Automaat vervangen 264 '78

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

een tijdje geleden ben ik erop gewezen (door Admiral) dat het mogelijk is om automaat te vervangen door nieuwer type dat fijne voor mijn oren zou zijn :razz:
zoekfunctie heeft weinig opgeleverd over dit onderwerp over hoe en wat :(

Nu heb ik wat geld weggelegd hiervoor de afgelopen maanden en wil ik gaan kijken wat me dit aan werk opleverd, moet namelijk toch binnekort de uitlaat volledig gaan vervangen en dacht dat dit er dan meteen bij kan.
Graag zou ik willen weten wat ik allemaal nodig heb om zoiets dergelijks om te bouwen.
Betreft een Volvo 264 GLE '78 B27E, BW55.
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Een viertraps automaat is inderdaad een stuk beter dan je drietraps BW55 automaat.
Voor mijn 244 met B23E en BW55 heb ik inmiddels het een en ander op een rij.
Zie mijn topic op Volvolvo.nl

Ik neem even aan dat het niet zoveel uitmaakt of je nu een B27E of B23E hebt, maar dat weet ik niet zeker. Verder staat het To Do lijstje aardig in dat topic.
Wat er voor jou met bouwjaar 1978 sowieso bijkomst is het klussen van een goede baksteun bevestiging.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
jos245
3rd Gear member
Berichten: 332
Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31

Of je een B27E of B23E hebt maakt wel degelijk uit.
Voor een PRV motor heb je een overdrivebak uit een 760 nodig.
Die van een 2 serie past niet.
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

s9606564 schreef:Een viertraps automaat is inderdaad een stuk beter dan je drietraps BW55 automaat.
Voor mijn 244 met B23E en BW55 heb ik inmiddels het een en ander op een rij.
Zie mijn topic op Volvolvo.nl

Ik neem even aan dat het niet zoveel uitmaakt of je nu een B27E of B23E hebt, maar dat weet ik niet zeker. Verder staat het To Do lijstje aardig in dat topic.
Wat er voor jou met bouwjaar 1978 sowieso bijkomst is het klussen van een goede baksteun bevestiging.
bedankt voor de link, had al meerdere forums afgezocht zonder veel resultaat.

dus even zien als ik het goed heb moet ik het volgende doen:
- kortere aandrijfas
- koppelomvormer van AW70/71 gebruiken
- stangenstelsel van AW70/71 gebruiken
- olieleidingen van AW70/71 gebruiken
- pook van AW70/71 gebruiken
- overdrive elektra aansluiten
- staartstuk t.b.v. mechanische telleraandrijving overzetten van BW55
- Lagerbus + keerring in staartstuk vervangen
- Filter in automaatbak vervangen
- baksteun aanpassen of meenemen
- kickdown kabel moet langer dus ook voor zorgen
suggestie om de OD te bypassen%u3a
Maar je moet je afvragen of je deze wel nodig heb. Als je de auto voor dagelijks verkeer heb en niet met zware last gaat rijden kun je ook die lock-up %u28overdrive or whatever%u29 totaal uitsluiten. Neem de solenoide en doorboor de 2 kanalen en neem de binnenste o-ring weg en de auto schakelt altijd soepel in de 4e.
edit:
na de reactie van jos245 moet ik me dus beperken tot:
Volvo 760 '82-'90
Volvo 960 '90-'91 v6

moet dan ook even controleren hoe ik de km-teller ga aanpassen, indien nodig.
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Richo schreef:een tijdje geleden ben ik erop gewezen (door Admiral) dat het mogelijk is om automaat te vervangen door nieuwer type dat fijne voor mijn oren zou zijn :razz:
zoekfunctie heeft weinig opgeleverd over dit onderwerp over hoe en wat :(

Nu heb ik wat geld weggelegd hiervoor de afgelopen maanden en wil ik gaan kijken wat me dit aan werk opleverd, moet namelijk toch binnekort de uitlaat volledig gaan vervangen en dacht dat dit er dan meteen bij kan.
Graag zou ik willen weten wat ik allemaal nodig heb om zoiets dergelijks om te bouwen.
Betreft een Volvo 264 GLE '78 B27E, BW55.
Richo,

Ik heb een antwoord op je PM gegeven. Maar zoals al is aangegeven past een 4 traps van 760 dus op je blok maar een bak van 960 past ook en zijn meer aanwezig dan van een 760, echter hou wel in de gaten dat jij misschien een mechanische km aanduiding hebt. Van een 760 en een 960 is die al electronisch. Dit is bij mijn 245 ook aanpast nl. Er zit nu een zender op de achteras die mijn snelheidsmeter doet bewegen, gaat wel in een mooie vloeiende beweging.
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

In een 760 van 1985-1990 met een 2.8L V6 zit volgens mij ook een AW71 (dus model nummer 03-71 op het typeplaatje).
Heb nu je het zegt inderdaad wel eens ergens gelezen dat het niet past.

Hoe zijn die AW71's te onderscheiden?

Overigens is Volvolvo sowieso wel een goede plek om eens verder te zoeken over deze conversie. Daar zit veel ervaring op dit vlak, zie bijvoorbeeld ook
http://volvolvo.nl/forum/topic,4101.0/
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Richo schreef: na de reactie van jos245 moet ik me dus beperken tot:
Volvo 760 '82-'90
Volvo 960 '91-'94
Volgens mij moet dat zelfs zijn:
Volvo 760 '82-'90
Volvo 960 '91-'92

Vanaf '93 is de lagering van de uitgaande as aangepast.
Tot 1993 kun je als het goed is het staartstuk van je BW55 op de AW71 zetten om zo de mechanische telleraandrijving te behouden.

Daarnaast vraag ik me dus af (zie post iets eerder) of je in combinatie met jouw B27E alleen toe kunt met een AW71 van een V6.
De 760 is namelijk ook geleverd met een 2.3L turbo en die zou dus wel eens niet kunnen passen.

Al met al wordt de spoeling al vrij dun.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

admiral schreef:Richo,

Ik heb een antwoord op je PM gegeven. Maar zoals al is aangegeven past een 4 traps van 760 dus op je blok maar een bak van 960 past ook en zijn meer aanwezig dan van een 760, echter hou wel in de gaten dat jij misschien een mechanische km aanduiding hebt. Van een 760 en een 960 is die al electronisch. Dit is bij mijn 245 ook aanpast nl. Er zit nu een zender op de achteras die mijn snelheidsmeter doet bewegen, gaat wel in een mooie vloeiende beweging.
Das meteen antwoord op mijn vorige post:) moet dus gaan kijken voor een omvormer die het signaal omvormt die hem geschikt maakt voor mijn momentele teller, heb met dergelijke zaken ervaring (en anders heb ik wel wat stoppentrekkers op het werk rondlopen die dat kunnen :razz: ).
alvast bedankt voor het nummer
s9606564 schreef:In een 760 van 1985-1990 met een 2.8L V6 zit volgens mij ook een AW71 (dus model nummer 03-71 op het typeplaatje).
Heb nu je het zegt inderdaad wel eens ergens gelezen dat het niet past.

Hoe zijn die AW71's te onderscheiden?

Overigens is Volvolvo sowieso wel een goede plek om eens verder te zoeken over deze conversie. Daar zit veel ervaring op dit vlak, zie bijvoorbeeld ook
http://volvolvo.nl/forum/topic,4101.0/
s9606564 schreef: Volgens mij moet dat zelfs zijn:
Volvo 760 '82-'90
Volvo 960 '91-'92

Vanaf '93 is de lagering van de uitgaande as aangepast.
Tot 1993 kun je als het goed is het staartstuk van je BW55 op de AW71 zetten om zo de mechanische telleraandrijving te behouden.

Daarnaast vraag ik me dus af (zie post iets eerder) of je in combinatie met jouw B27E alleen toe kunt met een AW71 van een V6.
De 760 is namelijk ook geleverd met een 2.3L turbo en die zou dus wel eens niet kunnen passen.

Al met al wordt de spoeling al vrij dun.
denk dat ik dit eens ga navragen bij Rima, heb hier tijdje geleden al zaken mee gedaan en hun service is naar mijn mening uitstekend (moest doen een nieuwe autogordel hebben en hebben 2 uur gezocht en er uiteindelijk eentje uit een 164 gesloopt).
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Voor de conversie naar mechanische telleraandrijving kun je ook even het verhaal over het plaatsen van een vijfbak zonder mechanische telleraandrijving in een Amazon op mijn site lezen, zie
http://www.oudevolvo.nl/volvo/handige-i ... gsbak.html

Daarnaast kun je zoals gezegd in sommige gevallen het staartstuk van je BW55 behouden.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
jos245
3rd Gear member
Berichten: 332
Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31

s9606564 schreef:
Richo schreef: na de reactie van jos245 moet ik me dus beperken tot:
Volvo 760 '82-'90
Volvo 960 '91-'94
Volgens mij moet dat zelfs zijn:
Volvo 760 '82-'90
Volvo 960 '91-'92

Vanaf '93 is de lagering van de uitgaande as aangepast.
Tot 1993 kun je als het goed is het staartstuk van je BW55 op de AW71 zetten om zo de mechanische telleraandrijving te behouden.

Daarnaast vraag ik me dus af (zie post iets eerder) of je in combinatie met jouw B27E alleen toe kunt met een AW71 van een V6.
De 760 is namelijk ook geleverd met een 2.3L turbo en die zou dus wel eens niet kunnen passen.

Al met al wordt de spoeling al vrij dun.
De bak moet echt van een PRV motor afkomen en ik heb inderdaad ook al eens gelezen dat je alleen bij de overdrivebak van ""oudere" 760 modellen het staartstuk met telleraandrijving van je oude bak kunt over zetten.
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

jos245 schreef:
s9606564 schreef:
Richo schreef: na de reactie van jos245 moet ik me dus beperken tot:
Volvo 760 '82-'90
Volvo 960 '91-'94
Volgens mij moet dat zelfs zijn:
Volvo 760 '82-'90
Volvo 960 '91-'92

Vanaf '93 is de lagering van de uitgaande as aangepast.
Tot 1993 kun je als het goed is het staartstuk van je BW55 op de AW71 zetten om zo de mechanische telleraandrijving te behouden.

Daarnaast vraag ik me dus af (zie post iets eerder) of je in combinatie met jouw B27E alleen toe kunt met een AW71 van een V6.
De 760 is namelijk ook geleverd met een 2.3L turbo en die zou dus wel eens niet kunnen passen.

Al met al wordt de spoeling al vrij dun.
De bak moet echt van een PRV motor afkomen en ik heb inderdaad ook al eens gelezen dat je alleen bij de overdrivebak van ""oudere" 760 modellen het staartstuk met telleraandrijving van je oude bak kunt over zetten.
Volvo 960 bak past ook heeft alleen wat meer electronica, maar het is te doen.
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

jos245 schreef:De bak moet echt van een PRV motor afkomen en ik heb inderdaad ook al eens gelezen dat je alleen bij de overdrivebak van ""oudere" 760 modellen het staartstuk met telleraandrijving van je oude bak kunt over zetten.
de 960 heeft prv uitvoering gehad in '90-'91 (namelijk de b280E+F met AW71 hierna in '92 zijn deze eruit gegaan). Ik Ga kijken wat mogelijk is en wat past. Hoop natuurlijk voor een revisie bak voor aardig prijsje of anders eentje met lage km.
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Waarschijnlijk is dit dan zo'n bak die je zoekt: http://link.marktplaats.nl/410252386
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

s9606564 schreef:Waarschijnlijk is dit dan zo'n bak die je zoekt: http://link.marktplaats.nl/410252386
hoogwaarschijnlijk, maar op dit moment ben ik nog steeds alles aan het uitzoeken en vindt ik 300 euro voor een automaat met dubbele aan km dan mijn auto toch veel geld (dat is minimaal natuurlijk). Liefst zou ik een revisie hebben of onder de 200.000 km automaat willen (revisie is natuurlijk duurder maar daar durf ik ook wat meer voor uit te geven).
Waar ik ook over aan het denken ben, Admiral kent iemand die een latere 264 had met een B28 en daar een 960 AW71 onder heeft gebouwd. Nu vraag ik me af of de conversie van een AW 71 die onder B28 motor uitkomt wel mogelijk is naar een B27 (want alle 760/780 en 960 met PRV motor zijn allemaal uitgerust met B28 blokken).
Zal sowieso een draadje starten op volvolvo en als het toegestaan is een linkje maken naar dat draadje (ff mods lief aankijken :lol: )

edit:
Draadje aangemaakt en ff alles geupdated in het draadje van deze post
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
jos245
3rd Gear member
Berichten: 332
Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31

De B27 en B28 zijn uitwendig toch hetzelfde, dus dan zou de aansluiting van de bak moeten passen lijkt me?
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Richo schreef:
s9606564 schreef:Waarschijnlijk is dit dan zo'n bak die je zoekt: http://link.marktplaats.nl/410252386
hoogwaarschijnlijk, maar op dit moment ben ik nog steeds alles aan het uitzoeken en vindt ik 300 euro voor een automaat met dubbele aan km dan mijn auto toch veel geld (dat is minimaal natuurlijk). Liefst zou ik een revisie hebben of onder de 200.000 km automaat willen (revisie is natuurlijk duurder maar daar durf ik ook wat meer voor uit te geven).
Waar ik ook over aan het denken ben, Admiral kent iemand die een latere 264 had met een B28 en daar een 960 AW71 onder heeft gebouwd. Nu vraag ik me af of de conversie van een AW 71 die onder B28 motor uitkomt wel mogelijk is naar een B27 (want alle 760/780 en 960 met PRV motor zijn allemaal uitgerust met B28 blokken).
Zal sowieso een draadje starten op volvolvo en als het toegestaan is een linkje maken naar dat draadje (ff mods lief aankijken :lol: )

edit:
Draadje aangemaakt en ff alles geupdated in het draadje van deze post
B27 is qua constructie hetzelfde als een B28 cillinder inhoud is iets groter.
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

contact gehad met funs van volvolvo en blijkt dat hij een 265 met B28 ook heeft omgebouwd tot AW71 en is zo vriendelijke geweest mij alle informatie te geven omtrend wat nodig is inclusief een verhaal van toen hij dit heeft ingebouwd.
Ga in ieder geval deze informatie eens afgeven bij monteur en zien wat hij rekend, had namelijk al reactie gekregen van Wim bottinga en deze rekent ca €1750,- voor deze klus.
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Richo schreef:contact gehad met funs van volvolvo en blijkt dat hij een 265 met B28 ook heeft omgebouwd tot AW71 en is zo vriendelijke geweest mij alle informatie te geven omtrend wat nodig is inclusief een verhaal van toen hij dit heeft ingebouwd.
Ga in ieder geval deze informatie eens afgeven bij monteur en zien wat hij rekend, had namelijk al reactie gekregen van Wim bottinga en deze rekent ca €1750,- voor deze klus.
Is dat incl bak of zonder, ik vindt het behoorlijk aan de prijs, eer je dit met brandstof besparing eruit hebt. Dan zou je het voorlopig doen om het comfort. Zelf doen of met een maatje die kan sleutelen en een brug heeft.
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

admiral schreef:
Richo schreef:contact gehad met funs van volvolvo en blijkt dat hij een 265 met B28 ook heeft omgebouwd tot AW71 en is zo vriendelijke geweest mij alle informatie te geven omtrend wat nodig is inclusief een verhaal van toen hij dit heeft ingebouwd.
Ga in ieder geval deze informatie eens afgeven bij monteur en zien wat hij rekend, had namelijk al reactie gekregen van Wim bottinga en deze rekent ca €1750,- voor deze klus.
Is dat incl bak of zonder, ik vind het behoorlijk aan de prijs, eer je dit met brandstof besparing eruit hebt. Dan zou je het voorlopig doen om het comfort. Zelf doen of met een maatje die kan sleutelen en een brug heeft.
In het minst gunstige geval zou dat meer dan 4 jaar duren en eerlijk gezegd heb ik er niet zoveel voor over (na doorvragen bij Wim ben ik te oren gekomen dat de auto water heeft gehapt en dat er zeer waarschijnlijk ook water in de automaat is gekomen). Heb dus besloten dit verder op een zijspoor te zetten voor later.
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”