ik heb van die koude luchtstroom langs luchtkolom nog niks gemerkt en heb de mijne nu 4 weken maar wel dat hij de airco soms wel koude lucht blaast om op 22°C te staan bij buitentemperatuur van rond de 12°C.
ik zal het in de gaten houden de komende weken.
koude lucht langs stuurkolom
- trimitie
- 4th Gear member
eerst was het me nog niet opgevallen ,vandaag dus wel !!cvonken schreef:Gisteren ben ik bij de dealer (Bluekens Oosterhout) geweest voor de 40.000 check. Gelijk gevraagd naar een mogelijke software update voor de 'plotselinge temperatuur daling' en die was er!
Voor zo ver ik de afgelopen 2 dagen heb kunnen ervaren, heb ik die daling niet meer gemerkt (wat ik de voor de update de afgelopen dagen met die kou weer voelde!)
Vraag er dus naar bij je dealer.
na een 23 minuten rijden met automatische airco op 22°, plots beginnen koude lucht blazen, wel met zelfde intensiteit. na veranderen van AUTO naar bv middenlichaam blazen, geen verschil.
ben, dan bij thuiskomst doorgereden naar dealer, eerst de software versies gecontroleerd en die waren allemaal van de nieuwste. (heb hem 4 weken )
maar er is idd een interne nota (probleemstelling) dat klant na 20-40 minuten rijden plotse temperatuursdaling merkte.
ze stelden voor software update.. maar dat was bij mij niet aan de orde.
EN
dan stond er dat in tweede kartaal van 2011 een nieuwe module zal beschikbaar zijn....
dus nog eventjes geduld hebben en de temperatuur manueel verhogen indien het kouder wordt in de wagen was het advies..
zo, ik wou dit jullie toch meedelen, da s het machtige aan deze site he !!
NU: XC60 D3 163pk R-design fwd Geartonic 2010
XC90 2.4 D 225pk 2006
S40 2.0D 136pk 2004
S40 1.8i 1996
XC90 2.4 D 225pk 2006
S40 2.0D 136pk 2004
S40 1.8i 1996
- Oceanracer
- Geartronic member
Kennelijk toch een oud probleem wat zich in een nieuw model ook gemakkelijk manifesteert. Mijn V70 doet het namelijk ook...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- Starter
Beste Hadico,
op 16-4 van dit jaar heb ik ook een topic geplaatst over de regeling van de airoc in mijn XC70, maar het probleem is nog steeds niet opgelost: zowel aan de bestuurderskant als aan de bijrijderskant blijft het licht tochten (of iets vergelijkbaars); met name aan de kant van het middenconsole volet het heel koud aan. Zelfs als ik de verwarming op 24 a 25 gr zet als het vriest buiten, blijft het koud aanvoelen (m.n. aan middenconsolekant dus). Alsof daar in z'n geheel geen warme lucht komt. Komt jou dit bekend voor of weet jij wellicht een oplossing, bv vergelijkbaar met bovenstaande oplossing?
gr
Zjon
op 16-4 van dit jaar heb ik ook een topic geplaatst over de regeling van de airoc in mijn XC70, maar het probleem is nog steeds niet opgelost: zowel aan de bestuurderskant als aan de bijrijderskant blijft het licht tochten (of iets vergelijkbaars); met name aan de kant van het middenconsole volet het heel koud aan. Zelfs als ik de verwarming op 24 a 25 gr zet als het vriest buiten, blijft het koud aanvoelen (m.n. aan middenconsolekant dus). Alsof daar in z'n geheel geen warme lucht komt. Komt jou dit bekend voor of weet jij wellicht een oplossing, bv vergelijkbaar met bovenstaande oplossing?
gr
Zjon
- sanco
- 5th Gear member
Beste zjon,
heb je dit vanaf de start, of vooral na een half uurtje rijden?
zie ook mijn post elders http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=40233 , waarin ik tocht beschrijf agv koude luchtstroom uit de ventilatieroosters. Heb sinds enige weken een update, en de eerste voorzichtige conclusie is dat het beter is geworden.
Blijft een feit dat het enige tijd duurt voor de motor warm is, en dat de stuurkolom nogal wat koude uitstraalt en mogelijk zelfs wat koude lucht laat doortochten. Overweeg zelf nog met iets van isolatie in de weer te gaan om te testen of ook dit aspect nog wat verbeteren kan.
heb je dit vanaf de start, of vooral na een half uurtje rijden?
zie ook mijn post elders http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=40233 , waarin ik tocht beschrijf agv koude luchtstroom uit de ventilatieroosters. Heb sinds enige weken een update, en de eerste voorzichtige conclusie is dat het beter is geworden.
Blijft een feit dat het enige tijd duurt voor de motor warm is, en dat de stuurkolom nogal wat koude uitstraalt en mogelijk zelfs wat koude lucht laat doortochten. Overweeg zelf nog met iets van isolatie in de weer te gaan om te testen of ook dit aspect nog wat verbeteren kan.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
- Oceanracer
- Geartronic member
Sanco,
Zjon heeft een XC van het vorige model.
Zjon heeft een XC van het vorige model.
- sanco
- 5th Gear member
aha, dat had ik niet uit de post van Zjon gehaald... in dat geval is de info nvt helaas. Excuus ..Oceanracer schreef:Sanco, Zjon heeft een XC van het vorige model.

2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
- Oceanracer
- Geartronic member
Zjon had nog niet zo veel berichtjes geplaatst, dus het was niet zo moeilijk even wat research te verrichten. 

-
- Starter
Hoi Sanco,
ik heb je topic gelezen en er komt me van alles bekend voor, en ik hoor het ook steeds meer moet ik zeggen. Tot een half uurtje na de koude start voelt het koud bij de benen. Het lijkt alsof de warme lucht er langs gaat, waardoor de koude lucht terug langs je benen stroomt. Verder "straalt" de stuurkolom dan ook nog eens koude lucht, en het is compleet. Dan zijn je benen hartstikke koud (vooral die langs het middenconsole, zelf ook een "koude klomp"). Als daar dan geen warme lucht langskomt, dan warm je nooit meer op. Na verloop van tijd begint er dan langs boven ook nog koude lucht te komen, daarbovenop soms ook nog koudere lucht uit de dashboard-rooster in het midden, maar wel warme lucht uit de roosters bij de deurstijlen. Als ik het zo schrijf is het bijna hilarisch, maar echt heel erg onconfortabel. Kortom: in het begin is het koud, waarschijnlijk vanwege een ontbrekende warme luchtstroom in combinatie met een koude stuurkolom en koud middenconsole. Na verloop van tijd wordt het wel warm, maar onvoldoende om je koude been op te warmen. Daarbij komt er dan onvoldoende warme lucht uit de voorruit-roosters om de voorruit-koude te compenseren. 't Is moeilijk omschrijven, maar ik hoop dat het zo duidelijk is.
En nogmaals: ik ben niet de enige die er last van heeft, ook meerdere bijrijders hebben al geklaagd.
p.s.: om de koude luchtstroom van de stuurkolom niet tegen de bovenbenen aan te krijgen, heb ik de opening van de stuurkolom al laten isoleren. Dat hielp wel, maar dus lang niet alles is er mee weggenomen.
Ik heb inderdaad een voor-laatst model, maar de klachten lijken wel verdacht veel op elkaar.
ik heb je topic gelezen en er komt me van alles bekend voor, en ik hoor het ook steeds meer moet ik zeggen. Tot een half uurtje na de koude start voelt het koud bij de benen. Het lijkt alsof de warme lucht er langs gaat, waardoor de koude lucht terug langs je benen stroomt. Verder "straalt" de stuurkolom dan ook nog eens koude lucht, en het is compleet. Dan zijn je benen hartstikke koud (vooral die langs het middenconsole, zelf ook een "koude klomp"). Als daar dan geen warme lucht langskomt, dan warm je nooit meer op. Na verloop van tijd begint er dan langs boven ook nog koude lucht te komen, daarbovenop soms ook nog koudere lucht uit de dashboard-rooster in het midden, maar wel warme lucht uit de roosters bij de deurstijlen. Als ik het zo schrijf is het bijna hilarisch, maar echt heel erg onconfortabel. Kortom: in het begin is het koud, waarschijnlijk vanwege een ontbrekende warme luchtstroom in combinatie met een koude stuurkolom en koud middenconsole. Na verloop van tijd wordt het wel warm, maar onvoldoende om je koude been op te warmen. Daarbij komt er dan onvoldoende warme lucht uit de voorruit-roosters om de voorruit-koude te compenseren. 't Is moeilijk omschrijven, maar ik hoop dat het zo duidelijk is.
En nogmaals: ik ben niet de enige die er last van heeft, ook meerdere bijrijders hebben al geklaagd.
p.s.: om de koude luchtstroom van de stuurkolom niet tegen de bovenbenen aan te krijgen, heb ik de opening van de stuurkolom al laten isoleren. Dat hielp wel, maar dus lang niet alles is er mee weggenomen.
Ik heb inderdaad een voor-laatst model, maar de klachten lijken wel verdacht veel op elkaar.
- mad
- 6th Gear member
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... c&start=25
"Maar ik heb de (bij mij) te warme rechterkant eens helemaal koud gezet (linksom gedraaid in blauw) en de te koude linkerkant helemaal heet (rechtsom gedraaid in rood). Dan begint de rechterkant dus voluit koude lucht te blazen en de linkerkant voluit hete lucht. Even laten blazen (paar minuutjes) en daarna beide in normale gelijke stand gezet (19 graden) en ja hoor, dit resulteerde er bij mij toe dat beide kanten weer dezelfde temperatuur lucht uitblazen."
Heb deze suggestie van VolvoFabuleus uitgeprobeerd en het werkt (for the moment): geen koude lucht meer....
"Maar ik heb de (bij mij) te warme rechterkant eens helemaal koud gezet (linksom gedraaid in blauw) en de te koude linkerkant helemaal heet (rechtsom gedraaid in rood). Dan begint de rechterkant dus voluit koude lucht te blazen en de linkerkant voluit hete lucht. Even laten blazen (paar minuutjes) en daarna beide in normale gelijke stand gezet (19 graden) en ja hoor, dit resulteerde er bij mij toe dat beide kanten weer dezelfde temperatuur lucht uitblazen."
Heb deze suggestie van VolvoFabuleus uitgeprobeerd en het werkt (for the moment): geen koude lucht meer....
XC70 D5 2009 Ocean Race
-
- Starter
Hoi Mad,
da's het probleem niet: bij mij geeft bv soms het middenconsole koude lucht, en de roosters in de deurstijl warme lucht. Dus de bestuurder zit links in de warme en rechts in de koude lucht, en dat valt niet te regelen.
Bij de koude strat is het probleem al helemaal anders natuurlijk
da's het probleem niet: bij mij geeft bv soms het middenconsole koude lucht, en de roosters in de deurstijl warme lucht. Dus de bestuurder zit links in de warme en rechts in de koude lucht, en dat valt niet te regelen.
Bij de koude strat is het probleem al helemaal anders natuurlijk
- trimitie
- 4th Gear member
gisteren tijdens bandenwissel, computer aangeschakeld aan wagen en er was nieuwe update beschikaar voor airco (ecm module).
ben benieuwd of hij nu nog koude lucht gaat blazen na een 20-tal minuten...
ben benieuwd of hij nu nog koude lucht gaat blazen na een 20-tal minuten...
NU: XC60 D3 163pk R-design fwd Geartonic 2010
XC90 2.4 D 225pk 2006
S40 2.0D 136pk 2004
S40 1.8i 1996
XC90 2.4 D 225pk 2006
S40 2.0D 136pk 2004
S40 1.8i 1996
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
En ? We zijn nu een jaar later en niks meer opgemerkt ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D