Komt er nog AWD op de "lichtere" benzinemotoren?

De eerste generatie XC60
Gebruikersavatar
hans98
4th Gear member
Berichten: 924
Lid geworden op: 19.12.2007 - 14:44
Locatie: Leiderdorp

Ik ga zo rond maart een nieuwe auto bestellen en niets is leuker dan uitgebreid kiezen, keuren en proefrijden.

De wishlist is van A5 Sportback, Q5, V60, nieuwe X3 en XC60 nu verkort naar XC60 of V60 (met nog een klein kansje voor de X3). Hoogstwaarschijnlijk wordt het een benzinemotor omdat het ter beschikking staande leasebedrag ex brandstof is en dan is benzine voor mij gunstiger (scheelt zo 100 eu per maand).

De overwegingen:

- de A5 Sportback is in my humble opinion één van de mooiste auto's op de weg. Maar om 'm een beetje exclusief te maken moet je de S-line nemen en dan krijg je verlaging + sportstoelen; comfort is wel één van mijn eisen dus die viel af.

- de Q5 is van binnen best saai, 's avonds wel mooi met al die rode lampjes, maar overdag kon het me niet bekoren

- de X3 rijdt (bijzonder) goed en zit goed in de opties, zeker voor een Duitse auto. Met de basis + high Executive ben je eigenlijk wel klaar: leer, xenon, goeie radio, dikke navigatie, bluetooth voor telefoon, ipod aansluiting, regensensor etc. Beter dan de Q5. Ik heb gereden in de 2 liter diesel maar die viel me wat tegen qua power (ben wat verwend met mijn huidige auto). De lichtste benzine motor is de 2.8. Zal wel rijden als een dolle, maar kost ook wel wat; die is 8000 euro duurder dan de diesel. Ook een 'nadeel' is dat je geen standkachel kunt krijgen af fabriek. Dat kunnen ze wel achteraf monteren, maar dan betaal je hem helemaal af in de leaseperiode.

Wat mij wel is opgevallen in de proefritten met AWD/Quattro/X-Drive is dat ik dat een top-optie vind die ik eigenlijk heel graag wil op mijn volgende auto. Lekker vol op het gas als je de bocht uitkomt en geen zorgen over doorslaande wielen. Heerlijk!

En nu kom ik dan eindelijk bij mijn vraag :-) Komt Volvo op afzienbare termijn met AWD voor de lichtere benzinemotoren (en waarom dan ook niet voor de D3?). AWD is verkrijgbaar op de T6 (voor veel mensen boven budget) en de 3.2 (7500 EU duurder dan de bijna gelijk gemotoriseerde T5).

De 3.2 en T5 hebben evenveel PK's en koppel, dus waarom geen AWD als optie op de T5?
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Gebruikersavatar
casper
5th Gear member
Berichten: 1556
Lid geworden op: 16.08.2009 - 10:49

hans98 schreef: En nu kom ik dan eindelijk bij mijn vraag :-) Komt Volvo op afzienbare termijn met AWD voor de lichtere benzinemotoren (en waarom dan ook niet voor de D3?).
In Belgie (en in vele andere landen) wordt de D3 AWD gewoon verkocht.
In Nederland blijkbaar niet...
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

NL kent alleen een 2.0 D3, België, Frankrijk en Duitsland kennen ook een 2.4 D3, en die is er dan weer als AWD
Volvo for life
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Die komen ook nog aan de beurt, heeft natuurlijk alles te maken met milieulabels...

Op een gegeven moment kom je (Volvo) toch uit bij X1 achtige auto's, SUV-achtig, maar toch als stationcar te boek staan, met 2WD of 4WD
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
XC30
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 09.01.2007 - 10:39
Contacteer:

Ik denk dat deze versies er in NL niet gaan komen nu de CO2-uitstoot aanzienlijk stijgt door toepassing van AWD. Voorbeeld XC60, D3 (drive) uitstoot 154 g/km, D3 AWD manual uitstoot 174 g/km. In BPM maakt dit 20 maal € 202,- is € 4.040,- uit (tarief tweede schijf CO2-grens 155-232 g/km is € 202,). Daar is de meerprijs van de AWD zelf nog niet eens bij opgeteld. Prijs(bpm)technisch totaal niet interessant dus In NL. Voor de benzineversies zal neem ik aan hetzelfde gaan gelden in NL.

Bron BPM http://www.auto4me.nl/bpm2011.php
Bron uitstoot Belgische prijslijst XC60: http://www.volvocars.com/nl-BE/all-cars ... 0%20NL.pdf
Jaguar I-Pace my18
Range Rover Evoque PHEV my21
Gebruikersavatar
hans98
4th Gear member
Berichten: 924
Lid geworden op: 19.12.2007 - 14:44
Locatie: Leiderdorp

@xc30: de D3 AWD is de 2.4 liter 5-cylinder en de D3 niet AWD is de 2 liter 5 cylinder, dus eerlijk gezegd denk ik niet dat de rekensom in de praktijk zal kloppen. Er zal verschil tussen zitten, maar niet zoveel als in bovenstaande rekensom (althans, dat hoop ik).
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

denk juist wel dat XC30 de spijker op zijn kop slaat, die 2.4 D3 AWD zou zomaar eens net zo duur (of duurder) uit kunnen vallen dan een D5 AWD
Volvo for life
Gebruikersavatar
XC30
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 09.01.2007 - 10:39
Contacteer:

De 2.4D vijfcilinder-motor zonder AWD en in manuele uitvoering had een uitstoot van 159 g/km. Dus ik ben bang dat het sommetje wel klopt, zij het 5 g/km minder, waardoor de meerprijs aan BPM "nog maar" € 3.030,- wordt (excl AWD zelf).

Bron: http://www.volvocars.com/nl/Documents/P ... 1.2010.pdf
Jaguar I-Pace my18
Range Rover Evoque PHEV my21
Gebruikersavatar
Johann
5th Gear member
Berichten: 1305
Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
Contacteer:

XC30 schreef:Ik denk dat deze versies er in NL niet gaan komen nu de CO2-uitstoot aanzienlijk stijgt door toepassing van AWD. Voorbeeld XC60, D3 (drive) uitstoot 154 g/km, D3 AWD manual uitstoot 174 g/km. In BPM maakt dit 20 maal € 202,- is € 4.040,- uit (tarief tweede schijf CO2-grens 155-232 g/km is € 202,). Daar is de meerprijs van de AWD zelf nog niet eens bij opgeteld. Prijs(bpm)technisch totaal niet interessant dus In NL. Voor de benzineversies zal neem ik aan hetzelfde gaan gelden in NL.

Bron BPM http://www.auto4me.nl/bpm2011.php
Bron uitstoot Belgische prijslijst XC60: http://www.volvocars.com/nl-BE/all-cars ... 0%20NL.pdf
BPM is wel omlaag gegaan van 27.4% naar 19% dus alleen CO rekenen gaat niet helemaal op.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

de BPM (dus BPM plus CO2 tax!) is op een kale D5 AWD gestegen van € 14.059,-- naar € 15.188,--
Volvo for life
Gebruikersavatar
hans98
4th Gear member
Berichten: 924
Lid geworden op: 19.12.2007 - 14:44
Locatie: Leiderdorp

Duidelijk, bedankt voor de antwoorden.

De keuze in deze klasse wordt er iig niet makkelijker op. De leaseprijs van de X3 2.8 was fors (€1504, maar dat is wel een mooi aangeklede versie) dus die valt af.

De XC60 moet ik nog laten calculeren, ik wacht nog op de dealer voor de offerte.
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Gebruikersavatar
XC30
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 09.01.2007 - 10:39
Contacteer:

Johann schreef:BPM is wel omlaag gegaan van 27.4% naar 19% dus alleen CO rekenen gaat niet helemaal op.
Wel als je alleen naar het AWD-aspect kijkt. Op een D3 betaal je al die 19% BPM. Als je daar AWD aan toevoegt zul je de volgende compenenten daarvoor moeten gaan betalen:

Nettobedrag AWD, zeg € 2.000,-
19% BPM over het nettobedrag teweten € 380,-
Meer BPM agv verhoging CO2: € 3.030,-
BTW over het nettobedrag (ook 19%) € 380,-

Totaal € 5.790,- (zit je niet ver meer af van een D5, met Polestar-tuning zelfs gelijk dacht ik)

Voor een T5 zal eenzelfde berekening opgaan vermoed ik.

@hans98, Op www.directlease.nl kun je de onderlinge verschillen in leaseprijs tussen de auto's behoorlijk goed berekenen. Ik ben benieuwd of de XC60 het prijstechnisch redt in jouw situatie. Ik weet van BMW dat ze een relatief lage afschrijving incalculeren. Hou ons vooral op de hoogte.
Jaguar I-Pace my18
Range Rover Evoque PHEV my21
Gebruikersavatar
hans98
4th Gear member
Berichten: 924
Lid geworden op: 19.12.2007 - 14:44
Locatie: Leiderdorp

Offerte van de XC60 is nu ook binnen.

XC60 T5 powershift R-Design
pearl lak
parkeerverwarming :-)
Winter line
R-Design plusline
RTI

op basis van 48 maanden, 30.000 KM is leasebedrag 1271. Dat is onder budget, dus kan ik nog wat spelen, hoewel er niet veel meer te verzinnen valt.

grotere wielen overwogen, maar dat vertaalt zich in een fors hogere leaseprijs.
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Gebruikersavatar
XC30
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 09.01.2007 - 10:39
Contacteer:

Da's netjes. Nu de configuratie definitief maken. Misschien is keyless drive nog een leuke optie. Lijkt mij wel goed werken. Wat voor kleurcombi ga je kiezen?
Jaguar I-Pace my18
Range Rover Evoque PHEV my21
Gebruikersavatar
isla
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 04.09.2010 - 15:45
Locatie: Almere of Normandië

Keyless drive is inderdaad een goede suggestie, heb je ook gedacht aan een automatisch dimmende binnenspiegel?
XC60 D3 summum geartronic, flamenco red, sandstone beige interieur/ driver support line/professional line/ security line.

Peugeot 1007 1.6 16v autom Sporty

Bestuurslid Vereniging Elk Merk Waardig
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Keyless drive is TOP, zit in een pakket volgens mij.
Mijn vader heeft het en is zo verschrikkelijk praktisch, heb je niet alle veiligheidspakketjes erin?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Autogek
5th Gear member
Berichten: 1322
Lid geworden op: 30.12.2007 - 12:29
Locatie: De Lutte
Contacteer:

regensensor?
Edwin.

S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's

Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Zit toch op het rdesign plus?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
XC30
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 09.01.2007 - 10:39
Contacteer:

@Hans98, Welke auto gaat er eigenlijk uit. De V70 of de V50?
Jaguar I-Pace my18
Range Rover Evoque PHEV my21
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Volgens mij heeft hij zojuist de V70 prive aangeschaft ipv een S40.
En nu wordt dit denk ik de opvolger van de V50 T5.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”