De V40td van mijn dochter heeft een versnellingsbakprobleem.
Kan alleen nog met veel moeite 1ste en derde versnelling inleggen,achteruit gaat helemaal niet meer.
Zelf denk ik aan een wisselbak maar weet niet of er verschil is in uitvoeringen.
Dus de volgende vragen heb ik voor U.
Zijn alle versnellingsbakken van benzine- en dieseluitvoering gelijk of moet ik zoektocht beperken tot zelfde type en bouwjaar?
Weet iemand een goed adres voor een versnellingsbak?
En niet geheel onbelangrijk, wat is een redelijke prijs voor een gebruikte versnellingsbak?
met vriendelijke groet,
Aad
Versnellingsbakprobleem.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Het kan ook aan de schakelstang liggen. Daarin zitten kunstofbusjes die verslijten waardoor het inleggen van de versnellingen erg moeilijk gaat. Voelt de versnellingspook in zijn vrij erg slap aan, kan je 'm alle kanten op bewegen?
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Die busjes zijn iets goedkoper dan een nieuwe bak weet ik zeker.
monteer wel het boutje van de busjes goed,van bovenaf er in dus weer,anders heb je nog geen achteruit.
monteer wel het boutje van de busjes goed,van bovenaf er in dus weer,anders heb je nog geen achteruit.
- MDA
- 5th Gear member
- Berichten: 1068
- Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
- Locatie: Leiden
De bakken zijn verschillend voor Diesel en Benzine. En ze zijn zelfs verschillend voor verschillende bouwjaren. Dus mocht je een ruilbak nodig hebben, beperk je tot jouw bouwjaar en motortype (en kijk effe bij autorima of elferink).
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 12.01.2007 - 00:23
Schakelstang is het niet.
Heb al geprobeerd om met hulp van iemand in de auto om versnellingspook te bedienen onder de auto schakelgewricht te sturen maar ook dan zijn versnellingen niet in te leggen.
Wel geconstateerd dat hefboom met contra gewicht op en neer te bewegen is.
Tussen hefboom en versnellingsbakhuis zit een veer welke niet onder spanning staat.
Mijn conclusie ( wel die van een goedwillende amateur )dat er inwendig schade is.
Heb al geprobeerd om met hulp van iemand in de auto om versnellingspook te bedienen onder de auto schakelgewricht te sturen maar ook dan zijn versnellingen niet in te leggen.
Wel geconstateerd dat hefboom met contra gewicht op en neer te bewegen is.
Tussen hefboom en versnellingsbakhuis zit een veer welke niet onder spanning staat.
Mijn conclusie ( wel die van een goedwillende amateur )dat er inwendig schade is.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Die busjes doen niks / weinig.
Ik heb dit ook gehad. Je moet even naar de Volvo dealer en vragen of ze de schakelstangen willen stellen. Als deze ook maar iets uit ' het lood ' staat, schakeld de wagen vreselijk.
Ik heb dit ook gehad. Je moet even naar de Volvo dealer en vragen of ze de schakelstangen willen stellen. Als deze ook maar iets uit ' het lood ' staat, schakeld de wagen vreselijk.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ik denk dat de moer van de vijfde versnelling los gelopen is,deksel aan de zijkant demonteren en dan kijken of de moer los zit..
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Als de busjes erg zijn versleten,schakelt hij dus echt slecht,deze busjes bedienen de keuzehendel van de bak,de op en neer gaande beweging dus,niet de schakelstanden.Bart Giesen schreef:Die busjes doen niks / weinig.
Ik heb dit ook gehad. Je moet even naar de Volvo dealer en vragen of ze de schakelstangen willen stellen. Als deze ook maar iets uit ' het lood ' staat, schakeld de wagen vreselijk.
- MDA
- 5th Gear member
- Berichten: 1068
- Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
- Locatie: Leiden
Hebben de diesel bakken dit probleem ook dan? Ik dacht dat deze anders waren dan de benzine bakken. Anders klinkt het inderdaad exact hetzelfde als wat ik had: Moer van de 5de er af, assen verschoven, en de bak schakelt niet meer lekker.Ramon&Ramon schreef:Ik denk dat de moer van de vijfde versnelling los gelopen is,deksel aan de zijkant demonteren en dan kijken of de moer los zit..
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Mijn diesel heeft kabels volgens mij.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Als je een nieuw type diesel hebt is de bak anders,geen renault bak dus..
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 26.07.2007 - 12:44
Dus als ik het goed begrijp geldt dit niet voor de M56-bak?Ramon&Ramon schreef:Als je een nieuw type diesel hebt is de bak anders,geen renault bak dus..
Bij mij schakelt de bak ook een beetje "hakerig". Soms moet je er echt moeite voor doen om hem bijvoorbeeld uit de vijf te krijgen.
Heb gisteren wel even de schakelpook nagekeken, de kunststof busjes zien er nog goed uit en er zit niet overdreven veel ruimte op de pook.
Het verhaal van de schakelstangen gaat bij mij denk ik niet op omdat het met kabels werkt. Of valt er aan de kabels ook nog iets te stellen?
V40 Europa Nordic 1.9D 115 pk 2003
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 26.07.2007 - 12:44
De eerste vraag heb ik inmiddels zelf gevonden.eouwehand schreef:Dus als ik het goed begrijp geldt dit niet voor de M56-bak?Ramon&Ramon schreef:Als je een nieuw type diesel hebt is de bak anders,geen renault bak dus..
Bij mij schakelt de bak ook een beetje "hakerig". Soms moet je er echt moeite voor doen om hem bijvoorbeeld uit de vijf te krijgen.
Heb gisteren wel even de schakelpook nagekeken, de kunststof busjes zien er nog goed uit en er zit niet overdreven veel ruimte op de pook.
Het verhaal van de schakelstangen gaat bij mij denk ik niet op omdat het met kabels werkt. Of valt er aan de kabels ook nog iets te stellen?
Volgens VADIS moet het een M56 zijn.
Vraag is nu nog waar het slechte schakelen aan kan liggen?
V40 Europa Nordic 1.9D 115 pk 2003
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Aad A schreef:De V40td van mijn dochter heeft een versnellingsbakprobleem.
Kan alleen nog met veel moeite 1ste en derde versnelling inleggen,achteruit gaat helemaal niet meer.
Zelf denk ik aan een wisselbak maar weet niet of er verschil is in uitvoeringen.
Dus de volgende vragen heb ik voor U.
Zijn alle versnellingsbakken van benzine- en dieseluitvoering gelijk of moet ik zoektocht beperken tot zelfde type en bouwjaar?
Weet iemand een goed adres voor een versnellingsbak?
En niet geheel onbelangrijk, wat is een redelijke prijs voor een gebruikte versnellingsbak?
met vriendelijke groet,
Aad
Van welk bouwjaar is de Volvo precies?