Oké.
Maar ik stond er nogal van te kijken, helemaal toen ik er bij nadacht dat ik kort daarvoor met snelheid(het was een V6) over een klinkerweg was gereden.
Moraal van het verhaal verlagen/aanpassen onderstel moet imo overlaten aan de profi.
Verlagen V70 max 25mm
- diesel01
- Geartronic member
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 3rd Gear member
Ik heb de combinatie Volvo/Sachs met eibach gehad. Vond dit persoonlijkZenith schreef:Ja, en vooral eigenlijk omdat ik met 18-duimsvelgen rijd. Die komen -met band uiteraard- sowieso al +- 10mm hoger dan 17" met een aspect ratio van 45. (Bandhoogte = bandbreedte x serie / 100) en dat maakt dat een verlaging van 30mm te veel van het goede is voor mij. Maw, met 17" velgen zou ik het nog overwogen hebben..blastaway schreef:Dus ik neem aan dat je dat gaat doen?
Maar ik mag hier ook niet egoïstisch in zijn door het wegcomfort van passagiers weg te nemen omdat meneer de auto mooier vindt als 'ie wat lager staat ::roll: (gebeurt te vaak dat er iemand meerijdt)
Dan maar het compromis van de Volvo/ sachs verlagingskit, lijkt mij de gulden middenweg!
veel te hard.
Rijd nu inmiddels een jaar met het originele Volvo sportchassis (korte nivomaten met verlagingsveren) en dit is veel comfortabeler.
Deze zijn op dit moment via MR Sweden te koop voor plus minus 800 euro.
Zelf had ik het geluk om een nieuwe set via ebay te kopen.
Volgens mij is de verlaging van mijn huidige set wel iets minder dan de combi met eibach.
V70N 2.5T fasttech
- blastaway
- 5th Gear member
Ik ebn echt benieuwd naar het eindresultaat!
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , t-5r cream yellow, c70 en v60 t4 2020
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
- edraket
- 7th Gear member
Ik zie al dat je niet veel verstand hebt van mechanica. Als je een veer inkort is de belasting op die veer nog steeds indentiek namelijk. De massa van de auto blijft toch gelijk of wordt die ineens zwaarder? De kracht wordt door elke winding "doorgegeven" aan de volgende winding en heeft niets te maken met de lengte ervan. Daar is niks moelijks aan, maar wat jij stelt over de toegenomen kracht op de veer is gewoon niet waar.Battlecruiser schreef:De oospronkelijke veer wordt onberekenbaarder omdat je er een stuk van de veerweg afhaalt. Het ding is berekend op een veerweg van een x aantal centimeters en dat in verhouding tot de schokbreker die bij die veerweg behoort. De constructie wordt aanzienlijker minder stevig door het afzagen. Niet door het afzagen zelf, maar wél door de grotere krachten per centimeter verenstaal. Minder centimeters moeten immers evenveel krachten verwerken. Bovendien wordt het weggedrag met afgezaagde veren minder berekenbaar in de bochten.toppertje schreef:@Battlecrruiser,
kun jij aangeven WAAROM het afzagen(bijv. 1 winding)
stom en gevaarlijk is?
En daarom zien ze in veel garages vaak van die figuren terugkomen met gebroken veren!! Lekker veilig, hoor!
Een speciale verlagingsveer is (ongeacht het aantal windingen) vanaf fabriek bedoeld om de krachten van de auto op te vangen. En dus geven ze dat staal een andere spanning mee of dikker staal of evenveel windingen onder een andere hoek.
En dan kan je wél veilig de bocht om.
Ik vind dat je er heel erg overdreven op reageert en alles over één kan scheert. Ik stel zeker niet dat verlagen altijd een goed idee is door er een winding af te halen. Wat ik zeg is dat het prima kan bij de V70/S60 omdat de veer kwa vorm en constructie zich daarvoor leent. Ik kan wel stellen dat ik zeker geen dingen doe die onverantwoord zijn en heb een bovenmatige ervaring met het verlagen van met name Volvo's. Bovendien ben ik werktuigbouwkundig ingenieur, dus weet echt wel waar ik het over heb. En als ik een foto zie (hierboven) van een veer die je er zo kunt uit pakken of los ligt zet je mensen op het verkeerde been en maakt ze angstig om niks.
Sommigen doen alsof verlagen rocket science is, maar verenstaal is tegenwoordig bij alle veren gelijk, en als je dan kunt zien dat een originele veer identiek is aan bijvoorbeeld een Eibach veer, behalve dat deze ietsje langer en ietsje dunner is en dus ook iets beter past bij de standaard dempers. Wat is daar mis mee. Ik zoek gewoon de best rijdende auto met toch een verlaging en hier is niks mis mee. Ik weet dat Volvo rijders zich doorgaans niet identificeren met aanpassen van auto's en als het niet uit de Volvo fabriek komt het niet op de auto komt.
Onze auto's zijn vrij lastig te verlagen omdat de dempers erg soepel zijn. Dan kom je al snel bij een veer die te stug is voor de demper en dat levert ook een gevaarlijk rijdende auto op. De kans dat de auto namelijk onbestuurbaar wordt bij een grote hobbel op hoge snelheid is zeker niet ondenkbaar. En met het toepassen van een gerespecteerd merk als Eibach is dat al het geval!
Als je ziet wat voor belabberde kwaliteit sommige verlagingsveren hebben dan durf ik zomaar te stellen dat je met mijn oplossing veiliger op weg bent. En dan is het toepassen van een standaard veer wel een oplossing waar jij achter kunt staan?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- toppertje
- 6th Gear member
bovenstaande kan ik geheel onderschrijven.
ooit had ik de standaard dempers icm verlaagde Apex-veren.
dit rijd voor geen meter.
de veer is te stug voor de demper,zo dat de auto niet in balans is.
zo ging bij mij de auto erg deinen bij glooiingen op de snelweg.
ook snelle lastwisselingen gingen gepaard met ovrhellen vd auto,terwijl
de vering toch stug aanvoelde.
ook kan ik mij niet voorstellen dat de veerkarakteristiek van de standaard veer veranderd
als je er 1 winding afhaalt(bij progesieve veren zal dit anders zijn)
bij volle belading bij standaard veren liggen er ook enkele windingen op elkaar,
zonder dat de auto wezenlijk anders veert.
ooit had ik de standaard dempers icm verlaagde Apex-veren.
dit rijd voor geen meter.
de veer is te stug voor de demper,zo dat de auto niet in balans is.
zo ging bij mij de auto erg deinen bij glooiingen op de snelweg.
ook snelle lastwisselingen gingen gepaard met ovrhellen vd auto,terwijl
de vering toch stug aanvoelde.
ook kan ik mij niet voorstellen dat de veerkarakteristiek van de standaard veer veranderd
als je er 1 winding afhaalt(bij progesieve veren zal dit anders zijn)
bij volle belading bij standaard veren liggen er ook enkele windingen op elkaar,
geen glans zonder wrijving
-
- 5th Gear member
dat gebeurt dus net wel: als je een winding verwijderd wordt de veer stijver. De auto zal minder ver inveren bij een gelijke belasting (hobbel in de weg).toppertje schreef:ook kan ik mij niet voorstellen dat de veerkarakteristiek van de standaard veer veranderd
als je er 1 winding afhaalt
Als er windingen op elkaar liggen, veert de auto niet meer. Bij belading zal de auto lager komen, de veer veert in. Alle windingen komen een stukje dichter bij elkaar, de veer neemt de belasting gelijkmatig op over alle windingen.toppertje schreef:bij volle belading bij standaard veren liggen er ook enkele windingen op elkaar,
Dus als er windingen op elkaar liggen zullen ze allemaal (vrijwel) op elkaar liggen. De auto veert dan nul en de wegligging wordt hoogst interessant zullen we maar zeggen.
En over veren en dempers: die vormen een op elkaar afgestemd geheel. Er zijn zeker meer goede veer-demper combinaties te maken dan hetgeen Volvo in het programma heeft.
Maar een ongelukkige combi kan er zelfs toe leiden dat de auto 'in de vering duikt' dwz dat op een hobbelweg de auto wel inveert, maar de slecht gekozen demper verhinderd het tijdig uitveren. Bij de volgende hobbel veert de auto wat verder in, en nog eens, en de auto zal helemaal omlaag gaan. Resultaat is dat je de veerwerking kwijtraakt, en de wegligging. Het resultaat mag je zelf verder invullen :shock:
Marc
(ook fietsenmaker :twisted: )
- Philken
- 5th Gear member
ik snap niet dat je vindt dat een V70 te hard rijdt met een verlaging van 30MM
mijn R(momenteel -20MM) met dezelfde maat aan banden als Zenith en op sport stand rijdt zachter dan de firmaslet op 16"(en momenteel rij ik op non runflat winterbanden, met de runflat zomerbanden rijdt hij nog harder) zonder verlaging
enkel de advanced stand is vééél harder
mijn R(momenteel -20MM) met dezelfde maat aan banden als Zenith en op sport stand rijdt zachter dan de firmaslet op 16"(en momenteel rij ik op non runflat winterbanden, met de runflat zomerbanden rijdt hij nog harder) zonder verlaging
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad
you've been beaten by a bRick
you've been beaten by a bRick
- FrankS60
- 5th Gear member
Een BMW is dan ook een zogenaamde "rijdersauto" zoals ze dat zelf graag omschrijven en zijn ook gemiddeld genomen een stukje straffer afgeveerd. Volvo rijders zijn gewoon erg gewend aan een comfortabele auto en een setje aftermarket verlagingsveren heeft dat meestal niet als prioriteit. Daarbij is de ene 30mm de andere niet, Apex wordt meestal als een stuk harder ervaren dan bijvoorbeeld Eibach.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- Battlecruiser
- 8th Gear member
En ik zie dat jij niet goed kan lezen en snappen...edraket schreef:Ik zie al dat je niet veel verstand hebt van mechanica.Battlecruiser schreef:De oospronkelijke veer wordt onberekenbaarder omdat je er een stuk van de veerweg afhaalt. Het ding is berekend op een veerweg van een x aantal centimeters en dat in verhouding tot de schokbreker die bij die veerweg behoort. De constructie wordt aanzienlijker minder stevig door het afzagen. Niet door het afzagen zelf, maar wél door de grotere krachten per centimeter verenstaal. Minder centimeters moeten immers evenveel krachten verwerken. Bovendien wordt het weggedrag met afgezaagde veren minder berekenbaar in de bochten.toppertje schreef:@Battlecrruiser,
kun jij aangeven WAAROM het afzagen(bijv. 1 winding)
stom en gevaarlijk is?
En daarom zien ze in veel garages vaak van die figuren terugkomen met gebroken veren!! Lekker veilig, hoor!
Een speciale verlagingsveer is (ongeacht het aantal windingen) vanaf fabriek bedoeld om de krachten van de auto op te vangen. En dus geven ze dat staal een andere spanning mee of dikker staal of evenveel windingen onder een andere hoek.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Zenith
- 3rd Gear member
Even een tegenbericht posten van dezelfde beste man die mij al antwoordde op mijn vorige vraag, de foto's zal ik ook posten wanneer ik die krijg:
-
- Ik wil je toch nog even een ervaring meegeven, we hebben vandaag een V70 verlaagd met een combinatie Eibach pro kit en FSD’s.
- Morgen stuur ik je enkele foto’s, de wagen staat nu wel op standaard 15” winterwielen maar dit maakt in principe niet uit. Bij een correcte velg/band combinatie mag de diameter technisch en wettelijk niet meer verschillen dan 2% tov de standaard wielen wat maakt dat de vulling van de wielkast nagenoeg dezelfde moet zijn op 1% na.
- Ik kan je wel meegeven dat je nooit het comfort en dynamische zal puren uit een originele ophanging kit, het resultaat van de combinatie Eibach/FSD is fenomenaal! Ik ben met 3 mensen gaan proefrijden en alle 3 hadden ze allemaal unaniem hetzelfde commentaar, onvoorstelbaar!
- De wagen voelt 250kg lichter aan, stabiel en gecontroleerd, het is mogelijk even snel of soms sneller vluchtheuvels te nemen dan met de originele ophanging.
- We hebben getest met 3 volwassen personen op kasseien en zelfs hier was er niet in te boeten aan comfort.
- Ik ben altijd overtuigd geweest van de kwaliteit van de FSD’s maar deze ervaring was uniek, het is misschien toch de moeite om je beslissing nog eens te overwegen.
V70n 2.4D MY '07 GT 6-speed, RICA chip, Nebula 18";, premium audio, RTI, xenon, blokjesgrille, spoiler, Michelin Pilot Sport 3, mini Coyote V2.. klikkkk
Renault Grand Espace Initiale (nooit meer)
If you let the problems of today wait till tomorrow, tomorrow will be a problem
- elianmars
- 5th Gear member
Dat weet ik wel zeker. Vooral vergeleken met 18 inch, wat jij onder je wagen hebt liggen.Zenith schreef: Hier hebben ze wel het het veercomfort van een 15" band ervaren, dat zal ook wel zijn rol gespeeld hebben veronderstel ik!
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
- FrankS60
- 5th Gear member
Dat zit er dik in ja, een plattere band geeft eigenlijk altijd een verlies van comfort. Zeker banden die een wang van 40 of minder hoog hebben merk je dat goed bij (behalve bij de heeeele brede).elianmars schreef:Dat weet ik wel zeker. Vooral vergeleken met 18 inch, wat jij onder je wagen hebt liggen.Zenith schreef: Hier hebben ze wel het het veercomfort van een 15" band ervaren, dat zal ook wel zijn rol gespeeld hebben veronderstel ik!
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- Thijs
- 7th Gear member
Nee dus, het zijn geen progressieve veren, dus de veerweg wordt alleen maar korter en de veer niet stijver.dat gebeurt dus net wel: als je een winding verwijderd wordt de veer stijver. De auto zal minder ver inveren bij een gelijke belasting (hobbel in de weg).
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Thijs
- 7th Gear member
Dat heeft dus alleen met de dempers te maken. De veren wijzigen niet. (Op de R danwel he!)Philken schreef:ik snap niet dat je vindt dat een V70 te hard rijdt met een verlaging van 30MM
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- edraket
- 7th Gear member
Ik reageer inhoudelijk op jouw stelling, en het enige wat je doet is een insinuerende opmerking maken. Niet echt constructief.Battlecruiser schreef:En ik zie dat jij niet goed kan lezen en snappen...edraket schreef:Ik zie al dat je niet veel verstand hebt van mechanica.Battlecruiser schreef: De oospronkelijke veer wordt onberekenbaarder omdat je er een stuk van de veerweg afhaalt. Het ding is berekend op een veerweg van een x aantal centimeters en dat in verhouding tot de schokbreker die bij die veerweg behoort. De constructie wordt aanzienlijker minder stevig door het afzagen. Niet door het afzagen zelf, maar wél door de grotere krachten per centimeter verenstaal. Minder centimeters moeten immers evenveel krachten verwerken. Bovendien wordt het weggedrag met afgezaagde veren minder berekenbaar in de bochten.
Blijkbaar gaan we zo met elkaar om vandaag. Ik dacht namelijk dat dit forum nog steeds bedoeld was om van elkaar te leren...
In plaats van dat je nou eens inhoudelijk in gaat op mijn verhaal, dan voeg je tenminste iets zinnigs toe. Ik probeer de topic starter te helpen, en het enige dat jij doet is mijn verhaal onderuit te halen zonder iets toe te voegen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
Mijn wagen met Eibach Pro kit 30mm voor en achter en rondom FSD dempers!
Zeer tevreden over het rijgedrag nu,de veren achteraan zijn zeer progressief en zakken maar weinig bij laden van zowel passagiers als vracht!
PS: De Elandstikkers zijn ondertussen gestolen in Frankrijk!!
Zeer tevreden over het rijgedrag nu,de veren achteraan zijn zeer progressief en zakken maar weinig bij laden van zowel passagiers als vracht!
PS: De Elandstikkers zijn ondertussen gestolen in Frankrijk!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 T5 2001 sportonderstel,BSR PPC tuning,321pk/460Nm,3";DP+race cat,open K&N filter BSR,boostcontroller,+3°nokkenas.
- Zenith
- 3rd Gear member
@Pitte: kan je eens nameten wat de afstanden voor en achter zijn van hart velg tot onderkant spatrand? Heb de indruk dat ie vooraan hoger staat dan achter, ben dus zeer benieuwd naar de meetgegevens. Is je koffer hier gevuld met iets? Thanks
V70n 2.4D MY '07 GT 6-speed, RICA chip, Nebula 18";, premium audio, RTI, xenon, blokjesgrille, spoiler, Michelin Pilot Sport 3, mini Coyote V2.. klikkkk
-
- 2nd Gear member
klopt,er zat nog wat in!
Ik heb het dan nu gemeten : Voor 355
Achter 360
dit is wel met mijn winterbanden:205/55 R16!
Zomerbanden:225/45 R17
Ik heb het dan nu gemeten : Voor 355
Achter 360
dit is wel met mijn winterbanden:205/55 R16!
Zomerbanden:225/45 R17
V70 T5 2001 sportonderstel,BSR PPC tuning,321pk/460Nm,3";DP+race cat,open K&N filter BSR,boostcontroller,+3°nokkenas.
- Zenith
- 3rd Gear member
Kan iemand onderstaand verschil verklaren? Ligt dat nu enkel aan het gewicht van de motor want ik vind 10/15mm relatief gezien toch een groot verschil voor dezelfde kit:
('b-s': benaderende afstand bovenzijde band (235/40ZR18) & onderkant spatrand)
*Standaardveren:.............................................365mm voor, 390mm achter (b-s: 45mm resp. 70mm)
*Nivomats:........................................................370mm voor, 395mm achter (b-s: 50mm resp. 75mm)
*Volvo verlagingsveren icm FSD:.......................355mm voor, achter: geen OEM- verlagingsveren voor 'normale' schokbrekers (b-s: 35mm resp. ??mm)
*Eibach verlaging icm FSD (2.4D Edraket):........340mm voor, 350mm achter
*Eibach verlaging icm FSD (T5 Pitte):.................355mm voor, 360mm achter (b-s: 35mm resp. 40mm)
+ zie post van woensdag 19/01
@Pitte: bedankt om het even na te meten!
('b-s': benaderende afstand bovenzijde band (235/40ZR18) & onderkant spatrand)
*Standaardveren:.............................................365mm voor, 390mm achter (b-s: 45mm resp. 70mm)
*Nivomats:........................................................370mm voor, 395mm achter (b-s: 50mm resp. 75mm)
*Volvo verlagingsveren icm FSD:.......................355mm voor, achter: geen OEM- verlagingsveren voor 'normale' schokbrekers (b-s: 35mm resp. ??mm)
*Eibach verlaging icm FSD (2.4D Edraket):........340mm voor, 350mm achter
*Eibach verlaging icm FSD (T5 Pitte):.................355mm voor, 360mm achter (b-s: 35mm resp. 40mm)
+ zie post van woensdag 19/01
@Pitte: bedankt om het even na te meten!