Vraag D5 tuning- how snel word ie daarna?

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Als je je verdiept in de GPS snelheidsaanduiding,kun je lezen dat dat zelfs niet 100% klopt,de uitleg over GPS systemen was afgelopen week op de tv te zien en te horen.
Ook op internet is er veel over te lezen,conclusie,de GPS snelheidsaanduiding klopt dus ook niet..
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Tja Chris, als je je kop boven het maaiveld uitsteekt...

Metingen worden echt gedaan in geijkte kilometers per uur, evenals de topsnelheid.

Zou je auto toch maar eens na laten kijken, of de bak is al dusdanig aan het slijten dat het gewoon niet meer sneller gaat.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Snellebaksteen
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 27.05.2007 - 14:10
Locatie: Standdaarbuiten

chris_zweden schreef:
Snellebaksteen schreef:
chris_zweden schreef:Volvo meet wat de teller aangeeft, werkelijke km/s zijn hier niet relevant.
Hoe kom je daar bij?
Ik heb toch bijzonder veel Volvo's met externe meet apparatuur op 1 van de wielen rond zien rijden op testbanen hoor.....

Net als bij ieder ander automerk trouwens.
En wat heeft dat met 0-100 meting te maken? Ben je niet in de war met die zijwieltjes voor de elandproef?

Als een standaard D5 185pk blok, naar 100km/h gaat in 9 seconden volgens fabrieksopgave, dan is dat volgens jou gemeten via gps? Dan zou je na 9 seconden op de teller dus op 110 zitten, klopt dus niks van je verhaal.

Aardig niveau hier, ik voer gewoon een test auto, en geef deze door aan de topicstarter en krijg vervolgens een lading kritiek over me heen.
Heb ik het over GPS snelheid?? Gps is leuk om over 20 km te kijken of je teller klopt, niet voor korte stukjes.
Ik werk in de autotestwereld en kom vaak bij de autofabrikanten thuis, acceleratie testen worden uitgevoerd met een los wiel naast de auto (meestal fietswiel met geijkte snelheidsmeter) of met een losse unit op de wielbouten van 1 van de wielen vastgezet en met in de unit een versnellingsmeter, geijkte snelheids meter en kracht/momentopnemer.

Ik vraag niet voor niks hoe je aan de info komt.
Dummy's love Volvo's!

940 2.3 LPG 1992, 850 2.5 10v LPG 1994, V70 D5 2003 Blackstone, Estate-line, Comfort-line, V60 D6 PiH 2014 Pearlblack, Summum, winterline, Saaie Silver S40 '99 on the Side
dewae
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 15.02.2010 - 14:47

Beste,

Mijn S60 Stock 126 pk, 300 nm koppel heb ik laten herprogrammeren.

Ik kom uit op 200 pk en een koppel van 375nm, niet echt de top maar is wel continu aanwezig van 1800 tot 3700 toeren.

Soptlichtsprintjes gaan sneller, maar een diesel is hier echt niet voor gemaakt.

Ook is het zo dat de d5 geen agressieve motor is naar vermogenopbouw toe.

Vind je dit wel belangrijk, ga dan voor een VAG pomvertuiver (niet meer nieuw in de handel) of een BMW motor.

veel belangrijker is de permanente kracht die hij blijft leveren op hogere snelheden.
VOLVO S60 TOP LINE PLUS (2008) 200 pk en 375 nm dankzij SHIFTECH
Gebruikersavatar
chris_zweden
3rd Gear member
Berichten: 481
Lid geworden op: 01.11.2009 - 16:25
Locatie: Karlstad

945i schreef:Tja Chris, als je je kop boven het maaiveld uitsteekt...

Metingen worden echt gedaan in geijkte kilometers per uur, evenals de topsnelheid.

Zou je auto toch maar eens na laten kijken, of de bak is al dusdanig aan het slijten dat het gewoon niet meer sneller gaat.
Dat be twijfel ik, eerste keer dat ik 0-100 gemeten had was al bij 50dkm, als dan de bak al stuk is... en toen kwam ik ook op 9.2/9.3 maar ik heb altijd in de winter gemeten, dus misschien tractie in het begin? Afijn, in ieder geval is er meer dan een seconde afgesnoept.

Tunen zou ik nooit doen bij een 1.6D of vergelijkbaar. De turbo moet al heel hard werken en na tuning heeft die helemaal een kort leven.

- het is duur
- de auto wordt er echt niet zuiniger op (misschien 10km per tank?)
- hogere slijtage (zelf nog niet gemerkt)

+ trekt beter op bij zware lading
+ iets stillere motor, maar met gelaagde ruiten merk je sowieso hier weinig van.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
Gebruikersavatar
derre
3rd Gear member
Berichten: 351
Lid geworden op: 10.11.2010 - 16:07

dewae schreef:Beste,

Mijn S60 Stock 126 pk, 300 nm koppel heb ik laten herprogrammeren.

Ik kom uit op 200 pk en een koppel van 375nm, niet echt de top maar is wel continu aanwezig van 1800 tot 3700 toeren.

Soptlichtsprintjes gaan sneller, maar een diesel is hier echt niet voor gemaakt.

Ook is het zo dat de d5 geen agressieve motor is naar vermogenopbouw toe.

Vind je dit wel belangrijk, ga dan voor een VAG pomvertuiver (niet meer nieuw in de handel) of een BMW motor.

veel belangrijker is de permanente kracht die hij blijft leveren op hogere snelheden.
Dat is een toename van 74 pk , sorry maar ik geloof het niet .
Een bedrijf kan heel makkelijk wat roepen ga er eerst maar is mee de rollerbank op weet zeker dat er lang geen 200 pk's uit komen .
Gebruikersavatar
wtr_s60
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58

derre schreef:
dewae schreef:Beste,

Mijn S60 Stock 126 pk, 300 nm koppel heb ik laten herprogrammeren.

Ik kom uit op 200 pk en een koppel van 375nm, niet echt de top maar is wel continu aanwezig van 1800 tot 3700 toeren.

Soptlichtsprintjes gaan sneller, maar een diesel is hier echt niet voor gemaakt.

Ook is het zo dat de d5 geen agressieve motor is naar vermogenopbouw toe.

Vind je dit wel belangrijk, ga dan voor een VAG pomvertuiver (niet meer nieuw in de handel) of een BMW motor.

veel belangrijker is de permanente kracht die hij blijft leveren op hogere snelheden.
Dat is een toename van 74 pk , sorry maar ik geloof het niet .
Een bedrijf kan heel makkelijk wat roepen ga er eerst maar is mee de rollerbank op weet zeker dat er lang geen 200 pk's uit komen .
Jij snapt er blijkbaar ook niet veel van. Ik heb de uitdraai voor/na van deze wagen zelfs zelf gezien, en heeft dus op de rollerbank gestaan.

Misschien ben je vergeten dat het 2.4D 126PK blok identiek is aan de D5 185PK, op de versnellingsbak/koppeling na. Dat is dan ook de reden dat de pk/ (vooral nm's uiteraard) na het tunen dan in principe nog relatief beperkt zijn, dit voor de levensduur van de onderdelen.

De 2.4D 6-bak 163PK en D5 6-bak 185PK (deze 2 zijn identiek) kunnen dus bij een eventuele tuning nóg meer PK/Nm aan.
dewae
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 15.02.2010 - 14:47

Voor de ongelovige thomas

Auto werd geherprogrammeerd bij Shiftech engineering.

Hoe gaan zij tewerk?

* wagen wordt eerst op rollenbank in standaard configuratie uitgemeten (koppel, vermogen, edm).

* indien alles ok is wordt herprgrammatie uitgevoerd (op maat).

* wagen wordt opnieuw op rollenbank getest, zelfs meerdere malen tot het gewenste en gevraagde resultaat wordt bereikt.

Wellicht weet je niet dat de D5 motor in 3 vermogenversies werden aangeboden : nl. 126, 163 en 185 pk.

Technisch identieke krachtbronnen, alleen softwarematig verschillend. Een "kleine" constructeur als Volvo heeft niet de middelen zoals bv. VAG om echt fundamenteel verschillende versies van eenzelfde motor aan te bieden.

Wel moet je opletten met de 126 pk versie met betrekking tot de versnellingsbak. Deze is slecht een 5-bak die minder koppel aankan dan de 6-bak. Reden waarom het koppel geen echte piekwaarde vertoont.

Indien gewenst kan ik je uitdraai van de gegevens bezorgen.
VOLVO S60 TOP LINE PLUS (2008) 200 pk en 375 nm dankzij SHIFTECH
crackedtooth
5th Gear member
Berichten: 1671
Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05

0-100 metingen op de tomtom/garmin kms welkom

dus goed initiatief
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8468
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Heb net de Shiftech website even bekeken en de 24D met 163PK staat er al niet tussen, alhoewel deze variant reeds sinds 2006 geleverd is, dit boezemt mij alvast niet veel vertrouwen in.....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8468
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

En neen, de 24D 163PK is NIET dezelfde motor als de D5 163PK, dat weet ik wel heel zeker.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
dewae
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 15.02.2010 - 14:47

Heb ook net hun website nog eens gechekt.

Voor de moddellen na 2005 vind ik de 3 dieselvarianten netjes terug.....
VOLVO S60 TOP LINE PLUS (2008) 200 pk en 375 nm dankzij SHIFTECH
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8468
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Na 2007 bedoel je.

Ik heb een 2006 24D met 163PK die staat niet tussen de 2004-2007 reeks
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
dewae
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 15.02.2010 - 14:47

de 2.4 163 pk is effectief niet de zelfde versie als de D5 163 pk.

De laatste versie waarop je doelt heeft andere turbo,recentere versie v/h common-rail systeem en werd voorzien van eenDpf waardoor hij voldoet aan de Euro 4 norm.

Motor werd wel beschikbaar in 3 vermogenversies (126,163 en 185 pk)

De "oude" 2.4 was er initeel enkel met 163 pk en later in 130 pk versie.
VOLVO S60 TOP LINE PLUS (2008) 200 pk en 375 nm dankzij SHIFTECH
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dit is ook niet helemaal juist. De 163 en 185 pk versie zijn identiek op de software na, de 126 pk versie is de nieuwe motor, dus met RPF, maar wel met de 5 bak en dus zwakkere koppeling!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

chris_zweden schreef:
945i schreef:Tja Chris, als je je kop boven het maaiveld uitsteekt...

Metingen worden echt gedaan in geijkte kilometers per uur, evenals de topsnelheid.

Zou je auto toch maar eens na laten kijken, of de bak is al dusdanig aan het slijten dat het gewoon niet meer sneller gaat.
Dat be twijfel ik, eerste keer dat ik 0-100 gemeten had was al bij 50dkm, als dan de bak al stuk is... en toen kwam ik ook op 9.2/9.3 maar ik heb altijd in de winter gemeten, dus misschien tractie in het begin? Afijn, in ieder geval is er meer dan een seconde afgesnoept.

Tunen zou ik nooit doen bij een 1.6D of vergelijkbaar. De turbo moet al heel hard werken en na tuning heeft die helemaal een kort leven.

- het is duur
- de auto wordt er echt niet zuiniger op (misschien 10km per tank?)
- hogere slijtage (zelf nog niet gemerkt)

+ trekt beter op bij zware lading
+ iets stillere motor, maar met gelaagde ruiten merk je sowieso hier weinig van.
Chris,

Als een fabrikant een bepaalde waarde voor de acceleratie opgeeft hoeft dat in de praktijk helemaal niet te kloppen. Je ziet dat vaak ook in de tests van de testbladen. Soms is de 0-100 test zomaar 1 seconde of meer lager dan fabrieks opgave. En de fabrikant doet zijn tests wel degelijk bij geijkte snelheden. 100 op de teller is inwerkelijkheid geen 100, maar iets van 95. Je zult dus wel door moeten gaan tot 105 op de teller om zo goed mogelijk de werkelijke opgave te kunnen meten.
Dat de auto met tuning een stuk prettiger rijdt kan ik alleen maar beamen.

Daarnaast: waarom zou tuning bij een 1.6D niet kunnen? Dat is alleen maar jouw gevoel maar nergens op gebaseerd. Ook de 1.6D is met dezelfde marge ontwikkeld als de D5. Het gaat niet alleen maar om een turbo, en dan nog is de levensduur van een turbo van heel wat andere factoren afhankelijk. Het feit dat het een klein blok is zegt ook niets over de levensduur of marge. Vaak worden er betere materialen gebruikt om het "kleine' te compenseren.
Tuning heeft niet zo heel veel met levensduur te maken, mits het wel goed gedaan is.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
wtr_s60
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58

dewae is een beetje verblind door de liefde voor zijn tuner en ziet denk ik zelf niet meer goed de bomen door het bos. :lol:

Dus bij deze hier eventjes de correcte (en niet-verwarrende) verklaring:


2001-2005 (euro-3 motor)
deze motorversies hebben fabriek-af géén roetfilter (DPF)
2.4D 130PK 5-bak
"D5" 163PK 5-bak

Beide versies zijn 100% identiek, hebben hetzelfde motorblok en transmissie (koppeling, versnellingsbak). Op de software na, geen enkel verschil.

Bij een eventuele tuning mag je rekenen op min of meer een "voor de motor nog steeds betrouwbare" 200-210PK en zo'n 390-420Nm (dit zijn indicatieve waarde's, maar mits goed getuned en op de testbank gezet zal dit bij een gezonde motor ongeveer de uitkomst zijn.

2005-2009 (euro-4 motor)
deze motorversies hebben fabriek-af wél een roetfilter (DPF)
2.4D 126PK 5-bak
2.4D 163PK 6-bak
"D5" 185PK 6-bak

De 2.4D 126PK 5-bak heeft (zoals je sowieso zelf al kan raden 5-bak tov 6-bak) niet dezelfde transmissie als de 2.4D 163PK 6-bak en "D5" 185PK 6-bak.

De 2.4D 163PK 6-bak én "D5" 185PK 6-bak zijn wel 100% identiek. Deze kunnen mits goede tuning zo'n betrouwbare 215-225PK en +- 500Nm halen. Meer kan natuurlijk, maar de DPF kan de pret bederven als je "overdrijft" en verder moet er natuurlijk ook aan gedacht worden dat de levensduur van de koppeling niet te negatief wordt beïnvloed.

De 2.4D 126PK 5-bak is dus voor het grootste deel dezelfde motor enkel zorgt die 5-bak er dus voor dat er in het tunen véél meer rekening moet gehouden met de marge van het koppel. Hieruit kan zo'n betrouwbare +- 210PK en 420Nm uitgehaald worden, te vergelijken dus kwa waardes met de "oude" niet-DPF 2.4D/D5 (die tevens 5-bak waren).

M'n ziet dus dat in 2005 't overgangsjaar was van niet-DPF naar wél-DPF.

Dus ja, er zitten verschillen tussen de versies van bouwjaar 2001-2005 tov 2005-2009 (onderling mbt de versnellingsbak dus ook tussen de 2.4D 126PK en 2.4D 163/D5 185PK).

Maar grosso modo zijn de 2001-2005 tov 2005-2009 versies toch nog hetzelfde motorblok. De aanpassingen zijn er vooral gekomen om een "schonere" motor te maken (o.a. DPF) en zo binnen de euro-4 norm te kunnen vallen.


PS. Dit zijn geen café-gelul waardes die ik opgeef (ook al zijn ze indicatief), in realiteit zal je op de vermogenstestbank dergelijke waarden zeker halen mits de auto goed wordt getuned.

Er worden op fora en dergelijke vaak met waardes en dergelijke gepocht, eerst maar even op een betrouwbare testbank zetten en dan pas verder praten. Enkel als ik een uitdraai zie op een van deze testbanken (en dus niet zo'n paint-achtig gemaakt ding zoals bvb op de rica site) wil ik 't geloven.
Gebruikersavatar
rdkraker
3rd Gear member
Berichten: 252
Lid geworden op: 21.07.2010 - 15:28
Locatie: Bergen NH

Vandaag naar chip4power Almere geweest; goed bevallen. Kostte in eerste instantie moeite om de software uit te lezen. Alex heeft de computer open gemaakt; blijkt dat er ooit al een andere chip op is geplaatst, dit was ook idd duidelijk te zien. Hij heeft de sofware toch kunnen lezen en bleek dat deze tuning vrij slecht was gedaan; lekker veel diesel inspuiten en turbo goed opdrijven. Hij heeft toen hun standaard stage 1 versie voor deze computer erin gezet. Hij gaf al aan dat er waarschijnlijk niet heel veel vermogenswinst zou zijn, maar wel een veiliger en rustiger motor.

Zoals ik m nu voel is de vermogensopbouw gelijkmatiger en is hij iets krachtiger maar dat kan ook de wens zijn als vader Vd gedachte :-)
Wat wél zeker duidelijk merkbaar is, is verschil in verbruik. Heb ong dezelfde 200km gereden als ik normaal doe. Dan draai ik 5,6 op de bc gemiddeld, nu 5,1!
Ook bij lang stuk 110 gedaan, dit reed ik ook voorheen op ong 5,6, nu ook ca 5,1.

Ik ben een leek maar uit t gesprek met Alex kwam hij kundig over. Hij stuurde ook iemand weg waarbij hij het risico te groot vond op storing.

Ondanks de ruim twee uur werk die hij aan mij heeft besteed en de dus wat bewerkelijke update gewoon de aanbiedingsprijs betaald.

Voor mij absoluut een aanrader geweest!
Citroen c4 grand picasso zwart, 1.6thp my 2012
Ix35 my 2010 2.0 benzine I-catcher
V70 D5 my03, donkerblauw RTI, HU803, volleder
Renault Espace 2.0 16V LPG-G3 (donkergrijs) my00
VW Passat variant 1.9 TDI (d.blauw) my99
Renault Laguna (d.blauw) LPG-G3
Renault Megane Coupé (kanariegeel) 1.6
Citroën Saxo 1.1 (blauw) my97[/s][/size]
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Nou, edraket, ik zou de boeken nog maar eens induiken...
Die 2 motoren zijn nogal verschillend hoor!
Euro3 vs Euro4, de 163Pk rijdt rustig 1 op 18 als je normaal doet, probeer dat maar eens te halen met de 185Pk...
verschillen te over.
(technisch al helemaal, met name het common rail systeem is flink aangepakt)
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Als de 163 en 185 pk motoren identiek zijn, waarom raadt mijn dealer me dan aan om vooral voor de 163pk variant te gaan? Zoals hij zegt, "om die 185 pk binnen de euro 4 norm te halen zijn er allerlei toeters en bellen toegepast, en het zijn nou net die toeters en bellen die veel voor storingen en reparaties zorgen" Eén van de daarbij genoemde elementen is inderdaad het commonrail systeem.

Het zijn ook vooral de 185 pk varianten die veel last hebben van speling op de tuimelaars.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”