Hallo allemaal,
vanmorgen heeft mijn S60 D5 uit 2002 een kleine beurt mogen ontvangen(km stand 267.000). Ik had geen verrassingen gepland, de auto dacht daar anders over. Toen ik hem ophaalde kreeg ik de mededeling dat er een stuk pijp vlak achter de turbo richting de katalysator/uitlaat bijna volledig is afgescheurd. Kreeg daarbij het advies hem voor de volgende APK te laten vervangen. Kosten onderdeel in de orde van 685 euro ex btw. En dat was nog een imitatie onderdeel.
Garagehouder zag niets in lassen of andere provisorische oplossingen. Ik hoop eigenlijk op wat input vanaf hier of ik echt vast zit aan vervanging compleet deel inclusief 2(??) katalysatoren die er kennelijk aanhangen. Dank alvast voor tijd en antwoorden.
Flexstuk naar katalysator gescheurd
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 05.03.2010 - 22:16
S60 D5 uit 2002, 230.000 267.000 and counting.....
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
De garagehouder is waarschijnlijk een slecht lasser en pakt meer marge op een nieuwe. Zoek een goede uitlaatspecialist en laat er een nieuw (flex)stukje in lassen. Kosten onderdeel: 50 tot 100 euro, arbeidsloon 50 tot 100 euro en probleem opgelost.
In het allerergste geval even de bekende volvo sloperijen/demontagebedrijven bellen, die hebben zeker 2e hands liggen voor 1/3 van de prijs.
In het allerergste geval even de bekende volvo sloperijen/demontagebedrijven bellen, die hebben zeker 2e hands liggen voor 1/3 van de prijs.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Het flexstuk is, naast de einddemper van een S60/V70, het slechtste onderdeel van de uitlaat. Als ie niet scheurt, gaat ie wel resoneren.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 05.03.2010 - 22:16
Nou zie ik dat ook jij in het Hoge Noorden woonachtig bent. Heb jij toevallig een adresje wat iets voor me kan betekenen?Oceanracer schreef:Het flexstuk is, naast de einddemper van een S60/V70, het slechtste onderdeel van de uitlaat. Als ie niet scheurt, gaat ie wel resoneren.
S60 D5 uit 2002, 230.000 267.000 and counting.....
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik heb hem destijds gewoon bij de dealer laten vervangen. Dus nee, ik kan je niet helpen.Jasper Severs schreef:Nou zie ik dat ook jij in het Hoge Noorden woonachtig bent. Heb jij toevallig een adresje wat iets voor me kan betekenen?Oceanracer schreef:Het flexstuk is, naast de einddemper van een S60/V70, het slechtste onderdeel van de uitlaat. Als ie niet scheurt, gaat ie wel resoneren.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Een voorpijp van een D5 kun je niet lassen,het is een complex flexible deel waar je niets mee kunt als hij lekt.FrankS60 schreef:De garagehouder is waarschijnlijk een slecht lasser en pakt meer marge op een nieuwe. Zoek een goede uitlaatspecialist en laat er een nieuw (flex)stukje in lassen. Kosten onderdeel: 50 tot 100 euro, arbeidsloon 50 tot 100 euro en probleem opgelost.
In het allerergste geval even de bekende volvo sloperijen/demontagebedrijven bellen, die hebben zeker 2e hands liggen voor 1/3 van de prijs.
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Ook geen ander stuk ertussen zetten ergens? Eventueel een flens voor op de turbo en dan met een bocht en flexstuk de zaak aan laten sluiten op de (oude) rest? Ik heb nooit iets gedaan met de volvo diesels dus zou niet weten hoe hij er exact uit ziet. Ging er eigenlijk vanuit dat hij niet zo veel zou verschillen van de benzine versie. In VADIS is het ook niet te zien of het een heel moeilijk ding is maar ik geloof je direct R&R
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 05.03.2010 - 22:16
Hmmzz, dus jij zegt eigenlijk doe geen moeite en laat vervangen. Is de eerder genoemde optie tav tweedehands dan handig of heeft ook dat nadelen/risico's?Ramon&Ramon schreef:Een voorpijp van een D5 kun je niet lassen,het is een complex flexible deel waar je niets mee kunt als hij lekt.
S60 D5 uit 2002, 230.000 267.000 and counting.....
Dat is nieuw, waarom zou je niet aan die voorpijp kunnen lassen?Ramon&Ramon schreef:Een voorpijp van een D5 kun je niet lassen,het is een complex flexible deel waar je niets mee kunt als hij lekt.
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Het is zoals Ramon al zegt een redelijk complex ding. Een gebruikte kopen kan uiteraard, al loop je wel het risico dat deze ook lek kan zijn.
Plaatje van een gebruikte
http://cgi.ebay.de/KATALYSATOR-VOLVO-S6 ... 3a5f1140d1
Plaatje van een gebruikte
http://cgi.ebay.de/KATALYSATOR-VOLVO-S6 ... 3a5f1140d1
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
AlexV70 schreef:Dat is nieuw, waarom zou je niet aan die voorpijp kunnen lassen?Ramon&Ramon schreef:Een voorpijp van een D5 kun je niet lassen,het is een complex flexible deel waar je niets mee kunt als hij lekt.
Hij scheurt naast de las weer gewoon verder na verloop van tijd..
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Je mag het wat mij betreft proberen,ik heb wel een voorpijp liggen waar je mee kunt expirimenteren!
Ramon&Ramon schreef:Je mag het wat mij betreft proberen,ik heb wel een voorpijp liggen waar je mee kunt expirimenteren!

Vriendelijk aangeboden, maar ik heb nog geen last. Anders had ik dit zeker uitgeprobeerd.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 05.03.2010 - 22:16
Dank voor de tips, zal eens op zoek naar een nette gebruikte. Iemand nog wat liggen toevallig..? :scratch:
S60 D5 uit 2002, 230.000 267.000 and counting.....