De wishlist is van A5 Sportback, Q5, V60, nieuwe X3 en XC60 nu verkort naar XC60 of V60 (met nog een klein kansje voor de X3). Hoogstwaarschijnlijk wordt het een benzinemotor omdat het ter beschikking staande leasebedrag ex brandstof is en dan is benzine voor mij gunstiger (scheelt zo 100 eu per maand).
De overwegingen:
- de A5 Sportback is in my humble opinion één van de mooiste auto's op de weg. Maar om 'm een beetje exclusief te maken moet je de S-line nemen en dan krijg je verlaging + sportstoelen; comfort is wel één van mijn eisen dus die viel af.
- de Q5 is van binnen best saai, 's avonds wel mooi met al die rode lampjes, maar overdag kon het me niet bekoren
- de X3 rijdt (bijzonder) goed en zit goed in de opties, zeker voor een Duitse auto. Met de basis + high Executive ben je eigenlijk wel klaar: leer, xenon, goeie radio, dikke navigatie, bluetooth voor telefoon, ipod aansluiting, regensensor etc. Beter dan de Q5. Ik heb gereden in de 2 liter diesel maar die viel me wat tegen qua power (ben wat verwend met mijn huidige auto). De lichtste benzine motor is de 2.8. Zal wel rijden als een dolle, maar kost ook wel wat; die is 8000 euro duurder dan de diesel. Ook een 'nadeel' is dat je geen standkachel kunt krijgen af fabriek. Dat kunnen ze wel achteraf monteren, maar dan betaal je hem helemaal af in de leaseperiode.
Wat mij wel is opgevallen in de proefritten met AWD/Quattro/X-Drive is dat ik dat een top-optie vind die ik eigenlijk heel graag wil op mijn volgende auto. Lekker vol op het gas als je de bocht uitkomt en geen zorgen over doorslaande wielen. Heerlijk!
En nu kom ik dan eindelijk bij mijn vraag

De 3.2 en T5 hebben evenveel PK's en koppel, dus waarom geen AWD als optie op de T5?