Versnellingsbakprobleem.

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Aad A
2nd Gear member

De V40td van mijn dochter heeft een versnellingsbakprobleem.
Kan alleen nog met veel moeite 1ste en derde versnelling inleggen,achteruit gaat helemaal niet meer.
Zelf denk ik aan een wisselbak maar weet niet of er verschil is in uitvoeringen.
Dus de volgende vragen heb ik voor U.
Zijn alle versnellingsbakken van benzine- en dieseluitvoering gelijk of moet ik zoektocht beperken tot zelfde type en bouwjaar?
Weet iemand een goed adres voor een versnellingsbak?
En niet geheel onbelangrijk, wat is een redelijke prijs voor een gebruikte versnellingsbak?

met vriendelijke groet,
Aad
Iroll
6th Gear member

Het kan ook aan de schakelstang liggen. Daarin zitten kunstofbusjes die verslijten waardoor het inleggen van de versnellingen erg moeilijk gaat. Voelt de versnellingspook in zijn vrij erg slap aan, kan je 'm alle kanten op bewegen?
Ramon&Ramon
7th Gear member

Die busjes zijn iets goedkoper dan een nieuwe bak weet ik zeker.
monteer wel het boutje van de busjes goed,van bovenaf er in dus weer,anders heb je nog geen achteruit.
MDA
5th Gear member

De bakken zijn verschillend voor Diesel en Benzine. En ze zijn zelfs verschillend voor verschillende bouwjaren. Dus mocht je een ruilbak nodig hebben, beperk je tot jouw bouwjaar en motortype (en kijk effe bij autorima of elferink).
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Aad A
2nd Gear member

Schakelstang is het niet.
Heb al geprobeerd om met hulp van iemand in de auto om versnellingspook te bedienen onder de auto schakelgewricht te sturen maar ook dan zijn versnellingen niet in te leggen.
Wel geconstateerd dat hefboom met contra gewicht op en neer te bewegen is.
Tussen hefboom en versnellingsbakhuis zit een veer welke niet onder spanning staat.
Mijn conclusie ( wel die van een goedwillende amateur )dat er inwendig schade is.
Bart Giesen
5th Gear member

Die busjes doen niks / weinig.

Ik heb dit ook gehad. Je moet even naar de Volvo dealer en vragen of ze de schakelstangen willen stellen. Als deze ook maar iets uit ' het lood ' staat, schakeld de wagen vreselijk.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Ik denk dat de moer van de vijfde versnelling los gelopen is,deksel aan de zijkant demonteren en dan kijken of de moer los zit..
Ramon&Ramon
7th Gear member

Bart Giesen schreef:Die busjes doen niks / weinig.

Ik heb dit ook gehad. Je moet even naar de Volvo dealer en vragen of ze de schakelstangen willen stellen. Als deze ook maar iets uit ' het lood ' staat, schakeld de wagen vreselijk.
Als de busjes erg zijn versleten,schakelt hij dus echt slecht,deze busjes bedienen de keuzehendel van de bak,de op en neer gaande beweging dus,niet de schakelstanden.
MDA
5th Gear member

Ramon&Ramon schreef:Ik denk dat de moer van de vijfde versnelling los gelopen is,deksel aan de zijkant demonteren en dan kijken of de moer los zit..
Hebben de diesel bakken dit probleem ook dan? Ik dacht dat deze anders waren dan de benzine bakken. Anders klinkt het inderdaad exact hetzelfde als wat ik had: Moer van de 5de er af, assen verschoven, en de bak schakelt niet meer lekker.
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Bart Giesen
5th Gear member

Mijn diesel heeft kabels volgens mij.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Als je een nieuw type diesel hebt is de bak anders,geen renault bak dus..
eouwehand
2nd Gear member

Ramon&Ramon schreef:Als je een nieuw type diesel hebt is de bak anders,geen renault bak dus..
Dus als ik het goed begrijp geldt dit niet voor de M56-bak?

Bij mij schakelt de bak ook een beetje "hakerig". Soms moet je er echt moeite voor doen om hem bijvoorbeeld uit de vijf te krijgen.
Heb gisteren wel even de schakelpook nagekeken, de kunststof busjes zien er nog goed uit en er zit niet overdreven veel ruimte op de pook.
Het verhaal van de schakelstangen gaat bij mij denk ik niet op omdat het met kabels werkt. Of valt er aan de kabels ook nog iets te stellen?
V40 Europa Nordic 1.9D 115 pk 2003
eouwehand
2nd Gear member

eouwehand schreef:
Ramon&Ramon schreef:Als je een nieuw type diesel hebt is de bak anders,geen renault bak dus..
Dus als ik het goed begrijp geldt dit niet voor de M56-bak?

Bij mij schakelt de bak ook een beetje "hakerig". Soms moet je er echt moeite voor doen om hem bijvoorbeeld uit de vijf te krijgen.
Heb gisteren wel even de schakelpook nagekeken, de kunststof busjes zien er nog goed uit en er zit niet overdreven veel ruimte op de pook.
Het verhaal van de schakelstangen gaat bij mij denk ik niet op omdat het met kabels werkt. Of valt er aan de kabels ook nog iets te stellen?
De eerste vraag heb ik inmiddels zelf gevonden.
Volgens VADIS moet het een M56 zijn.
Vraag is nu nog waar het slechte schakelen aan kan liggen?
V40 Europa Nordic 1.9D 115 pk 2003
Ramon&Ramon
7th Gear member

Aad A schreef:De V40td van mijn dochter heeft een versnellingsbakprobleem.
Kan alleen nog met veel moeite 1ste en derde versnelling inleggen,achteruit gaat helemaal niet meer.
Zelf denk ik aan een wisselbak maar weet niet of er verschil is in uitvoeringen.
Dus de volgende vragen heb ik voor U.
Zijn alle versnellingsbakken van benzine- en dieseluitvoering gelijk of moet ik zoektocht beperken tot zelfde type en bouwjaar?
Weet iemand een goed adres voor een versnellingsbak?
En niet geheel onbelangrijk, wat is een redelijke prijs voor een gebruikte versnellingsbak?

met vriendelijke groet,
Aad

Van welk bouwjaar is de Volvo precies?
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”