DawnBlueED schreef:
Ok, het is dus i.i.g. minder simpel dan even een extra strookje kleur over de nog goede delen spuiten. En ook bij deze techniek zullen er misschien nog wel problemen optreden? Immers metallic lak is enigszins doorzichtig en de delen waarover uitgewaast word staan niet in de primer. Vroeger verkleurde de afdek lak ook nog eens met de jaren, ik weet niet of dat inmiddels al opgelost is.
Vergeling van de blanke lak komt nog steeds voor, echter niet meer bij premium merken (lees: DuPont & Lesonal). Ik zou ten alle tijden wegblijven bij Kristal lakken, Dit is een Nederlands product welke ik vorige zomer als proef meekreeg van mijn verfboer. Ik ben er niet over te spreken, het is duidelijk lichtgelig al met mengen en droogt ietswat "galblaserig" op, prijs is daarintegen wel spot on...
Hoewel pas 20 ben ik nog opgegroeid met de thinner verven, kortom een conventionele spuiter, tegenwoordig is het meer waterbasis. Vroeger werd er gebruik gemaakt van inkt-lakken deze "candy" kleuren zijn doorzichtig en hebben een metallic onderlaag nodig voor de structuur, kortom doorzichtig.
Een conventionele metallic van vandaag is niet doorzichtig mits dekkend gespoten, kleurbepaling is wel afhankelijk van de ondergrond, zwart of wit heeft een invloed op de uiteindelijke kleurbeleving.