toch even een kleine reactie op dit wat alles geschreven is
voor een pkw <personen auto> is het maximum van de aan te trekken bouten 120nm
daarnaast is er nog iets wat ik helemaal niet terug lees
NETREKKEN NA 500 tot 1000 km
natrekken is gewoonweg het controleren van de bout onder welke spanning hij nog vast zit
je kan je bouten met 160 nm vastzetten maar als jeniet natrek en er loper er toch nog los heb je gewoon een probleem
dus
zomervelgen demonteren en plaats aantekenen
controleren of ontroesten nodig is en evt behandelen en als voor zorg iets kopervet gebuiken of montage pasta
banden op de juiste spanning brengen dan uitbalanceren <ieder keer dat je wisselt is dit nodig> (heb ik geleerd en is bij ons de standaard)
velgen monteren en handvast aandraaien
auto op de bodem zetten en t hele zakie met 120nm na trekken kruislings
---------------
na 500 tot 1000 km ff nog eens alles na trekken en lucht controleren voor evt te kijken of alles lucht dicht is
let even op t bouwjaar van de banden max 5 jaar!!
en of de banden die je de-monteerd helemaal recht afgesleten zijn
anders moet je ff uitlijnen
ook controleren of de band niet poreus is en er geen happen uit de wangen zijn en er geen bobbel op zit
dat was t wel zo`n beetje geloof ik
[Winterbanden] thuisopslag en wisselen, welke benodigdheden?
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik zou nu iets kunnen intypen, maar het is beter dat ik mij stilhoud. Dus bij deze: :-#
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Toevallig! Kom net van buiten omdat ik even de behoefte had alles te controleren. Heb overigens met 140Nm banden vast gezet. Had inderdaad het idee dat sommige bouten vaster werden gezet, dus dat ze iets los zijn gaan zitten. Goeie tip dus!epico schreef:toch even een kleine reactie op dit wat alles geschreven is
voor een pkw <personen auto> is het maximum van de aan te trekken bouten 120nm
daarnaast is er nog iets wat ik helemaal niet terug lees
NETREKKEN NA 500 tot 1000 km
M.b.t. uitbalanceren na elke wissel, is dat altijd noodzakelijk? Als dat zou zijn, kan niemand meer toch thuis de opslag/wissel doen omdat je na elke wissel moet balanceren?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
- Locatie: Drenthe
Dat van dat opnieuw balanceren , is ook mij een raadsel en mijn maat heeft een garage met winterbanden opslag er heeft nog nooit een klant geklaagd met een trilling na de wissel....
Ik wissel dus altijd op de brug ideale werkhoogte luchtgereedgeschap van snap on en natuurlijk een momentsleutel op 120 nm.
Ik wissel dus altijd op de brug ideale werkhoogte luchtgereedgeschap van snap on en natuurlijk een momentsleutel op 120 nm.
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
-
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 10.01.2011 - 18:27
het hoeft ook niet perssee zo te zijn dat iedere auto meteen een balancering nodig heeft
maar laat het hem eens voor de grap met een setje uit testen op de machine
daarnaast heb ik ook gezegd hoe ik het geleerd heb in zwitserland
en dat wil niet zeggen dat dit perssee moet
ik wil gewoon delen wat heet <mijn wijsheid> dat gaat toch zo op een forum
@oceanracer
hou je opmerkingen dan liever voor je en zeg dan gewoon niks hier heb ik een hekel aan
maar laat het hem eens voor de grap met een setje uit testen op de machine
daarnaast heb ik ook gezegd hoe ik het geleerd heb in zwitserland
en dat wil niet zeggen dat dit perssee moet
ik wil gewoon delen wat heet <mijn wijsheid> dat gaat toch zo op een forum
@oceanracer
hou je opmerkingen dan liever voor je en zeg dan gewoon niks hier heb ik een hekel aan
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Wijsheid delen is zeer welkom!epico schreef:ik wil gewoon delen wat heet <mijn wijsheid> dat gaat toch zo op een forum
@oceanracer
hou je opmerkingen dan liever voor je en zeg dan gewoon niks hier heb ik een hekel aan
We zijn alleen wel gewend dat een ieder zijn antwoorden beargumenteerd, dat wordt echt op prijs gesteld.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
-
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 10.01.2011 - 18:27
ik geloof dat ik mijn antwoord terdege goed heb beargumenteerd
en kritiek is ook een goed punt maar kinderachtigheid <als dat een goed woord is >
tjah daar hebben we allemaal niks aan
vandaar deze ook mijn ongepaste reactie
en kritiek is ook een goed punt maar kinderachtigheid <als dat een goed woord is >
tjah daar hebben we allemaal niks aan
vandaar deze ook mijn ongepaste reactie
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
OK, kennis aanwezig, argumenten aanwezig, nu als puntje op de i, hoofdletters en punten, dan is het feest compleetepico schreef:ik geloof dat ik mijn antwoord terdege goed heb beargumenteerd
en kritiek is ook een goed punt maar kinderachtigheid <als dat een goed woord is >
tjah daar hebben we allemaal niks aan
vandaar deze ook mijn ongepaste reactie

[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
-
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 10.01.2011 - 18:27
Ja dat schijven met punet en hoofdletters is een beetje een probleem bij me .
Heb een beetje een probleem met schrijven vandaar maar ik zal in het vervolg er op letten .
P.S.
dit probleem wordt veroorzaakt door mijn medicatie vandaar .
Heb een beetje een probleem met schrijven vandaar maar ik zal in het vervolg er op letten .
P.S.
dit probleem wordt veroorzaakt door mijn medicatie vandaar .
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
ik ben nog nooit gevraagd om na bv. een week even terug te komen om de wielbouten nog eens na te trekken. Niet na wielwissels, niet na bandwissels en niet na onderhoudsbeurten.
Volvo schrijft, in het instructieboekje van mijn S80, 140Nm voor.
Volvo schrijft, in het instructieboekje van mijn S80, 140Nm voor.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Epico,
Je zit hier gewoon onzin en halve waarheden te verkondigen. Vind je het dan vreemd dat je, mede door je gebrekkige Nederlands, door mij niet serieus wordt genomen?
Je zit hier gewoon onzin en halve waarheden te verkondigen. Vind je het dan vreemd dat je, mede door je gebrekkige Nederlands, door mij niet serieus wordt genomen?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Wel eens gehoord van vrachtwagenwielen die na ... km nagetrokken dienen te worden (staat meestal ook nog eens op de band geschreven).
Van personenwagens heb ik hier nog nooit van gehoord - ik doe het nooit, en Volvo schrijft het ook niet voor.
Uitbalanceren bij het wisselen doe ik ook nooit, anders niet dan bij nieuwe banden (natuurlijk) en als ik problemen heb met trillingen.
Lijkt mij voldoende.
Van personenwagens heb ik hier nog nooit van gehoord - ik doe het nooit, en Volvo schrijft het ook niet voor.
Uitbalanceren bij het wisselen doe ik ook nooit, anders niet dan bij nieuwe banden (natuurlijk) en als ik problemen heb met trillingen.
Lijkt mij voldoende.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 488
- Lid geworden op: 01.07.2008 - 08:51
- Locatie: Flevoland
Als de velgen niet op hun "oude" plek worden teruggezet kan ik me voorstellen dat je opnieuw met balanceren.
V40 D2 momentum,business pack pro '14
V70 D3 '11 GT, LE, Luxery Line, Driver Support Line, Comfort Pack, R-design styling Pack
V40 D3 my13 Intro
V70 2.5T '10 summum & C30 1.6 '10 momentum
V40 1.9 115pk
V40 1.9 102pk
850 2.5 20V
340 1.4
343 1.4
V70 D3 '11 GT, LE, Luxery Line, Driver Support Line, Comfort Pack, R-design styling Pack
V40 D3 my13 Intro
V70 2.5T '10 summum & C30 1.6 '10 momentum
V40 1.9 115pk
V40 1.9 102pk
850 2.5 20V
340 1.4
343 1.4
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
- Locatie: Drenthe
v70bio schreef:Als de velgen niet op hun "oude" plek worden teruggezet kan ik me voorstellen dat je opnieuw met balanceren.
Ook dit klopt niet , voor een balanceermachine is ieder wiel gelijk .
Ongeacht de plek waar je hem onder de auto zet , tenzij je een wat gemakkelijke garage hebt die 5 tot 10 gram onbalans voor de achterwielen wel goedvindt , daar merk je achter niets van maar owee als je eens voor en achter omwisseld.
Gebeurt nog wel eens bij fastfitters....
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21101
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Klopt(en het is ook een doodzonde als je het niet doet als chauffeur), maar daar komen ook iets andere krachten op dan van personen auto's.dbosker schreef:Wel eens gehoord van vrachtwagenwielen die na ... km nagetrokken dienen te worden (staat meestal ook nog eens op de band geschreven).
Van personenwagens heb ik hier nog nooit van gehoord - ik doe het nooit, en Volvo schrijft het ook niet voor.
Uitbalanceren bij het wisselen doe ik ook nooit, anders niet dan bij nieuwe banden (natuurlijk) en als ik problemen heb met trillingen.
Lijkt mij voldoende.
Ik houd mij gewoon aan de 140nm van Volvo en ik heb geen last van loslopende bouten of te vast zittende bouten.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8464
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Wel heb na de leuke tips op dit forum, mijn bestellingetje van Conrad ontvangen, 2 bandenbomen, momentsleutel, wielsleutel en 2 19mm doppen.
Alleen de krik heb ik elders gekocht, kostte me wel 150 euro maar deze ziet er wel erg degelijk uit.
Nogmaals bedankt voor de tips
Alleen de krik heb ik elders gekocht, kostte me wel 150 euro maar deze ziet er wel erg degelijk uit.
Nogmaals bedankt voor de tips
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- RicoK
- 3rd Gear member
- Berichten: 467
- Lid geworden op: 21.10.2010 - 14:29
- Locatie: Lelystad
Ik heb zojuist bij de Praxis een bandenstandaard gehaald. Kosten € 14,25.
Als deze link werkt, het is deze: http://publicaties.praxis.nl/Praxis/wk1 ... ompage/22/
Als deze link werkt, het is deze: http://publicaties.praxis.nl/Praxis/wk1 ... ompage/22/
Volvo S60 2.4 170 PK Edition 02-2001 - Ash Gold Metallic - HU-603 - GROM-audio - 16"; Mimas zomer en 16"; Mimas winter