het meedenken!
Volvo 440 1.8i Experience LPG-G3 (1997)
Saab 9-3 SE (2001)
Volvo 940 2.3 LPT Estate Limited Edition (1998) Tropical Green
sleutelaar
3rd Gear member

had laatst hetzelfde probleem. zie mijn berichtje onder techniek. welliswaar met een 2 liter motor. een defecte lambda wordt niet altijd gezien door het diagnose systeem.
jouw 1.8 moet met gemak 1op 9 kunnen halen, soms net geen 1op 10. NB dus Lpg.
ik zou inderdaad IRolls advies volgen. is niet moeilijk. heeft mij veel gebracht.
ik haal nu met gemak iig weer 1op9. laatste tank bijna 1op10 met de 2liter.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”