tik in de motor xc70 2.5t 2003

Plaats reactie
dohmen
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 16.01.2011 - 12:27

Sinds een half jaar heb ik een tik in de motor die klinkt als een tikkende klep.
Bij een koude motor is deze heel duidelijk. Bij het accelereren neemt het tikken toe als gevolg van het hoger toerental. Bij de garage is de motor gespoeld maar dit heeft geen resultaat gegeven. De garage zegt dat het een klep is in het inlaatspruitstuk Reparatiekosten €1000.-. Heeft iemand hier al ervaring mee?
Gebruikersavatar
bjacobs
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 08.08.2010 - 21:32
Locatie: Melick

Is het tikken weg als de motor warm is (na 5 minuutjes rijden) ?

Zo ja, dan is het misschien de pakking van het inlaat spruitstuk. Je kunt dan proberen bij koude motor de bouten te laten aandraaien of anders de pakking te vervangen. Dit laatste heb ik onlangs laten doen bij een lokale garage. Dat is dan niet zo duur.
Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline 2011
Toyota Corolla 1.6 VTT-i Aut. 2001

Volvo XC70 2.5 T Geartronic 2004
Ford Focus 1.8 Collection Wagon 2001
Lancia Ypsilon 1.1 Elefantino Blu 1998
Fiat Cinquecento 1.1 Sporting 1995
Daihatsu Charade 1.0 1989
Mini 1000E 1984
Datsun 120A FII Coupe de Luxe 1979
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

dohmen schreef:Sinds een half jaar heb ik een tik in de motor die klinkt als een tikkende klep.
Bij een koude motor is deze heel duidelijk. Bij het accelereren neemt het tikken toe als gevolg van het hoger toerental. Bij de garage is de motor gespoeld maar dit heeft geen resultaat gegeven. De garage zegt dat het een klep is in het inlaatspruitstuk Reparatiekosten €1000.-. Heeft iemand hier al ervaring mee?
Over wat voor Volvo gaat het,altijd makkelijk om te weten.
Er zit geen klep in het inlaatspruitstuk,dat ten eerste.
Als je een motor hebt met hydraulische klepstoters is dat waarschijnlijk de oorzaak,een klepstoter die tikt..kan geen kwaad verder..
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ik neem aan dat het geen dealer is die de diagnose heeft gedaan,gezien het verhaal over een klep in het inlaatspruitstuk?
Gebruikersavatar
bjacobs
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 08.08.2010 - 21:32
Locatie: Melick

een 2.5T MY2003 heeft geen hydraulische klepstoters, maar stelplaatjes. Maar inderdaad het tikken kan geen kwaad maar ik ergerde me eraan.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

dohmen schreef:Sinds een half jaar heb ik een tik in de motor die klinkt als een tikkende klep.
Bij een koude motor is deze heel duidelijk. Bij het accelereren neemt het tikken toe als gevolg van het hoger toerental. Bij de garage is de motor gespoeld maar dit heeft geen resultaat gegeven. De garage zegt dat het een klep is in het inlaatspruitstuk Reparatiekosten €1000.-. Heeft iemand hier al ervaring mee?

Bij de vraag staat nergens over welk type motor het gaat,vandaar mijn vraag..
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

bjacobs schreef:een 2.5T MY2003 heeft geen hydraulische klepstoters, maar stelplaatjes. Maar inderdaad het tikken kan geen kwaad maar ik ergerde me eraan.

het zijn ook geen stelplaatjes,maar complete uitwisselbare klepstoters in verschillende maten..
Gebruikersavatar
Discovery
5th Gear member
Berichten: 1444
Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
Locatie: Delft

Ramon&Ramon schreef:Bij de vraag staat nergens over welk type motor het gaat,vandaar mijn vraag..
In de titel wel :) 2.5T 2003.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ik heb m,n bril niet op..:)
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”