Beste allemaal,
Korte beschrijving van probleem:
Gisteren olie bijgevuld ietsje te veel, maar niet extreem.
Op weg gegaan naar vrienden 160 kilometer
Na een uur blauwe rook pluimen af en toe
Aankomst bij vrienden en stationair draaien VEEL Blauwe Rook en rook in de aansluiting bij de motor naar de uitlaat toe!!!
Mijn conclusie- Blauwe rook - te veel olie - lekje in aansluiting op uitlaat. Komt goed.
Terug gereden 's avond op snel weg af en toe een pluim bij thuis komst straat blauw!!
Vanochtend oliepijl controleren en pijlstok schoon en dus geen olie meer aanwezig!
Geen olie op oprit
Doos onder auto en olie bijgevuld tot half van maximum pijlstok. Wachten om te kijken of het ging lekken half uur. Geen lekkage na het vullen!
Vervolgens motor gestart
Starten - eerst klein beetje blauwe rook en daarna zeer extreem. Motor uit gezet.
Op doos onder auto - Zwarte olie(plas) en de pijlstok na controle bij uithalen en schoonmaken SCHOON oftewel LEEG geen olie meer!
Wat kan dit zijn?
OLIE wordt gedumpt
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik ben niet zo thuis in de oudere Volvo-modellen, maar zit er niet ergens een overdrukstop die er door de te hoge oliestand (en daardoor te hoge oliedruk) kan zijn uitgedrukt?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
Heb je wellicht zelf de olie vervangen dan? Of laten doen? Er wordt nogal eens gebruik gemaakt van de oude oliestop, terwijl de kans op lekkage dan nogal groot is.
En voordat je olie bijgevuld had, had je toen ook al problemen met de auto?
En voordat je olie bijgevuld had, had je toen ook al problemen met de auto?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
- Iroll
- 6th Gear member
Lijkt mij dat er een oliekeerring is uitgeslagen en dat de olie op de uitlaat terecht komt en verbrand. Dat geeft een hele hoop blauwe rook, kan veroorzaakt zijn door het te hoge oliepeil of een te hoge carterdruk door een verstopte carterventilatie. Verklaart ook waarom er alleen olie lekt bij een lopende motor.
-
- 4th Gear member
Of heb je het olie filter ook vervangen ? en met de nieuwe erop schroeven de afdicht ring eruit gedraait.
begint dat ook te lekken bij draaiende motor.
begint dat ook te lekken bij draaiende motor.
V60 cross country 2023 Silver Dawn
-
- 1st Gear member
Dank voor alle reacties
De motor is helemaal schoon! Ziet er erg netjes uit voor een auto motor.. geen overtollige olie en andere troep.
De olie komt niet op de uitlaat, maar uit het eerste stuk dat aansluit op het begin van de uitlaat. Hierin zit een lek (komt rook uit), waaruit olie en andere troep komt (hoe kan je een plaatje toevoegen, dan kan ik dit aangeven)
Ik heb geen oliefilter vervangen en lekkage alleen na een tijdje als de motor draait (eerst weinig rook, na een minuut of 4 dikke blauwe rook en stikt)
De motor is helemaal schoon! Ziet er erg netjes uit voor een auto motor.. geen overtollige olie en andere troep.
De olie komt niet op de uitlaat, maar uit het eerste stuk dat aansluit op het begin van de uitlaat. Hierin zit een lek (komt rook uit), waaruit olie en andere troep komt (hoe kan je een plaatje toevoegen, dan kan ik dit aangeven)
Ik heb geen oliefilter vervangen en lekkage alleen na een tijdje als de motor draait (eerst weinig rook, na een minuut of 4 dikke blauwe rook en stikt)
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Ik zou dat wel eens willen zien, al die rook en olie. Alleen waar je huis staat, is nog niet duidelijk. Doe dat eventueel maar per PM omdat je profiel niet echt is ingevuld.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Iroll
- 6th Gear member
Om een plaatje toe te voegen moet je onderaan de reacties op nieuw antwoord klikken. Dan kan je daar op "attachment toevoegen" klikken om een foto vanaf je PC te kunnen uploaden. Let wel op de grootte en eventueel verkleinen. Anders via imageshack oid, uploaden die passen de foto automatisch aan.(hoe kan je een plaatje toevoegen, dan kan ik dit aangeven)
- abbabak1
- 4th Gear member
welke motor/bouwjaar/turbo ?
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
-
- 3rd Gear member
Ik zou beginnen met het controleren van verstopping van de carterontluchting. Reinigen daarvan en montage van een nieuw vlamkerend roostertje wordt vaak vergeten met dit soort dingen tot gevolg.
Als je motor tot die tijd nooit veel olie heeft verbruikt lijkt het me stug dat ie nu ineens helemaal naar de vaantjes is. Tenzij je natuurlijk echt zonder voldoende smeerolie in je carter hebt gereden. Ik weet niet om welk type 7/9 serie het precies gaat, maar ik reinig elke 45000 km bij mijn S90 de carterontluchting en monteer een nieuw roostertje.
Succes, Jan.
Als je motor tot die tijd nooit veel olie heeft verbruikt lijkt het me stug dat ie nu ineens helemaal naar de vaantjes is. Tenzij je natuurlijk echt zonder voldoende smeerolie in je carter hebt gereden. Ik weet niet om welk type 7/9 serie het precies gaat, maar ik reinig elke 45000 km bij mijn S90 de carterontluchting en monteer een nieuw roostertje.
Succes, Jan.
- edraket
- 7th Gear member
Inderdaad eerst de carterventilatie reinigen en daarna een compressie meting doen. Grote kans dat één van beiden het probleem veroorzaakt. Maar begrijp ik nu goed dat de rook uit je uitlaatspruitstuk komt? Heb je een turbo? Komt het daaruit? Ik begrijp niet helemaal waar de rook/olie vandaan komt. Is het ook echt olie die eruit komt. Zijn het wellicht niet 2 problemen:
1. extreem olie verbruik
2. lekke uitlaat???
1. extreem olie verbruik
2. lekke uitlaat???
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Iroll
- 6th Gear member
Of het is een turbo en is de olieslang gesprongen of heeft de turbo zelf het begeven. Maar goed dat is allemaal speculatie, de beschrijving van het probleem is te onduidelijk, een plaatje schept duidelijkheid.
-
- 7th Gear member
Alle motoren zijn toch hetzelfde. 
Het is af en toe net een raadspelletje.

Het is af en toe net een raadspelletje.